۱۵ میلیون پساب تصفیه شده وارد محیط زیست گلستان شد

خبرگزاری مهر یکشنبه 19 اردیبهشت 1400 - 08:13
گرگان- معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آبفا گلستان گفت: در سال گذشته ۱۵ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده وارد محیط زیست گلستان شد که پتانسیل آبی خوبی است.

ابوالفضل رحیمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: ۵۱ درصد شهرهای کشور از شبکه فاضلاب بهره‌مند بوده اما این رقم در گلستان ۱۷ درصد است و در این زمینه استان عقب افتادگی های زیادی دارد که به نبود منابع مالی برمی‌گردد.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب گلستان افزود: اغلب تاسیسات شبکه فاضلاب ها در شهرها بوده ولی در روستاهای غرب استان مانند لیوان شرقی و غربی و غیره هم عملیات اجرای فاضلاب در دست انجام است.

وی با بیان اینکه طرح جمع آوری و تصفیه فاضلاب گرگان از سال ۸۲ آغاز شده است، اضافه کرد: طی سال گذشته در خیابان غدیر، محدوده ای به طول یک کیلومتر اجرا و بخش زیادی از یال غربی شهر گرگان انشعاب برقرار شد.

رحیمی ادامه داد: در همین راستا مدول اول تصفیه خانه گرگان که ۱۵ هزار مترمکعب ظرفیت دارد را آماده کرده‌ایم و به زودی وارد مدار بهره برداری می شود و ظرفیت بهره برداری در گرگان به ۳۰ هزار مترمکعب در شبانه روز افزایش می یابد.

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آبفا گلستان توضیح داد: اعتبارات تملک دارایی که به ارتقا سطح بهداشت عمومی فاضلاب تعلق می گیرد ناچیز است و هزینه های بخش فاضلاب به ویژه تصفیه‌خانه و پمپاژ بالا بوده و اجرای پروژه های فاضلاب در مجموع هزینه بر است و سختی‌های خاص خود را هم دارد.

وی گفت: در گرگان پیش‌بینی شبکه جمع آوری فاضلاب ۵۰۰ کیلومتر بود که تاکنون ۳۰۰ کیلومتر آن را اجرایی کرده و ۲۰۰ کیلومتر آن باقی مانده است.

رحیمی بیان کرد: برای اینکه بتوانیم عقب ماندگی ها را جبران کنیم مراحل اجرای تصفیه خانه در چهار شهر آق قلا، آزادشهر، علی آبادکتول و گنبدکاووس در حال اجرا است و در این راستا از اعتبارات ماده ۵۶ استفاده کنیم.

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آبفا گلستان اضافه کرد: به جز گرگان، ایستگاه پمپاژ تصفیه خانه در شهرهای بندرگز، بندرترکمن و کردکوی با تمام ظرفیت ها فعالیت می کنند و در شهر رامیان و روستاهای اطراف و نگین شهر بازنگری مطالعات در حال انجام است تا شرایط بهینه در استان ایجاد شود.

وی بیان کرد: تصفیه فاضلاب پتانسیل آبی خوبی است و برای بخش کشاورزی به دلیل وجود مواد ریز مغذی مناسب است.

رحیمی اضافه کرد: در سال گذشته ۱۵ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده وارد محیط زیست گلستان شد که پتانسیل آبی خوبی است.

وی ادامه داد: پساب، کلرزنی شده و بدون هیچ آلودگی میکروبی وارد محیط زیست می‌شود و برخی از برداشت های آزمایشگاهی نشان داده کیفیت پساب گلستان بالاتر از آب موجود در رودخانه ها است.

قائم مقام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان گفت: می توان از آب تصفیه شده برای فعالیت آبزی پروری، خوراک دام و طیور و غیره استفاده کرد و با توجه به خشکسالی های موجود باید بیشتر به سمت حرکت کرده و بهترین بهره برداری را داشته باشیم.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.