غدیر در رگ‌های شیراز؛ از میدان شهدا تا حرم شاهچراغ(ع)، شهر یکصدا شد

ایرنا پنج شنبه 14 خرداد 1405 - 18:28
شیراز -ایرنا- شیراز روز ۱۴ خرداد، ساعت ۱۶، نقطه‌اتصال آسمان و زمین بود؛ خیابان از میدان شهدای شیراز تا بارگاه ملکوتی شاهچراغ(ع) زیر قدم‌های مردمی جان گرفته بود که تنها برای یک مراسم نیامده بودند، بلکه آمده بودند تا بگویند علی تنها یک نام نیست، یک مسیر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عصر ۱۴ خرداد به مناسبت عید سعید غدیر خم، شیراز حال و هوایی دیگر داشت؛ ابتدای مراسم خطبه غدیر خوانده شد و هوایی آکنده از عطر ولایت، شور ایمان و گرمای بی‌نظیر حضور مردم خیابان را فرا گرفت.

از نخستین ساعات آغاز مراسم، خیابان‌های منتهی از میدان شهدا تا حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) مملو از جمعیتی شد که گویی با یک قلب و یک نوا قدم برمی‌داشتند.

مردم شیراز امروز در راهپیمایی و حماسه‌آفرینی غدیر، بار دیگر حماسه‌ای جاودانه آفریدند تا پیوند دیرینه این شهر با عید ولایت امیرالمومنین(ع) را به تصویر بکشند؛ حضوری که هر کوچه و خیابان را به صحنه‌ای از شور، همدلی، ارادت و جشن تبدیل کرد.

غدیر در رگ‌های شیراز؛ از میدان شهدا تا حرم شاهچراغ(ع)، شهر یکصدا شد

شادپیمایی به جای راهپیمایی؛ نمایش باور و بصیرت

راهپیمایی، شادپیمایی و حماسه‌آفرینی غدیر در این مسیر، فقط یک حرکت جمعی نبود؛ بلکه نمایشی از باور، غیرت، شادی و بصیرتی بود که سال‌هاست در جان این مردم ریشه دوانده است.

از نخستین ساعات آغاز مراسم، خانواده‌ها، کودکان با پرچم‌های کوچک در دست، جوانان با شعارهای ولایی، سالمندان با چهره‌های نورانی و حتی نوزادان در آغوش مادران همگی در این مسیر مقدس حاضر شدند تا در کنار یکدیگر، جلوه‌ای متفاوت از همبستگی و محبت به امیرالمومنین(ع) را به جهانیان نشان دهند.

پرچم سه‌رنگ ایران، پلاکاردهایی با مضمون «علی ولی الله»، نوای سرودهای مذهبی و شادی‌های بی‌پایان شرکت‌کنندگان، سردادن شعار «الله‌اکبر»، «أشهَدُ أَنّ عَلیاً ولی‌َّالله»، «حیدر حیدر»، «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر امریکا»، «ایران گشته جان فدا، لبیک سید مجتبی» مسیر را به جشن بزرگی تبدیل کرده بود که گویی تمام شهر در آن سهیم بود.

غدیر در رگ‌های شیراز؛ از میدان شهدا تا حرم شاهچراغ(ع)، شهر یکصدا شد

غدیر؛ یک خاطره زنده و میثاق قلبی

این حضور پرشور، بار دیگر نشان داد که غدیر برای مردم شیراز فقط یک مناسبت تقویمی نیست، بلکه یک خاطره زنده، یک جشن مردمی، یک میثاق قلبی و یک فرصت برای تجدید بیعت با آرمان‌های ولایت است.

مردم با در دست داشتن پلاکاردها و پرچم‌های سه‌رنگ ایران، بار دیگر ارادت خود را به امیرمومنان علی(ع) نشان دادند و با حضور حماسی خود، با ولایت و رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران تجدید بیعت کردند.

غدیر در رگ‌های شیراز؛ از میدان شهدا تا حرم شاهچراغ(ع)، شهر یکصدا شد

روایت مردم؛ از خانه‌دار تا دانشجو و بازنشسته

معصومه برزویی، خانه‌دار، در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: عید ولایت عید اصلی ما مسلمین است، ما بچه شیعه‌ها باید این عید بزرگ را به صورت گسترده به دنیا نشان دهیم تا دنیا بداند شیعه امیرالمومنین (ع) را بشناسد.

وی تصریح کرد: حضور ما، علاوه بر برگزاری یک جشن، یک بیانیه به دشمن مخابره می‌کند که پای کار امام امت و ولایت تا پای جان ایستاده‌ایم و با تمام وجود به این مسیر ایمان داریم.

مرتضی نوبخت، دانشجوی رشته حسابداری که پرچم پرافتخار ایران را به دست داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ما امروز برای اینکه فقط یک مراسم راهپیمایی داشته باشیم نیامده‌ایم؛ ما آمدیم تا نشان دهیم که غدیر برای نسل ما هم همان پیام اصلی ولایت را دارد.

ندا رحیمی که به همراه ۲ فرزندش در این مراسم حضور داشت، در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا دلیل حضور خود را بیان کرد و گفت: امروز روز شادی است، پس چرا در خانه بنشینیم؟ می‌خواستم بچه‌ها در این مسیر پر از نور، حضور داشته باشند تا معنای عید غدیر را لمس کنند.

وی ادامه داد: دیدن لبخند بچه‌ها در کنار پرچم‌ها و شعارهایی که در این مسیر به گوش می‌رسد، خیلی لذت‌بخش است؛ ما آمدیم تا با فرزندانمان این خاطره مذهبی و شیرین را بسازیم و با ولایت عهدی دوباره ببندیم.

