نوشابه عامل تشکیل کبد چرب

رکنا یکشنبه 24 خرداد 1405 - 15:55
رکنا: نوشیدن فقط یک لیوان نوشابه در روز 76 درصد خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش می‌دهد!

به گزارش رکنا، نتایج یک پژوهش گسترده نشان می‌دهد مصرف روزانه نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی را به شکل قابل توجهی افزایش دهد؛ بیماری‌ای که معمولاً سال‌ها بدون علامت باقی می‌ماند.

محققان در بررسی داده‌های صدها هزار نفر دریافتند مصرف مداوم نوشیدنی‌های حاوی قند افزوده، باعث افزایش تجمع چربی در کبد و کاهش عملکرد طبیعی این عضو حیاتی می‌شود.

بر اساس یافته‌های این پژوهش، حتی مقادیر نسبتاً کم نوشیدنی‌های شیرین نیز در صورت مصرف مداوم می‌تواند در طول زمان زمینه‌ساز بروز مشکلات کبدی شود. متخصصان می‌گویند بسیاری از افراد زمانی متوجه بیماری می‌شوند که آسیب قابل توجهی به کبد وارد شده است.

پژوهشگران هشدار می‌دهند خطر این نوشیدنی‌ها تنها به قند موجود در آن‌ها محدود نمی‌شود و برخی شیرین‌کننده‌های مصنوعی نیز ممکن است به‌طور غیرمستقیم بر سلامت کبد و سوخت‌وساز بدن تأثیر بگذارند.

این تحقیق همچنین نشان می‌دهد افرادی که مصرف نوشیدنی‌های شیرین را کاهش داده‌اند، در مدت زمان نسبتاً کوتاهی بهبود شاخص‌های سلامت کبد و افزایش سطح انرژی روزانه را تجربه کرده‌اند.

کارشناسان توصیه می‌کنند برای حفظ سلامت ک⁩بد از خوردن نوشابه تا حد امکان جلوگیری کنید.

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.