به گزارش ایرنا، سیدمحمدحسن صافی روز چهارشنبه درآیین افتتاح پویش «یک میلیون لبخند علوی» ، اهدای مواد دندانپزشکی به دانشگاه های علوم پزشکی استان مرکزی ، ویژه درمان رایگان دندانپزشکی دهک های یک و ۲ روستایی در سالن اجتماعات بیت تاریخی امام راحل در خمین با اشاره به برنامههای گسترده این نهاد در حوزه خدمات سلامت از جمله دندانپزشکی، چشمپزشکی، آموزش بهداشت و مادران، افزود: یکی از اصلیترین موارد مغفولمانده در کشور، نبود الگوهای جهادی برای سنجش کیفیت، کمیتپذیری و پایداری خدمات است.
مدیرعامل موسسه سلامت بنیاد علوی از غربالگری فعال یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از دهکهای یک و ۲ در یکسال اخیر خبر داد و گفت: بر اساس ارزیابیهای انجامشده، حدود ۹۰ درصد این جمعیت (نزدیک به یک میلیون نفر) نیاز قطعی به خدمات دندانپزشکی دارند و ۸۰ درصد نیز در حوزه چشم نیازمند مداخله هستند.
وی با بیان اینکه برای اولین بار در چند دهه اخیر، برنامهریزی ویژهای در سطح کشور برای رفع این کمبود آغاز شده است، گفت: این حرکت نوآورانه از استان مرکزی و با محوریت دانشگاه علوم پزشکی اراک کلید خورده و دلیل آن، اهمیت موضوع و توانمندی این مجموعه علمی است.
مدیرعامل موسسه سلامت بنیاد علوی با اشاره به آمار جامعه هدف این بنیاد در مناطق روستایی، اظهار کرد: نزدیک به چهار میلیون نفر از ساکنان روستایی کشور در سامانه سیب وزارت بهداشت ثبت شدهاند اما عملاً تحت پوشش خدمات سلامت نیستند.
مسئول مؤسسه سلامت بنیاد علوی با تشریح مدل جدید حکمرانی شبکهای، خاطرنشان کرد: به جای تمرکز و تزریق اعتبار به ستاد، تصمیمگیری را به سطح شهرستانها و واحدهای کوچکتر وزارت بهداشت واگذار کردهایم.
صافی گفت: بر این اساس، نیاز هر منطقه توسط نمایندگان بنیاد و وزارت بهداشت در همان شهرستان (مانند شهرستان خمین) تشخیص داده شده و خدمات متناسب با آن ارائه میشود.
وی با ابراز خرسندی از انعقاد تفاهمنامه پنجساله با وزارت بهداشت، از توافق جدیدی برای پرداخت سرانه ۲۵ میلیون ریال به ازای هر خدمت در مراکز جامع سلامت خبر داد و گفت: این چرخه خدماترسانی، بار دوم است که به سرانجام میرسد.
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به عملکرد استان مرکزی به عنوان پایلوت این طرح، تصریح کرد: تاکنون ۲۸ هزار نفر از دهکهای یک و ۲ در این استان غربالگری شدهاند و پیشبینی میشود حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در مجموع سه دانشگاه علوم پزشکی استان، خدمات ارجاع مبتنی بر توان بومی و محلی را دریافت کنند.
وی، این رویکرد را اتفاقی خلاقانه و جدید در سطح کلان کشور عنوان کرد و گفت: در این مدل از حکمرانی شبکهای، تصمیمگیری از پایین به بالا انجام میشود و گرفتار برنامهریزی متمرکز و معطلمانده مرکزی نخواهیم بود.
صافی افزود: این روش، دسترسیپذیری را افزایش داده و کیفیت خدمات مورد تأیید وزارت بهداشت است و به دولت نیز در انجام تکالیف قانون برنامه کمک میکند.
فرماندار شهرستان خمین نیز با اشاره به پیشینه افتخارآمیز مردم این دیار، اظهار کرد: شهری که در جنگ رمضان و جنگ ۱۲ روزه ثابت کرد چه مردم مقتدری دارد، امروز به زیبایی به عنوان نقطه آغاز یک حرکت بزرگ ملی انتخاب شده است.
وحید براتیزاده با بیان اینکه خمین، زادگاه حضرت امام و استان مرکزی استان امامین انقلاب اسلامی است، افزود: جای تقدیر و تشکر ویژه دارد که شروع این کار از بیت تاریخی حضرت امام (ره) و این شهرستان رقم میخورد.
براتیزاده با تأکید بر اینکه بنیاد علوی به عنوان بازوی اجرایی و دانشگاههای علوم پزشکی اراک و خمین، مسئولیت انجام این کار را بر عهده دارند، خاطرنشان کرد: ممکن است در ابتدای مسیر با نواقصی از جمله کمبود دندانپزشک در کشور و شهرستانها روبهرو هستیم.
وی تصریح کرد: این طرح برای مردمی آغاز شده که به خاطر همه تلاشها و مقاومتهایی که در طول سالهای انقلاب اسلامی انجام دادهاند واقعاً به آنها بدهکار هستیم.
فرماندار خمین با بیان اینکه این طرح جدید میتواند مکمل الگوهای جهادی گذشته باشد، خاطرنشان کرد: این حرکت هم به ارتقای سطح بهداشت عمومی در دهکهای یک و ۲ کمک میکند و هم فرهنگ خدمترسانی به روستاها و اقشار ضعیف جامعه را ترویج میدهد.












