ارزیابی آمریکا: ایران می‌تواند هر زمان که بخواهد تنگه را مسدود کند

خبرگزاری تسنیم چهارشنبه 27 خرداد 1405 - 10:01
ارزیابی اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد ایران هر زمان که اراده کند می‌تواند تنگه هرمز را ببندد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، شبکه سی‌ان‌ان بر اساس ارزیابی‌های تازه جامعه اطلاعاتی ایالات متحده گزارش داده ایران در طول جنگ به توانایی جدید و قدرتمندی دست یافته است: می‌تواند هر زمان که اراده کند، دسترسی به تنگه هرمز را قطع کند.

به نوشته سی‌ان‌ان این قابلیت که اکنون به عنوان یک «سلاح قدرتمندتر از هر بمب اتمی» توصیف می‌شود، نگرانی عمیقی درباره توانایی تهران برای ضربه زدن به اقتصاد جهانی در آینده ایجاد کرده است.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، سه منبع آگاه از این ارزیابی‌ها تأکید کرده‌اند که واشنگتن در محاسبات اولیه خود، اراده و توانایی ایران برای بستن این آبراه حیاتی را به شدت دست کم گرفته بود.

این ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که ایران نه تنها ثابت کرده که می‌تواند تنگه را ببندد، بلکه یاد گرفته است چگونه با حملات هدفمند به زیرساخت‌های انرژی کشورهای حاشیه خلیج فارس، از یک توانایی نامتقارن دیگر نیز بهره ببرد.

ایران «اهرمی پایدار» به دست آورده است

یکی از منابع مطلع از ارزیابی‌های اطلاعاتی به سی‌ان‌ان گفت: «ما عملاً کنترل واقعی تنگه هرمز را به ایران واگذار کرده‌ایم؛ سلاحی قدرتمندتر از هر کلاهک هسته‌ای.» این منبع تأکید کرد که این جنگ، طرز تفکر تهران را درباره استفاده از تاکتیک‌های مشابه در آینده به طور بنیادین تغییر داده است.

با وجود توافق چارچوبی که قرار است روز جمعه برای بازگشایی تنگه به امضا برسد، تحلیلگران آمریکایی معتقدند که این اهرم فشار همچنان در اختیار ایران باقی خواهد ماند.

مقامات ارشد آمریکایی نیز به طور غیرمستقیم این ارزیابی را تأیید کرده‌اند

«گزینه هسته‌ای» اقتصادی ایران؛ تهدید بستن باب‌المندب

در کنار کنترل تنگه هرمز، ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا هشدار داده است که ایران یک «گزینه هسته‌ای اقتصادی» دیگر نیز در اختیار دارد: بستن تنگه باب‌المندب توسط نیروهای انصارالله یمن.

این تنگه، ورودی دریای سرخ را به اقیانوس هند متصل می‌کند و در ماه‌های اخیر به یک شریان حیاتی برای کشتیرانی جهانی تبدیل شده بود. منابع آگاه گفتند که ایران تاکنون از این اقدام خودداری کرده اما این تهدید همچنان به عنوان یک کارت فشار روی میز باقی مانده است.

اشتباه محاسباتی واشنگتن

سی‌ان‌ان در گزارش خود نوشته است که دولت ترامپ در ابتدا تصور می‌کرد که بستن تنگه هرمز به ایران بیشتر از آمریکا آسیب می‌زند؛ تحلیلی که بر اساس تهدیدهای پیشین ایران (که پس از حملات تابستان 2025 به تأسیسات هسته‌ای این کشور عملی نشد) شکل گرفته بود. مقامات آمریکایی همچنین بر این باور بودند که چین با استفاده از نفوذ خود، مانع از اقدام قاطع ایران خواهد شد.

با این حال، تنها چند روز پس از شروع جنگ، مشخص شد که این محاسبات اشتباه بوده است. یک منبع درگیر در برنامه‌ریزی نظامی جنگ گفت: «از دست دادن کنترل تنگه، بزرگ‌ترین اشتباه این دوران خواهد بود؛ چرا که این کارتی است که آمریکا بدون یک حضور نظامی عظیم قادر به مقابله با آن نیست.»

بازگشایی مشروط؛ نظارت بین‌المللی و برداشتن تدریجی محاصره

بر اساس توافق چارچوبی که قرار است روز جمعه در ژنو امضا شود، تنگه هرمز بازگشایی می‌شود و آمریکا نیز محاصره دریایی خود را به صورت تدریجی و متناسب با بازگشت تردد به سطح پیش از جنگ، برخواهد داشت.

با این حال، کارشناسان صنعت کشتیرانی هشدار داده‌اند که عدم قطعیت‌های موجود ممکن است باعث شود تردد در این آبراه برای هفته‌ها یا ماه‌ها تنها به صورت قطره‌چکانی ادامه یابد. دونالد ترامپ روز دوشنبه گفت که تنگه «تا حدی باز شده» و روز جمعه «به طور کامل باز خواهد شد.» با این حال، او درباره چگونگی جلوگیری از تکرار این بحران در آینده توضیحی ارائه نکرده است.

انتهای پیام/ 

 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.