حشمت عزیزان روز سهشنبه در حاشیه نشست مدیریت بحران در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد که از ابتدای فصل برداشت تاکنون، ۱۹۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان، به ویژه در شهرستانهای جنوبی، خریداری و به سیلوهای ذخیره منتقل شده است.
وی ارزش این مقدار گندم خریداری شده را افزون بر ۹ هزار میلیارد تومان عنوان کرد که تاکنون یک سوم آن پرداخت شده است.
عزیزان با اشاره به ادامه روند برداشت گندم، بهویژه در شهرستانهای شمالی، افزود: پیشبینی میکنیم این میزان به حدود ۳۰۰ هزار تن برسد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام همچنین به کشاورزان اطمینان خاطر داد که نگرانی بابت پرداخت هزینه گندم نداشته باشند چرا که دولت با جدیت و با قیمت تضمینی ۵۰ هزار تومان، پرداخت آن را تضمین کرده است.
عزیزان همچنین توضیح داد که ۱۱ هزار تن محصول کلزا نیز با قیمت هر کیلوگرم ۱۱۰ هزار تومان خریداری شده است که خوشبختانه به صورت نقدی تسویه و کشاورزان از این بابت رضایت کامل دارند.
بر اساس پیشبینی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان، میزان تولید گندم ایلام در سال جاری با افزایشی بیش از ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته، به حدود ۴۰۰ هزار تن خواهد رسید.
در سال زراعی جاری، بیش از ۱۷۰ هزار هکتار از زمینهای آبی و دیم استان به کشت گندم دوروم و معمولی اختصاص یافته است.
سال زراعی گذشته، به دلیل شرایط ناجور اقلیمی، کاهش بارشهای پاییزه و زمستانه، سرمای بیموقع هوا و وقوع سیلاب و تگرگ در بهار، تنها ۲۸۰ هزار تن گندم در استان تولید و ۲۰۹ هزار تن خریداری شد که در مقایسه با پیشبینیها، با کاهش ۴۰ درصدی روبرو بود.
سال زراعی از ابتدای مهرماه تا پایان شهریورماه سال بعد سنجیده میشود.












