به گزارش ایرنا، عبدالرحمن مرادزاده روز سهشنبه در نشست با اصحاب رسانه در سالن شهدای ایرنا اظهار کرد: با توجه به اینکه این امر در زمان زاد و ولد این گونه به وقوع پیوسته صدمات نهایی پس از فصل زایش ارزیابی میشود و چنانچه با کاهش این گونه روبرو شویم، برآورد نهایی اعلام و این موضوع در سطح ملی و از طریق دولت پیگیری میشود.
وی ادامه داد: همچنین موضوع خسارتهای ناشی از جنگ در جزیره خارگ از طریق مراجع ملی و دولت در حال پیگیری است.
مراد زاده در باره دغدغهها پیرامون نیروگاه اتمی بوشهر بیان کرد: به همین منظور کارگروه ویژه پدافند پرتویی در این استان فعال است و تمهیدات لازم برای مواجهه با شرایط مختلف از جمله حوادث احتمالی پیشبینی شدهاست.
حفاظت از گونههای دریایی و زیستگاهها
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه تنوع زیستی گفت: پایش دلفین گوژپشت خلیج فارس از سال ۱۳۹۲ در استان آغاز شده و این گونه در مناطقی از جمله پارک ملی دریایی دیر-نخیلو، بخشهایی از منطقه حفاظتشده مند و سواحل شهرستان تنگستان مشاهده میشود.
مرادزاده افزود: در راستای جلب توجه عمومی به اهمیت حفاظت از این گونه ارزشمند، تمبر دلفین گوژپشت خلیج فارس رونمایی شد تا از ظرفیتهای فرهنگی و رسانهای برای افزایش حساسیت جامعه نسبت به گونههای در معرض خطر استفاده شود.
وی همچنین به اقدامات انجام شده برای حفاظت از لاکپشت منقار عقابی اشاره کرد و گفت: مناطق پارک ملی دریایی نایبند، پارک ملی دیر-نخیلو و جزیره خارگو از مهمترین زیستگاههای تخمگذاری این گونه به شمار میروند و تاکنون بیش از ۲ هزار لاکپشت در این مناطق علامتگذاری و پایش شدهاند.
مرادزاده ادامه داد: در نایبند یک سایت تکثیر (هچریسایت) ایجاد شده و سال گذشته ۳۲ لانه لاکپشت با موفقیت به مرحله شکوفایی رسید و جوجهها به دریا رهاسازی شدند.
وی با اشاره به اقدامات حفاظتی در زیستگاههای طبیعی استان بوشهر گفت: در منطقه نایبند برنامه احیای گونه جبیر نیز در دست اجراست و در کنار آن سرشماری حیاتوحش در مناطق حفاظتشده این استان برای بهروزرسانی اطلاعات جمعیتی گونهها انجام شدهاست.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر به اجرای طرحهای زیستمحیطی با مشارکت مردم اشاره کرد و افزود: در حوزه جنگلکاری و توسعه فضای سبز، نهالکاری حرا با مشارکت مردم و دستگاههای اجرایی انجام شد که علاوه بر اثرات مثبت زیستمحیطی، نقشی مهم در تقویت مشارکت اجتماعی دارد.
مرادزاده درباره آلودگیهای صنعتی گفت: موضوع فلرینگ در منطقه ویژه عسلویه از مسائل مهم زیستمحیطی استان بوشهر است و برنامههایی برای کاهش آثار زیانبار آن در دست اجراست.
مدیر کل حفاظت حیط زیست استان بوشهر تأکید کرد: حفاظت از سواحل، دریا، منابع طبیعی و گونههای ارزشمند خلیج فارس نیازمند همکاری همه دستگاهها، صنایع و مردم است و امیدواریم با تداوم این همکاریها، شاخصهای زیستمحیطی استان در سالهای آینده بهبود یابد.
برخورد قاطع با متخلفان شکار و صید
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر به عملکرد یگان حفاظت اشاره کرد و گفت: سال گذشته با تلاش محیطبانان، ۱۳۵ متخلف شکار و صید دستگیر و ۴۲ قبضه سلاح از آنان کشف و ضبط شد.
