حکم جایگزین حبس برای متخلف منابع طبیعی در سربیشه صادر شد

ایرنا دوشنبه 18 خرداد 1405 - 10:21
بیرجند - ایرنا - سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: متخلف برداشت غیرمجاز خاک از اراضی ملی در شهرستان سربیشه با حکم قضایی به مجازات جایگزین حبس محکوم شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی کرباسچی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این پرونده که مربوط به برداشت و خاکبرداری بدون مجوز قانونی از اراضی ملی بود، دستگاه قضایی با رویکردی نوآورانه و در چارچوب مجازات‌های جایگزین حبس، حکم به مشارکت متخلف در فعالیت‌های جبرانی و اصلاحی حوزه منابع طبیعی صادر کرد.

وی افزود: بر اساس این حکم، متهم باید به مدت ۶ ماه در اجرای طرح‌های نهال‌کاری و تولید نهال با اداره منابع طبیعی همکاری مستقیم داشته باشد.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به ویژگی این حکم گفت: ظرفیت همان ماشین‌آلاتی که پیش‌تر در تخلف مورد استفاده قرار گرفته بودند، اکنون در خدمت اجرای طرح‌های احیای اراضی و تولید نهال قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: این تجهیزات در ۶ ماه نخست سال جاری برای اجرای برنامه‌های نهال‌کاری و توسعه فضای سبز به کار گرفته می‌شوند تا به جای آسیب به طبیعت، نقشی مؤثر در حفاظت و احیای منابع طبیعی ایفا کنند.

کرباسچی با تاکید بر اثرات بازدارنده چنین احکامی عنوان کرد: بهره‌گیری از مجازات‌های جایگزین ضمن جبران بخشی از خسارت‌های وارده به اراضی ملی، می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از تکرار تخلفات مشابه داشته باشد.

وی تصریح کرد: این حکم نشان‌دهنده عزم جدی دستگاه قضایی در برخورد با تخریب محیط زیست و برداشت‌های غیرمجاز از اراضی ملی و استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای صیانت از منابع طبیعی است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.