دکتر مهرداد شریفی روز دوشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این برنامه از ۱۲ اردیبهشتماه در سراسر استان با هدف افزایش ایمنی کودکان آغاز شد.
وی افزود: در این طرح، تمامی ۲۳ مرکز بهداشت تابع دانشگاه به میدان آمدند تا خدمات واکسیناسیون را در گسترههای وسیعی از شهرها و روستاها تا مناطق عشایری، کوهستانی و کمبرخوردار استان ارائه کنند.
شریفی ادامه داد: برای دستیابی به حداکثر پوشش واکسیناسیون، برنامهریزی گستردهای برای اطلاعرسانی، شناسایی و دعوت از گروههای هدف انجام شد؛ تولید محتوای آموزشی، اطلاعرسانی در رسانهها، تماس تلفنی، ارسال پیامک و بهرهگیری از سفیران سلامت بخشی از اقدامات در راستای اجرای بهتر این پویش بود.
رییس مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد: در برخی مناطق، تیمهای سلامت با مراجعه خانهبهخانه و حضور در پایگاههای بهداشتی در خارج از ساعات اداری و روزهای تعطیل، خدمات را تداوم بخشیدند.
پوشش ۹۱ درصدی کودکان
وی گفت: حاصل این تلاش، ایمنسازی مجدد ۹۱ درصد کودکان گروه هدف بود، دستاوردی برای حفاظت از سلامت کودکان خوزستان که با مشارکت بهورزان، مراقبان سلامت و دیگر نیروهای فعال حوزه بهداشت استان انجام شد.
شریفی از خانوادههای باقیمانده گروه هدف (کودکان ۲۴ تا ۷۲ ماهه) درخواست کرد برای انجام واکسیناسیون به خانهها و پایگاههای بهداشت مراجعه کنند.
رییس مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: در سالهای اخیر مواردی از بیماری سرخک در برخی استانها از جمله خوزستان مشاهده شد که با مداخلات بههنگام و تلاش مستمر مراکز بهداشت، این موارد مهار و کنترل شد، بنابراین ارتقای سطح ایمنی کودکان در برابر این بیماری از اولویتهای اصلی حوزه سلامت است.
بر اساس این گزارش، طرح ملی واکسیناسیون تکمیلی MMR (سرخک، سرخجه، اوریون) از ۱۲ اردیبهشتماه آغاز شده و تمامی پایگاههای بهداشتی و خانههای بهداشت در اجرای آن مشارکت دارند.
سرخک یک بیماری عفونی ویروسی است که از طریق تماس مستقیم یا تنفس ذرات معلق منتقل میشود.
این بیماری میتواند با تب، بثورات پوستی و عوارض تنفسی همراه باشد. درمان سریع و پیشگیری با واکسیناسیون اهمیت زیادی دارد و به دلیل افزایش پوشش واکسیناسیون سرخک، میزان مرگومیر ناشی از این بیماری در سراسر جهان رو به کاهش است.