مرادزاده افزود: در این مدت ۳ هزار و ۲۵۲ قطعه آبزی صید شده به صورت غیرمجاز، ۲۲۹ قطعه پرنده و ۲۸ مورد پستاندار کشف شدهاست؛ همچنین با اشراف اطلاعاتی یگان حفاظت، از ۲۴ مورد اقدام به شکار پیش از وقوع جرم پیشگیری به عمل آمد.
شناسایی ۱۴۰ واحد آلاینده و شناگاههای پاک
مدیرکل حفاظت محیط زیست بوشهر با اشاره به نظارت بر صنایع گفت: سال گذشته ۲۱۰ واحد تولیدی، صنعتی و خدماتی پایش که حدود ۱۴۰ واحد بهعنوان آلاینده شناسایی و در سامانه جامع محیط زیست انسانی ثبت شدند و اطلاعات آنها برای محاسبه «عوارض سبز» به سازمان امور مالیاتی اعلام شد.
مرادزاده تصریح کرد: استان بوشهر به دلیل موقعیت ویژه در حوزه دریا، صنایع، زیستگاههای طبیعی و تمرکز جمعیتی، از حساسیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل پایش مستمر در دستور کار این اداره کل قرار دارد.
وی درباره وضعیت شناگاههای ساحلی در استان بوشهر بیان کرد: در این استان ۶ شهرستان ساحلی وجود دارد که پنج شناگاه عرفی در آنها بهطور مستمر پایش میشوند و در این میان شناگاه "بندرگاه" و «پارک لیان» در بندر بوشهر در وضعیت پاک قرار دارند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: برای اطلاعرسانی به شهروندان در مورد وضعیت شناگاهها از سیستم پرچمهای هشدار استفاده میشود؛ بهگونهای که پرچم زرد نشاندهنده آلودگی و پرچم آبی یا سبز بیانگر سلامت آب برای شنا است.
وی ادامه داد: ورود آبهای خاکستری و روانآبهای سطحی آلوده، از چالشهای این بخش است که نظارت بر آن بهطور مستمر انجام میشود.
آخرین وضعیت پسماندها و پسابها در بوشهر
مرادزاده در باره مدیریت پسماندها در استان بوشهر اظهارکرد: ایجاد لندفیل استاندارد در عسلویه در دستور کار قرار گرفته و برای شهر بوشهر نیز دستگاه پردازش پسماند خریداری و راهاندازی شده است.
وی اضافه کرد: در حوزه پسماندهای صنعتی نیز با همکاری صنایع و دستگاههای نظارتی، روند بازیافت در حال ساماندهی است و پاکسازی سواحل با مشارکت گروههای مردمی تداوم دارد.
مرادزاده افزود: در حوزه پساب نیز اجرای یک تصفیهخانه متمرکز در عسلویه و سه تصفیهخانه در حوزه پارس ۲ شهرستان کنگان پیشبینی و مطالعات و جانمایی این طرحها انجام شدهاست.
مدیرکل حفاظت محیط زیست بوشهر همچنین پسماندهای گوگردی درجه ۲ و ۳ که پیش از این قابلیت صادرات نداشتند، اکنون به کود شیمیایی تبدیل میشوند.
وی با اشاره به وضع عوارض آلایندگی برای صنایع آلاینده تصریح کرد: نرخ عوارض سبز بر اساس شدت آلودگی واحدها، به صورت نیم درصد، یک درصد و ۱.۵ درصد از فروش واحدها تعیین و اعمال میشود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست بوشهر درباره مهار گازهای مشعل (فلرینگ) گفت: دو پیمانکار برای جمعآوری فلرها انتخاب شدهاند و یک واحد نیروگاهی نیز مجوز استفاده از این گازها برای تولید برق را دریافت کردهاست؛ همچنین یک کارخانه سیمان و یک شرکت پتروپالایش متقاضی استفاده از این ظرفیت هستند.















