به گزارش خبرنگار ایرنا، قدیر حسن زاده روز یکشنبه در آیین افتتاح ایستگاه سنجش کیفی گرد و غبار در گنبدکاووس، گفت: بندرترکمن، آق قلا، کلاله،مراوهتپه و گرگان هم به ترتیب به این ایستگاهها مجهز خواهند شد.
وی، هزینه خرید دستگاه سنجش کیفی گرد و غبار گنبدکاووس را ۷۰ میلیارد ریال از منابع ملی اعلام کرد و افزود: هزینه نگهداری این ایستگاهها معادل قیمت دستگاههاست که لازم است از محل اعتبارات استانی و شهرستانی برای خرید و نگهداری از آنها به حفاظت محیط زیست گلستان و شهرستانهای آن کمک شود.
حسن زاده با تبریک هفته حفاظت محیط زیست (۱۶ تا ۲۲ خرداد) و با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی، اضافه کرد: حفظ و نگهداری از محیط زیست که نسل امروز و نسلهای آینده باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، یک وظیفه عمومی است و این امانت الهی که از گذشتگان به ما رسیده، باید برای نسلهای آینده حفظ و به آنها تحویل شود.
وی تصریح کرد: برخیها گمان میکنند که حفاظت از محیط زیست وظیفه کارکنان این دستگاه است در حالی که قانون حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست را بر عهده همه دستگاههای اداری و اجرایی و عموم مردم گذاشته است بنابراین هرگونه فعالیتهای اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است.
حفاظت از محیط زیست نیاز به آموزش و تبیینگری دارد
نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری هم در این مراسم با تاکید برضرورت مشارکت همگانی در حفاظت از محیط زیست، تصریح کرد: برای تحقق این موضوع، آموزش و تبیینگری به شیوههای گوناگون از اصول مهم و زیربنایی است که متولیان محیط زیست و دیگر دستگاههای فرهنگی، آموزشی و رسانهها باید به آن توجه کنند.
آخوند کمال غراوی بابیان اینکه محیط زیست میراث گذشتگان و امنیت آیندگان است، افزود: صرفه جویی و مدیریت مصرف در منابع آب و برق هم از نیازهای ضروری است و نیاز به آموزش و فرهنگ سازی دارد.
دولت و مجلس به منابع طبیعی و محیط زیست اهتمام ویژه دارند
نماینده مردم شهرستان گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی هم دراین مراسم، محیط زیست را زیربنای حیات جامعه دانست و تصریح کرد: نگاه تمام ارکان کشور و مدیران آن بویژه دولت و مجلس به منابع طبیعی و محیط زیست به سبب اهمیتی که دارند، معطوف شده است.
عبدالحکیم آق آرکاکلی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای محیط زیست، گفت: وقتی چنین افرادی برای حفاظت از محیط زیست جان خود را نثار میکنند تکلیف بر سایر مردم و مسوولان هم روشن است تا در حفاظت و نگهداری از محیط زیست اهتمام ویژه داشته باشند.
وی با اشاره به وجود ۸۳ میلیون هکتار منابع ملی (مرتع) و ۱۳.۵ میلیون هکتار عرصه جنگلی در کشور، اضافه کرد: صیانت از این عرصهها تنها درسایه مشارکت عمومی مردم و انجام صحیح وظایف ازسوی همه دستگاهها امکان پذیر است.
محیط زیست، زیربنای مهم توسعه است
فرماندار گنبدکاووس هم در این مراسم با قدردانی از اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان در خرید دستگاه سنجش کیفی گرد و غبار، بیان کرد: راهاندازی این ایستگاه حفظ سلامت شهروندان و به توسعه محیط زیست بهعنوان یک اصل زیربنایی در این شهرستان مرزی کمک زیادی میکند.
سلیمان هاشمی گفت: راهاندازی ایستگاه سنجش کیفی گرد و غبار در گنبدکاووس به سبب همجواری با کشور ترکمنستان و صحرای قره قوم آن که منشاء اصلی ورود گرد و غبار به این شهرستان است، از اقدامات ارزنده سازمان حفاظت محیط زیست است.
وی همچنین گنبدکاووس را به سبب وجود سه تالاب بین المللی در نواحی شمالی خود، شهری با آوازه جهانی دانست و افزود: مرحوم دکتر «غلامعلی بسکی» پدر طبیعت ایران هم از اهالی این شهرستان به سبب اقداماتی که درحوزه حفاظت از محیط زیست انجام داده و اکنون خانواده وی هم آن مسیر را ادامه میدهند، نام گنبدکاووس را در سطح ملی و بین المللی بیشتر مطرح کرده است.
هاشمی اضافه کرد: لازمه داشتن کشاورزی و آب پایدار، حفظ محیط زیست است که همگان (اقشار مختلف مردم و دستگاههای دولتی و خصوصی) باید در آن مشارکت فعال داشته باشند.
نصب ایستگاه گرد و غبار سنج، مطالبه مردم گنبدکاووس بود
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس هم، راهاندازی ایستگاه سنجش کیفی گرد و غبار در این شهرستان مرزی را مطالبه عمومی مردم دانست و گفت: نصب این دستگاه که ذرات گرد و غبار به اندازه کمتر از ۱۰ میکرون را رصد و نشان میدهد علاوه بر حفظ سلامت شهروندان با هشدارهایی که داده میشود، به مسوولان گنبدکاووس هم در تصمیم گیری در شرایط اضطرار کمک میکند.
احمد احمدی افزود: دستگاه سنجش کیفی گرد و غبار گنبدکاووس که با هزینه ۷۰ میلیارد ریال خریداری و نصب شده از مجهزترین دستگاهها در جهان است و میتواند درصورت نصب آنالیزورهای دیگر، میزان غلظت ذرات معلق در هوا مانند گازهای دی اکسید نیتروژن، مونوکسید کربن و دی اکسید گوگرد را نیز اندازهگیری و محاسبه کند.
وی از مسوولان گلستان و گنبدکاووس خواست تا در خرید تجهیزات مورد نیاز برای اندازه گیری دیگر آلودگیهای هوا به محیط زیست کمک کنند.
به گزارش ایرنا، دراین مراسم که با اجرای برنامههای هنری توسط کودکان عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گنبدکاووس مرتبط با محیط زیست و باحضور برخی تشکلهای مردم نهاد این حوزه از جمله سبزگامان بسکی و حضور تعدادی از مدیران ادارات و نهادهای این شهرستان برگزار شد، سالن جلسات شهدای محیط زیست گنبدکاووس هم افتتاح شد.
گنبدکاووس با بیش از ۴۰۰ هزار نفر جمعیت و ۵۰۷۲ کیلومتر مربع وسعت به ترتیب دومین و بزرگترین شهرستان بزرگ استان گلستان است.