محمد زارع‌پیشه بازنشسته، نیز به خبرنگار ایرنا گفت: من از وقتی که یاد گرفتم، غدیر را در قلبم حس کرده‌ام؛ امروز که از میدان شهدا قدم می‌زنم تا به حرم مطهر شاهچراغ (ع) برسم، انگار زمان به عقب برمی‌گردد؛ انگار همان شور و شوق قدیم در دلم زنده شده است.

وی افزود: این راهپیمایی برای ما تجدید عهد با امام است؛ ما آمدیم تا بگوییم فرقی نمی‌کند سال‌ها بگذرد، مسیر ما همیشه از دل شیراز، به سمت ولایت است.

غدیر در رگ‌های شیراز؛ از میدان شهدا تا حرم شاهچراغ(ع)، شهر یکصدا شد

شیراز؛ مهد ارادت تا همیشه تاریخ

حضور گسترده و بی‌سابقه مردم در این مراسم جلوه‌ای روشن از پیوند ناگسستنی میان ایمان، شادی، بصیرت و مشارکت اجتماعی بود؛ پیوندی که شیراز بار دیگر آن را با شکوهی چشمگیر به نمایش گذاشت و ثابت کرد که این دیار همچنان مهد ارادت، وفاداری و عشق به اهل بیت(ع) است.

راهپیمایی عظیم غدیر در شیراز، از میدان شهدا تا حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) تنها یک رویداد مذهبی یا یک حرکت نمادین نبود، بلکه جلوه‌ای تمام‌عیار از هویت عمیق دینی، انسجام اجتماعی و شور انقلابی مردم این شهر بود.

شیراز در روز عید غدیرخم ثابت کرد که شهر عشق و ادب بودن، تنها در اشعار حافظ و سعدی خلاصه نمی‌شود، بلکه در میدان عمل و در مسیر ولایت جان می‌گیرد و تاریخ را می‌سازد.

غدیر در رگ‌های شیراز؛ از میدان شهدا تا حرم شاهچراغ(ع)، شهر یکصدا شد

پذیرایی بی‌منت؛ جشنی به وسعت تمام شهر

موکب‌های پذیرایی، ایستگاه‌های صلواتی، توزیع شربت و کیک در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) همه و همه دست در دست هم داده بودند تا جشن غدیر به یادماندنی‌ترین رویداد سال باشد.

مسئول جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی فارس که سخنران این مراسم بود، تحقق پیروزی را منوط به تحقق ۲ شرط اساسی دانست و گفت: همان‌گونه که ملت ایران با ایستادگی ستودنی خود پای آرمان‌های انقلاب ایستاده‌اند، مسئولان نیز باید با کنار گذاشتن ترس و تردید و جایگزینی اقتصاد عادی با اقتصاد جنگی، اشتباهات محاسباتی خود را اصلاح کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد انجوی‌نژاد با اشاره به ضرورت توجه به مقدمات دستیابی به پیروزی، گفت: ما به پیروزی نزدیک هستیم اما این امر مشروط به تحقق ۲ عامل اساسی یعنی تاب‌آوری مردم و اصلاح محاسبات مسئولان است.

وی افزود: اگر در واقعه غدیر، امت اسلامی پای امیرالمومنین (ع) ایستاده بود، جهان امروز مسیر متفاوتی را طی می‌کرد و شاهد برپایی عدالت، رفاه و معنویت در سطح جهانی بودیم.

انجوی‌نژاد درباره رکن اول یعنی تاب‌آوری ملی اظهار کرد: امروز مشاهده می‌کنیم مردم با وجود تمامی مشکلات معیشتی، با تغییر سبک زندگی و تلاش‌های شبانه‌روزی برای امنیت ایران اسلامی مایه می‌گذارند و این قشر متوسط و متوسط به پایین، با تکیه بر ایمان، در برابر ناملایمات مقاومت می‌کنند.

وی ادامه داد: مردم به تحقق پیروزی و به نتیجه رسیدن این استقامت اعتقاد راسخ دارند و این همان وعده‌ای است که پیش از این نیز مورد تاکید قرار گرفته بود.

مسئول جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی فارس در ادامه به رکن دوم یعنی اصلاح اشتباهات محاسباتی مسئولان پرداخت و بیان کرد: ترس و تردید، ۲ آفت بزرگ استقامت هستند؛ خداوند متعال به مومنان وعده نصرت داده است و هرکس به غیر از خدا دل ببندد، دچار ناامیدی خواهد شد.

انجوی‌نژاد خاطرنشان کرد: مسئولان باید بدانند تکیه بر قدرت الهی است که معادلات جهانی را تغییر می‌دهد و از طرفی، تجربه دهه‌های گذشته ثابت کرده است که تعامل با شیطان بزرگ راهگشا نیست و تنها راه موفقیت، مقابله و ایستادگی است.

ضرورت تغییر رویکردهای اقتصادی و مدیریت جهادی

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: مردم و نیروهای نظامی به درک درستی از شرایط جنگی رسیده‌اند و آمادگی لازم را دارند، اما مسئولانی که معیشت مردم و امکانات مالی کشور در اختیار آن‌هاست، باید رویکردهای خود را تغییر دهند.

انجوی‌نژاد با بیان اینکه مسئولان باید اقتصاد کشور را به حالت اقتصاد جنگی درآورند، گفت: بانک‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و وزارتخانه‌ها باید در ساختار اقتصادی خود بازنگری کرده و به جای رویکردهای عادی، با مدیریت جهادی وارد میدان شوند.

بازگشت به روحیه دفاع مقدس؛ رمز فتح قله‌ها

وی گفت: مسئولان باید با بازگشت به روحیه دوران دفاع مقدس در کنار مردم باشند تا با توکل به خداوند، قله‌های پیروزی نهایی فتح شود.

گزارش از مرضیه جوانمردی

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.