قانون‌تراشی جدید ترامپ برای تنگه هرمز

خبرآنلاین یکشنبه 31 خرداد 1405 - 01:43
رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه‌ موضع‌گیری‌های خود درباره روند تفاهمات، ادعاهای جدیدی را درباره وضعیت ناوبری در تنگه هرمز مطرح کرد.

به گزارش خبرآنلاین، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد: پس از پایان دوره ۶۰ روزه، هیچ‌گونه عوارض عبوری در تنگه هرمز وجود نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه الجزیره، وی در ادامه ادعا کرد: هیچ‌گونه عوارض عبوری در تنگه هرمز وضع نخواهد شد، مگر اینکه از سوی آمریکا و به نفع آن اعمال شده باشد.

این اظهارات خلاف حقوق بین‌الملل در حالی بیان می‌شود که تنگه هرمز در قلمرو حاکمیتی ایران و عمان قرار دارد و آمریکا به عنوان یک کشور فرامنطقه‌ای، هیچ حق قانونی یا ابزار میدانی برای وضع مقررات در این آبراه راهبردی ندارد.

ترامپ مدعی شد: هرگونه عوارضی که [در تنگه هرمز] وضع شود، احتمالا به نفع ما باشد؛ چرا که ما نگهبان خاورمیانه هستیم و این کار برای بازگرداندن هزینه‌های گذشته، حال و آینده ماست.

این ادعای زیاده‌خواهانه در حالی مطرح می‌شود که ترامپ تا پیش از این همواره مدعی بود که تنگه هرمز یک آبراه بین‌المللی است و ایران حق دریافت هیچ‌گونه عوارضی ندارد، اما اکنون با تغییر موضعی مضحک، خود به دنبال باج‌خواهی و کسب درآمد کاسب‌کارانه از همین آبراه تحت کنترل ایران است.

310310

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.