«سیدهادی افقهی» در گفتوگو با خبرنگار بینالملل خبرگزاری تسنیم، در ارتباط با انحصار سلاح در دست دولت عراق گفت: این موضوع بسیار حساسی است اما به دلیل مسائل منطقهای مثل جنگ لبنان، ایران و درگیریها و....متاسفانه تحولات عراق مغفول مانده و شایسته است یک سهمی در مصاحبهها، تحلیلها و گزارشهای رسانهای داشته باشد.
این کارشناس تحولات غرب آسیا با مطرح کردن این سئوال « الحشد الشعبی چطور تشکیل شد و چه کسی آن را مسلح کرد؟» اظهار داشت: الحشد الشعبی به دلیل حضور داعش در عراق تشکیل شد. شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی خدمت آیت الله العظمی سیستانی رسید و وضعیت عراق را تشریح کرد و بعد از ساعتها بحث حضرت آیت الله سیستانی فتوای«جهاد کفایی» صادر کردند. همزمان «نوری المالکی» نخست وزیر وقت که فرمانده کل قوا طبق قانون اساسی عراق بود برای رهبر معظم انقلاب شهید آیت الله خامنهای و مقامات ایران نامه نوشت که اگرچه ما با آمریکا توافقنامه دفاع مشترک داریم اما متاسفانه آمریکا به عراق اسلحه نمیدهد و داعش هم دارد به بغداد و شهرهای کربلا و نجف نزدیک میشود.
وی با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب شهید آیت الله خامنهای برای حمایت از ملت عراق گفت: با این دستور شهید همدانی، شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، الحشدالشعبی را تشکیل دادند، مسلح کردند و آموزش دادند. آموزش جنگ نقطهای دادند چون داعش روش جنگش نقطهای بود خطی وکلاسیک نبود، جنگ چریکی بود لذا مشاهده میشود الحشد الشعبی یک نیروی مقاومت مردمی بود که تشکیل شد.
این تحلیلگر تحولات منطقه با تاکید بر اینکه الحشد الشعبی بر اساس فتوای شرعی تشکیل شد، اظهار داشت: این یک نیروی 100 در صد مردمی است، با سلاحی که از جاهای دیگر به آن رسید البته این مقاومت پیشتر به عنوان الحشد الشعبی نبود. بعد آمدند یک قانونی برایش تصویب کردند و انسجام دادند. خب، کشورهای همجوار مثل عربستان، اردن، تمام کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، اروپائیان و آمریکاییها گفتند که الحشد الشعبی یک نیروی ایرانی است یک نیروی تروریستی است و باید خلع سلاح شود.
وی افزود: بنده به یاد دارم در تمام دیدارهای «سعود الفصیل » و سایر وزیران خارجه عربستان همه به دنبال آن بودند که الحشد الشبعی را خلع سلاح کنند و ایران را به دخالت در مسائل عراق متهم میکردند، خب آیت الله العظمی سیستانی ایستادگی کرد و الحشد الشعبی را تقویت شد و بالاخره لایحه الحشد الشعبی در پارلمان عراق به تصویب رسید و به عنوان نیروی رسمی و همردیف ارتش و سایر نیروهای مسلح عراق شناخته شد. در همان زمان تعدادی از گروهها وضعیت قبلی خود را حفظ کردند و به الحشد الشعبی نپیوستند و به عنوان «المقاومه الاسلامیه العراقیه» شناخته میشوند.
این کارشناس تحولات منطقه در خصوص مطرح شدن موضوع انحصار سلاح در دست دولت گفت: این موضوع از اواخر عمر دولت «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر سابق عراق مطرح شد البته این موضوع به خاطر انتخابات پارلمانی و پس از آن تعیین نخست وزیر جدید، مسکوت ماند. پس از انتخاب «علی زیدی» به عنوان نخست وزیر عراق مجددا مسئله انحصار سلاح در دست دولت مطرح شد.
وی با اشاره به رویکرد نخست وزیر جدید عراق اظهار داشت: اولین مطلبی که آمریکاییها به علی زیدی دیکته کردند آنهم در جریان دیدار معاون سفیر واشنگتن در بغداد، مسئله خلع سلاح بود. این مسئله تحت عنوان انحصار سلاح در دست دولت مطرح شد. خب، بر اساس مصوبه پارلمان عراق مگر الحشد الشعبی جزء نیروهای دولتی نیست؟ پس انحصار سلاح در دست دولت یعنی چه؟ اینجاست که ما مشکوک هستیم، اینها میخواهند الحشد الشعبی را منحل کنند، منتها تحت عنوان اینکه سلاح باید در اختیار دولت باشد.
