نقش‌آفرینی دانشکده منابع طبیعی در تحقق اهداف ملی حفاظت از محیط زیست

ایرنا سه شنبه 19 خرداد 1405 - 17:23
کرج - ایرنا- رییس دانشکده منابع طبیعی دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با تبیین رسالت علمی و ملی این دانشکده در حوزه‌های امنیت غذایی و امنیت زیستی، تأکید کرد: دانشگاه‌ها و مراکز علمی نقش محوری در پشتیبانی علمی از برنامه‌های کلان کشور در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست بر عهده دارند.

به گزارش ایرنا، «مقداد جور غلامی» روز سه‌شنبه در نشست تخصصی هفته محیط زیست در کرج اظهار کرد: دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران در قالب پنج گروه تخصصی شامل جنگلداری، صنایع چوب و کاغذ، احیای مناطق خشک و کویری، شیلات و محیط زیست به آموزش نیروی انسانی متخصص، تولید دانش فنی و ارائه راهکارهای کاربردی در حوزه حفاظت و بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی می‌پردازد.

وی افزود: این دانشکده با تمرکز بر ۲ حوزه راهبردی امنیت غذایی و امنیت زیستی، تلاش می‌کند با توسعه پژوهش‌های کاربردی و همکاری با دستگاه‌های اجرایی، پشتوانه علمی لازم برای صیانت از منابع طبیعی کشور را فراهم کند.

رییس دانشکده منابع طبیعی دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران ادامه داد: طبق برنامه هفتم توسعه، باید ۲۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام شود، سطح کانون‌های بحرانی فرسایش بادی ۲۰ درصد کاهش یابد، ۲۰ میلیون هکتار از مراتع کشور مدیریت و احیا شود و پوشش حفاظتی جنگل‌ها نیز ۲۰ درصد افزایش پیدا کند

وی ادامه داد: محدودیت‌های بودجه‌ای، کمبود نیروی انسانی و امکانات اجرایی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی دستگاه‌های متولی است؛ به عنوان نمونه، سازمان حفاظت محیط زیست با بیش از ۱۸ میلیون هکتار عرصه حفاظتی و حدود ۲ هزار محیط‌بان به تنهایی امکان حفاظت کامل از این عرصه‌های گسترده را ندارد و این موضوع ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و تخصصی دانشگاه‌ها را دوچندان می‌کند.

جورغلامی با اشاره به شعار هفته محیط زیست با عنوان «حفظ محیط زیست، حفظ امنیت ملی» تصریح کرد: امنیت محیط زیست ارتباط مستقیم با امنیت کشورها دارد و دانشگاه‌ها در این میان وظیفه دارند با تولید دانش، تربیت متخصصان و ارائه راهکارهای علمی، به تقویت این پیوند کمک کنند.

وی همچنین به آثار مخرب جنگ بر منابع طبیعی و محیط زیست اشاره کرد و گفت: تخریب زیرساخت‌های حیاتی، تأسیسات نفتی، منابع انرژی و آبی، زیستگاه‌های حیات وحش و مناطق طبیعی، انتشار گازهای گلخانه‌ای، هیدروکربن‌ها، ذرات معلق و فلزات سنگین را در پی دارد که پیامدهای آن ممکن است برای دهه‌ها باقی بماند.

رییس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: منابع طبیعی در جنگ‌ها معمولاً قربانیان خاموش هستند و با وجود کنوانسیون‌های متعدد بین‌المللی، همچنان خسارات گسترده، شدید و بلندمدتی به طبیعت وارد می‌شود.

وی در پایان خواستار پاسخگویی نهادهای بین‌المللی نسبت به تعهدات زیست‌محیطی شد و تأکید کرد: جامعه جهانی باید در قبال حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب گسترده اکوسیستم‌ها مسوولیت‌پذیر باشد.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.