خسارت جنگ به صنعت گردشگری کرمان‌؛ تعطیلی ۷۰ درصدِ دفاتر خدمات مسافرتی

ایرنا یکشنبه 17 خرداد 1405 - 09:34
کرمان - ایرنا - جنگ‌های تحمیلی‌، آسمان گردشگری کرمان را تیره کرده است. نوروز امسال که قرار بود اوج رونق اقتصادی و آغاز برنامه‌های لبخند دنیا به کرمان ۱۴۰۵ باشد، به‌دلیل جنگ، بسیاری از گردشگران را خانه‌نشین کرد. این جنگ که سفر را از سبد خانوارها حذف کرده است، حدود ۷۰ درصدِ دفاتر خدمات مسافرتی استان کرمان را هم به وضعیتی کشانده که نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق کرمان از آن با تعابیری چون «استیصال» و «نفس‌های آخر» این بخش یاد کرد. درهرحال گردشگری به رونق قبل از جنگ بازخواهد گشت، حمایت و پشتیبانی موثر از این حوزه، ضروری‌ است‌.

به گزارش ایرنا، رکود، بیکاری و امیدهای بر باد رفته، از تبعات تجاوز وحشیانه آمریکا و اسرائیل برای گردشگری ایران است. گردشگری به‌عنوان یکی از حساس‌ترین بخش‌های اقتصادی به تحولات سیاسی و اجتماعی، هم از جنگ ۱۲ روزه در تابستان سال گذشته لطمه دید و هم از اعتراضات و اغتشاشات دی‌ماه و در حالی که به جبران خسارات در نوروز امسال دل بسته بود، آغاز جنگ تحمیلی سوم در ۹ اسفندماه تنش بزرگ‌تری به این بخش وارد کرد.

در این شرایط که به ایران تحمیل شده است، هم اقامتگاه‌های بوم‌گردی و هتل‌ها و هم راهنمایان گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی با کاهش شدید درآمدها مواجه شده‌اند.

پیش از این، در خبرگزاری ایرنا در گفت‌وگو با رئیس انجمن اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان کرمان از رکود شدید در این بخش خبر داده‌ایم، همچنین رئیس جامعه هتلداران کرمان نیز در گفت‌وگو با ایرنا از وضع وخیم اقتصاد هتلداری در این استان خبر داد و اینکه ضریب اشغال هتل‌ها به هفت درصد و ۱۲ درصد در فصل اوج گردشگری رسیده است.

در گفت‌وگویی که در ادامه می‌خوانید، نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق کرمان که از فعالان باسابقه حوزه گردشگری استان و مدیرعامل آژانس هواپیمایی جنوب شرق کرمان است، توضیح می‌دهد که دفاتر خدمات مسافرتی نیز شرایط بدی دارند و دولت باید حمایت‌های ویژه‌ای از آن‌ها داشته باشد.

گفت‌وگو با مسعود دهقانی را در ادامه می‌خوانید.

شما به‌عنوان یکی از فعالان باسابقه حوزه گردشگری در استان و مدیرعامل آژانس هواپیمایی جنوب شرق کرمان در حال حاضر، اوضاع گردشگری را چطور می‌بینید؟

متاسفانه باید بگویم که در حال حاضر، حدود ۷۰ درصد از دفاتر آژانس‌های خدمات مسافرتی استان تعطیل شده‌اند و دفاتری هم که فعالند، کارکنان آن‌ها در حد چند ساعت برای پاسخ به ارباب‌رجوع حضور پیدا می‌کنند و این یک فاجعه است. ما در طول سال به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط آب‌وهوایی در استان کرمان چندان مشتری نداریم و بیش‌ترین مشتریان در ایام نوروز و سه ماه پایانی سال است که امسال به‌دلیل تجاوز نظامی اسرائیل و آمریکا علیه کشور، این بازار را از دست دادیم در حالی که با درآمد حاصل از فروش در این مدت، هزینه‌های ماه‌های بعدی سال را هم پوشش می‌دادیم. نوروز امسال گردشگری در استان کرمان تقریبا تعطیل بود و در زمستان هم به‌دلیل اتفاقات دی‌ماه و شروع جنگ، در رکود بودیم و می‌توان گفت که یک سال ما دود هوا شد. وقتی از این شرایط سخت صحبت می‌کنیم، برخی می‌گویند چرا بزرگش می‌کنید؟ واقعا مشکل بخش گردشگری بزرگ است. ما نمی‌خواهیم آب به آسیاب به دشمن بریزیم اما وضعیت بسیار دشواری را داریم سپری می‌کنیم؛ راهنمایان گردشگری همه بیکارند. هتل‌ها نیمه‌تعطیل و در رکود سنگین هستند. دفاتر خدمات مسافرتی هم تقریبا هیچ مشتری‌ای ندارند؛ نیروهای زیادی در دفاتر مسافرتی آموزش‌ دیده و تجربه کسب کرده‌اند، اکنون همه بیکارند و اگر این تنگنای اقتصادی ادامه پیدا کند احتمالا بیکاری گسترده‌ای در این صنف رخ خواهد داد و این، بسیار نگران‌کننده است. ما به رونق گردشگری در استان کرمان دل بسته بودیم. خود من حتی ۲ سال قبل در نمایشگاه گردشگری فیتور اسپانیا شرکت و بالغ بر سه میلیارد تومان هزینه کردم تا جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری استان کرمان را تبلیغ کنم ولی همه چیز بر باد رفت. اکنون هم که در وضعیت نه جنگ و نه صلح قرار داریم و به‌واسطه شرایط اقتصادی، مردم هزینه‌های سنگین سفر را از سبد خانوار خود حذف کرده‌اند، ضمن اینکه اغلب پروازها لغو شده و فقط چند پرواز تهران و مشهد مانده است. شرایط بسیار دشواری برای دفاتر خدمات مسافرتی پیش آمده و اگر بگویم دارند نفس‌های آخر را می‌کشند، اغراق نکرده‌ام.