این کارشناس با بیان اینکه در اثر فشار آمریکا لایحه حقوق، بیمه و بازنشستگی نیروهای الحشد الشعبی در پارلمان عراق متوقف شد، تصریح کرد: ترامپ میگوید چیزی به نام الحشد الشعبی نباید باشد منظورش این است نیروهای الحشد الشعبی جذب ارتش، نیروهای امنیتی، انتظامی و نهادهای دولتی شوند و سلاح در دست دولت باشد.
وی با اشاره به آمادگی برخی گروههای عراقی برای تحویل سلاح به دولت بغداد گفت: این گروهها مثل عصائب اهل حق و گروه وابسته به «مقتدا صدر» نظرات خاص خودشان را دارند مثلا شیخ قیس خزعلی دبیرکل عصائب اهل حق بزرگ ترین فراکسیون صاحب کرسی (24 کرسی) در پارلمان عراق است، وی با موضوع انحصار سلاح در دست دولت تاکتیکی برخورد کرده و گفته است نیروهای ما در قالب الحشد الشعبی میمانند ولی ما به عنوان فراکسیون صادقون از الحشد الشعبی جدا شدهایم.
این کارشناس با اشاره به موضع مقتدا صدر در خصوص الحشد الشعبی گفت: او از ابتداء معتقد بود که الحشد الشعبی باید منحل شود و تمام سلاح باید در اختیار دولت قرار بگیرد. در حالی که در همان ایامی که خودش این شعار سر میداد جریان صدر مسلح بود و در سراسر استان صلاح الدین حضور و در بغداد و جاهای دیگر دفتر داشت لذا بعضیها به دنبال انحلال الحشد الشعبی هستند.
به باور افقهی، فرماندههان الحشد الشعبی مثل « فالح الفیاض» و « ابوالبراء» یا کتائب حزب الله یا گروه «اولیاء الدم» با انحصار سلاح در دست دولت مخالفتند. در حقیقت، مطرح شدن این موضوع در شرایط کنونی یک توطئه برای انحلال الحشد الشعبی است. این نیرو منحل نمیشود مگر با فتوا چراکه الحشدالشعبی با فتوای آیت الله سیستانی تشکیل شده و ایشان هنوز زندهاند بارها جانبازان این نیرو را مورد تفقد قرار دادهاند و تاکنون نماینده آیت الله سیستانی در کربلا و دفترایشان مطلبی درباره انحلال الحشد الشعبی مطرح نکردهاند لذا نظر آیت الله سیستانی انحلال الحشد الشعبی نیست و سلاح باید دست الحشد الشعبی باشد و هرکس که میخواهد از تشکیلات نظامی جدا و وارد یک تشکل سیاسی شود، اشکالی ندارد.
این کارشناس تحولات غرب آسیا در پاسخ به این موضوع که ممکن است گفته شود انحصار سلاح در دست دولت در خصوص گروههایی است که به الحشد الشعبی نپیوستهاند، اظهار داشت: مستلهای که در اینجا وجود دارد یکی انحصار سلاح در دست دولت است که الحشد الشعبی جزیی از این مسئله است البته این مسئله باید روشن شود که منظور از انحصار سلاح در دست دولت کی هست؟ اگر منظور الحشد الشعبی نبود پس چرا عصائب اهل حق میخواهد سلاحش را تحویل بدهد؟
وی درباره سایر گروههای مقاومت عراقی گفت: این گروهها توجیهی شرعی، امنیتی - سیاسی دارند ، چه گروههایی که به الحشد الشعبی محلق نشدند و چه گروههایی که به عنوان«مقاومه الاسلامیه المسلحه» هستند. اینها میگویند تازمانی که اشغالگری ادامه دارد و دشمن بر مقدرات کشور مسلط است سلاح خود را زمین نمیگذارند، این درحالی است که آمریکا اعلام کرده است که سپتامبر آینده از عراق خارج میشود.
افقهی در پایان تصریح کرد: مسئله انحصار سلاح در دست دولت یک توطئه است و« تام باراک » از طرف ترامپ نماینده ویژه آمریکا در سوریه و عراق شده و میخواهد در بسیاری از مسائل عراق دخالت کند و هم اکنون دارد دخالت میکند.
انتهای پیام/