۹۴ میلیون مترمکعب آب کشاورزی از سدهای مازندران رهاسازی شد

ایرنا یکشنبه 17 خرداد 1405 - 15:53
ساری- ایرنا- مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به استمرار رهاسازی آب مورد نیاز کشاورزی استان از سدها تا پایان هفته نخست مرداد، گفت: از نیمه نخست اردیبهشت تا کنون افزون بر ۹۴ میلیون متر مکعب آب از سدهای استان رهاسازی شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای مازندران، جواد دادویه روز یکشنبه با بیان این‌که رهاسازی آب سدهای استان با توجه به محدودیت ذخایر آبی طبق برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی انجام می‌شود و امکان رهاسازی مستمر وجود ندارد، اظهار کرد: از سد شهید رجایی ساری که در ابتدای فصل کشاورزی امسال حدود ۱۲۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب داشت، تا کنون ۳۵.۸ میلیون متر مکعب آب رهاسازی شد.

وی افزود: نوبت‌بندی آب کشاورزی در شبکه آبیاری و زهکشی تجن از روز ۳۱ اردیبهشت آغاز شده و انتظار داریم که کشاورزان با توجه به کاهش ذخایر آبی نسبت به سال گذشته همراهی لازم در این زمینه داشته باشند.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: از سد آیت‌الله صالحی مازندرانی (البرز) نیز ۲۲.۱۰ میلیون متر مکعب آب برای مصارف کشاورزی رهاسازی شد.

دادویه با اشاره به رفع محدودیت‌های آبگیری سد گلورد پس از بهره‌برداری کامل این سد با تکمیل پل بزرگ زیرقوسی، گفت: با توجه به این‌که امسال محدودیتی در آبگیری این سد شرق استان وجود ندارد، تا کنون برای فصل کشاورزی جاری ۳۰.۷۸ میلیون متر مکعب آب از سد گلورد واردش بکه آبیاری و زهکشی شرق استان شده است.

وی درباره آب رها شده از سایر سدهای استان نیز گفت: از اردیبهشت امسال تا کنون ۱.۹ میلیون مترمکعب آب از سد میجران رامسر، ۱.۴۵ میلیون متر مکعب آب از سد برنجستانک سوادکوه شمالی، ۱.۸۰ میلیون متر مکعب از سد شیاده بابل، ۱۶۰ هزار مترمکعب از سد سنبل‌رود سوادکوه شمالی، ۲۷۰ هزار متر مکعب از سد الیمالات و ۳۸۰ هزار متر مکعب از سد فریم‌صحرا برای مصارف کشاورزی رهاسازی شده است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که در رهاسازی آب وجود دارد توصیه و تاکید می‌شود که کشاورزان از نشاکاری دیرهنگام خودداری کنند. زیرا طبق برنامه‌ریزی انجام شده، پس از هفته نخست مرداد امکان رهاسازی آب از سدها وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، مازندران استانی با محور تولیدی کشاورزی است که تقریبا کشت تمامی محصولات آن به بارندگی و ذخیره سازی آب بستگی دارد. طبق آمارهای رسمی تعداد بهره برداران بخش کشاورزی مازندران حدود ۵۰۰ هزار نفر است و هرگونه تغییر در بارندگی به صورت مستقیم بر زندگی و معیشت آنان و در نهایت بر امنیت غذایی کشور که مازندران نقش حدود ۱۲ درصدی در تولید ارزش افزوده آن دارد، اثرگذاری خواهد کرد.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.