آمریکا ۲۰ درصد اینترنت را برای ایرانی‌ها تحریم کرده است

الف سه شنبه 19 خرداد 1405 - 13:21
از میان حدود یک میلیون دامنه برتر اینترنتی در جهان، نزدیک به ۲۰۰ هزار مورد، یعنی حدود ۲۰ درصد، توسط ایالات متحده برای کاربران ایرانی تحریم شده است.

به گزارش فارس؛ در حالی‌که ایالات متحده همواره از شعار «اینترنت آزاد برای همه»، به‌ویژه برای ایرانیان، سخن می‌گوید، در عمل بخش قابل توجهی از خدمات و دامنه‌های پرکاربرد را برای کاربران و تولیدکنندگان محتوای ایرانی تحریم کرده است؛ در مقابل، برخی پلتفرم‌ها را نیز در دسترس قرار می‌دهد که نقش پررنگی در شکل‌دهی و جهت‌دهی به افکار عمومی ایفا می‌کنند.

دامنه، آدرس یا نام اختصاصی یک وب‌سایت یا سرویس اینترنتی است که کاربران از طریق آن به یک پلتفرم دسترسی پیدا می‌کنند. بر اساس اطلاعات موجود، از میان حدود یک میلیون دامنه برتر اینترنتی در جهان، نزدیک به ۲۰۰ هزار مورد، یعنی حدود ۲۰ درصد، توسط ایالات متحده برای کاربران ایرانی تحریم شده است. این در حالی است که در میان مهم‌ترین دامنه‌های اینترنتی دنیا که نقش مهمی در توسعه محصولات دیجیتال ایفا می‌کنند یعنی حدود ۱۰۰ هزار سایت، ۳۰ درصد آنها برای ایرانیان تحریم است؛ یعنی نزدیک به یک‌سوم از این زیرساخت‌های کلیدی برای کاربران ایرانی غیرقابل دسترس‌اند.

در این میان می‌توان به شماری از ابزارهای پرکاربرد جهانی در حوزه طراحی، تولید محتوا و فناوری مانند Adobe Creative Cloud، Figma، Midjourney و Canva اشاره کرد.

همچنین در حوزه هوش مصنوعی و توسعه نرم‌افزار نیز، ایران مشمول تحریم‌های ایالات متحده قرار دارد و همین موضوع باعث ایجاد محدودیت در دسترسی به برخی خدمات و زیرساخت‌های شرکت‌ها و پلتفرم‌های بزرگ فناوری مانند Oracle، GitLab و Google Gemini شده است. این موارد تنها بخشی از یک فهرست بلندبالا از سرویس‌ها و ابزارهای تحریمی هستند.

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.