غلامرضا گلمحمدی در حاشیه بازدید از ایستگاههای تحقیقاتی خراسان شمالی در ۲۰ خرداد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بخش عمده تولید متکی به بذرهای خود مصرفی است و استفاده از بذرهای گواهیشده میتواند به شکل مستقیم موجب افزایش تولید در واحد سطح و بهبود پایداری تولید در بخش کشاورزی شود.
وی با تأکید بر جایگاه راهبردی ایستگاههای تحقیقاتی در تأمین امنیت غذایی کشور اظهار کرد: وظیفه اصلی مراکز و ایستگاههای تحقیقاتی تولید هستههای اولیه بذر و معرفی ارقامی است که با شرایط اقلیمی هر منطقه سازگاری داشته باشند و بتوانند نیاز بخش کشاورزی را تأمین کنند.
گلمحمدی افزود: ارقامی که در این مراکز تولید و معرفی میشوند باید به گونهای باشند که اصول تناوب زراعی در آنها رعایت شده باشد و در برابر تنشهای محیطی از جمله سرما، گرما و خشکی مقاومت مناسبی داشته باشند.
وی ادامه داد: این ارقام باید به گونهای انتخاب و معرفی شوند که نیاز کمتری به مصرف سموم و نهادههای شیمیایی داشته باشند تا ضمن کاهش هزینههای تولید، به حفظ محیط زیست و تولید پایدار نیز کمک شود.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اهمیت انتقال یافتههای تحقیقاتی به عرصه تولید گفت: ایستگاههای تحقیقاتی از جمله ایستگاه (برزلآباد) ظرفیت بسیار مناسبی برای برگزاری روز مزرعه، انتقال یافتههای تحقیقاتی، اجرای برنامههای آموزشی و ترویجی و ارتباط مستقیم میان محققان و بهرهبرداران دارند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: ایستگاه تحقیقات دیم برزلآباد در خراسان شمالی به عنوان تنها ایستگاه تحقیقات دیم شرق کشور، نقش مهمی در تولید بذرهای اصلاحشده، معرفی ارقام جدید و سازگار با شرایط اقلیمی مناطق مختلف، افزایش بهرهوری تولید و کمک به امنیت غذایی کشور بر عهده دارد و باید بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرد.
انتهای پیام