گردشگری کرمان در وضعیت استیصال؛ ۷۰ درصد از دفاتر خدمات مسافرتی تعطیلند

پارسال و بعد از سال‌های زیادی انتظار و مطالبه، نخستین پرواز خارجی کرمان به دبی راه‌اندازی شد که شما سرمایه‌گذار اصلی آن بودید. امیدوار بودیم با این پرواز که کرمان را به ۱۲۰ نقطه جهان متصل می‌کرد، گردشگری استان تکانی بخورد که بعد از تجاوز نظامی اسرائیل و آمریکا متوقف شد. از تاثیرات لغو این پرواز بگویید.

پرواز دبی برای کرمان نعمتی بود و استان ما را از بن‌بست هوایی خارج کرد. مسافرانی که می‌خواستند از کرمان مستقیم به اروپا بروند یا از اروپا به کرمان بیایند با این پرواز به‌راحتی سفر می‌کردند. بعد از جنگ این پرواز لغو شد و مشخص نیست چه سرنوشتی پیدا کند. ما سال‌ها برای راه‌اندازی این پرواز تلاش کرده بودیم و اکنون کرمان از آن محروم شده و بن‌بست هوایی دوباره به وجود آمده است. پروازهای دیگری از جمله کیش نیز داشتیم که آن هم متوقف شده است. در وضعیت استیصال قرار داریم.

شعار لبخند دنیا به کرمان ۱۴۰۵ که از سوی استاندار مطرح و دنبال می‌شد، یکی از امیدهای گردشگری کرمان بود که به‌دلیل جنگ امکان تحقق آن سلب شد. در این شرایط چه پیشنهاداتی به دولت دارید تا قدری از فشارهای اقتصادی بر دفاتر خدمات مسافرتی کاهش پیدا کند؟

من سه پیشنهاد مشخص دارم که دولت می‌تواند اجرایی کند تا این بحران را پشت سر بگذاریم؛ بحرانی نیست که شعار آن را بدهیم. ما در یک بحران واقعی قرار گرفته‌ایم. انگار یک موشک وسط اقتصاد گردشگری استان فرود آمده باشد. ما عملکرد مالیاتی سال ۱۴۰۴ را داریم که امسال یا سال آینده، دولت برای دریافت آن اقدام خواهد کرد اما وقتی هیچ فعالیتی نداشتیم و در رکود بودیم و همه پروازهایی که داشتیم با زیان همراه بوده، چطور می‌توانیم مالیات را بپردازیم؟ تقاضا داریم دولت مالیات سال ۱۴۰۴ را معاف کند. ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به دفاتر خدمات مسافرتی و همه بخش‌های فعال گردشگری یکی دیگر از تقاضاهای ما از دولت است؛ همه متفق‌القول هستیم که باید در این شرایط مقاومت کنیم اما وقتی دستمان خالی است و حدود پنج ماه در رکود و تعطیلی بوده‌ایم، چگونه مقاومت کنیم؟ یکی دیگر از حمایت‌های ضروری که نیاز داریم مربوط به بیمه تامین اجتماعی است. خود من در ۲ شعبه آژانس هواپیمایی جنوب شرق کرمان ۳۰ پرسنل دارم که رقم بیمه ماهانه آن‌ها هزینه سنگینی است. سایر دفاتر خدمات مسافرتی هم شرایطی مشابه ما دارند. انتظار داریم دولت ۶ ماه یا یک سال هزینه بیمه را قبول کند تا نیروها تعدیل نشوند؛ نیروهایی که برای آموزش آن‌ها زحمت زیادی کشیده شده و بیکاری‌شان خسارت سنگینی است. از دارایی و بیمه تامین اجتماعی به‌طور ویژه تقاضا داریم که گردشگری و مشکلاتی که دارد را درک کنند و ملاحظه خاصی نسبت به صاحبان کسب‌وکارهای این حوزه داشته باشند. سایر صنوف هم شرایط سختی دارند ولی همه، کالاهایی دارند که قیمت آن مدام افزایش پیدا می‌کند در حالی که ما در بخش گردشگری، فقط خدمات ارائه می‌کنیم که در این وضعیت اقتصادی، از سبد خانوارها حذف شده است. در نتیجه این رکود سنگین، حدود ۱۵۰ دفتر خدمات مسافرتی در سطح استان داریم که همه دچار مشکل شده‌اند و نیروهای آن‌ها در آستانه بیکاری هستند. ما در کنار مردم و نظام هستیم و مقاومت می‌کنیم ولی دستمان خالی است و نیاز به حمایت داریم.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.