چرا نفخ می کنیم؟

رکنا سه شنبه 26 خرداد 1405 - 13:52
رکنا: بسیاری از افراد سال‌ها حبوبات یا سبزیجات را مقصر می‌دانند، در حالی که افراد سالم معمولا این غذاها را با نفخ خفیف یا بدون مشکل هضم می‌کنند. بنابراین نفخ شدید و مداوم اغلب نشانه وجود یک اختلال زمینه‌ای در دستگاه گوارش است نه صرفا مصرف یک غذای خاص.

به گزارش رکنا، نفخ می‌تواند هم به علت خود غذا باشد و هم به علت مشکلات گوارشی اما در بسیاری از افراد، مشکل اصلی فقط غذا نیست.

نفخ ناشی از غذا

بعضی مواد غذایی به طور طبیعی در روده گاز بیشتری تولید می‌کنند، مانند:

حبوبات (لوبیا، نخود، عدس)

کلم، گل‌کلم، بروکلی

پیاز و سیر

نوشابه‌های گازدار

برخی میوه‌ها مانند سیب و گلابی

شیر و لبنیات در افراد دارای عدم تحمل لاکتوز

نفخ ناشی از مشکلات گوارشی

اگر تقریباً بعد از هر غذایی دچار نفخ می‌شوید، ممکن است یکی از این موارد نقش داشته باشد:

ضعف هضم غذا

عدم تحمل لاکتوز یا گلوتن

رشد بیش از حد باکتری‌های روده (SIBO)

یبوست مزمن

سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)

کمبود برخی آنزیم‌های گوارشی

استرس و اضطراب (که بر عملکرد روده اثر می‌گذارند)

چگونه تشخیص دهیم؟

اگر نفخ فقط پس از خوردن چند غذای خاص ایجاد می‌شود، احتمالاً خود غذا عامل اصلی است. اما اگر:

نفخ مکرر و روزانه دارید،

شکم به شدت متورم می‌شود،

همراه با درد، یبوست، اسهال یا کاهش وزن است،

بهتر است علت گوارشی بررسی شود.

یک نکته مهم

بسیاری از افراد سال‌ها حبوبات یا سبزیجات را مقصر می‌دانند، در حالی که افراد سالم معمولاً این غذاها را با نفخ خفیف یا بدون مشکل هضم می‌کنند. بنابراین نفخ شدید و مداوم اغلب نشانه وجود یک اختلال زمینه‌ای در دستگاه گوارش است، نه صرفاً مصرف یک غذای خاص.

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.