هدف آموزش و پرورش تربیت دانش آموز پژوهش محور و پرسشگر است

خبرگزاری برنا دوشنبه 24 آذر 1399 - 10:48
محسن حاجی میرزایی گفت: فهم درست جامعه از پژوهش شرط ضروری حل مسائل و تحقق اهداف است و هدف آموزش و پرورش تربیت دانش آموز پژوهش محور و پرسشگر است.
هدف آموزش و پرورش تربیت دانش آموز پژوهش محور و پرسشگر است

به گزارش برنا؛ برنامه تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برتر با حضور محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش صبح امروز۲۴ آذر برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش در این برنامه گفت: به گمان من هفته پژوهش فرصت مغتنمی است که یک بار به چشم انداز سند تحول از مدرسه، معلم و دانش‌آموز مورد نظر نگاه کنیم چشم اندازی که سند تحول ترسیم می‌کند چیست و چگونه معلم و دانش‌آموزی را می‌خواهد.

او با بیان اینکه پرسشگری، پژوهشگری و اندیشه ورزی جز ضرورت‌های این تصویر از آینده آموزش و پرورش است افزود: یک تغییر رویکرد اساسی، در نظام تعلیم و تربیت شکل می‌گیرد که گام‌های این تحول در طی سال‌های گذشته آغاز شده است و به سرعت شتاب می‌گیرد.

حاجی میرزایی بیان کرد: یک رویکرد این است که انسان را یک مخزنی تصور کنیم که باید در او دانش را انباشته کنیم یعنی کارکرد معلم پر کردن این مخزن از انواع دانش‌هاست؛ در این رویکرد نقش دانش‌آموز به یک نقش پذیرنده و نقش معلم به نقش یک سویه و انتقال دهنده تبدیل می‌شود و مدرسه به یک کانون بی روح و خسته کننده و فاقد نشاط و سرزندگی تبدیل خواهد شد آموزش و پرورش باید دانش آموز را پژوهش محور و پرسشگر تربیت کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش‌آموز دریافت کننده صرف نیست گفت: او می‌تواند پردازش موثری روی داده‌ها داشته باشد، از توانایی‌هایش برای مواجهه موثر با حیات اجتماعی بهره مند می‌شود و توانایی پیوند و برقراری ارتباط با دیگران را کسب می‌کند. همچنین نقش معلم نیز در این رویکرد متعالی است و توانمندسازی دانش‌آموزان برای ارتباط و پیوند با مفاهیم را انجام می‌دهد.

این مقام مسئول ادامه داد: معلم سند و تراز جمهوری اسلامی معلمی است که در پیوستگی به دانش‌آموزان قدرت دانش‌آموزان را در تصمیم گیری، انتخاب و ابزار اندیشیدن فراهم می‌کند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم سند و تراز جمهوری اسلامی معلمی است که در پیوستگی به دانش‌آموزان قدرت دانش‌آموزان را در تصمیم گیری، انتخاب و ابزار اندیشیدن فراهم می‌کند بیان کرد: معلمی یکی از غنی ترین و پیچیده ترین و در عین حال با عظمت ترین مشاغل هستی است. اینکه تعامل با انسان منجر به افزایش ظرفیت و توان او برای زندگی مسئولانه شود کار ساده ای نیست.

او با بیان اینکه معلم در تراز سند یک ویژگی‌های دیگری دارد و محصول این معلم باید دانش‌آموزی خلاق، پژوهشگر و پرسشگر شود افزود: معلمی که نتواند دانش‌آموز خود را با این ویژگی‌ها تربیت کند، در کار خود توفیق ندارد و مدرسه ای با این ویژگی‌ها درون خود بانشاط خواهد شد.

حاجی میرزایی با اشاره اینکه ما برای این گونه آموزش و پرورش، خود را آماده می‌کنیم گفت: برنامه ریزی درسی در خلق موقعیت‌های یادگیری باید به گونه ای عمل کند که ابزارهای لازم را برای این چنین پیوندها فراهم کند همچنین دانشگاه‌های شهید رجایی و فرهنگیان باید اینگونه معلم را برای ما تربیت کنند و مدرسه ما باید کانون این چنین اتفاقات مهمی باشد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امروز صبح 58 پژوهشسرا برای پژوهش زیست فناوری مجهز کردیم امسال بیش از 100 میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان‌ها و مراکز کاردانش اعتبار گذاشتیم تا توانایی دانش‌آموزان را برای کارهای مهارتی و افزایش ظرفیت‌ها ارتقا دهیم.

او اضافه کرد: در طول این دولت تعداد پژوهشسراها را از 300 به 665 پژوهشسرا افزایش دادیم این نشان از رویکرد پژوهشی دارد من روزی را آرزو می‌کنم که تمام مدارس ما یک پژوهشسرا باشد پژوهش یک توانایی خاص برای آدم‌های خاص نیست پژوهش یک توانایی عام برای تمام انسان‌هاست.

وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: پژوهش باید در سند تحول مورد بررسی قرار گیرد.  آموزش و پرورش نیازمند تحول دارد.

منبع خبر "خبرگزاری برنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.