لزوم پرهیز از هتک حرمت در مناظره نامزد‌های ریاست جمهوری

صدا و سیما پنج شنبه 30 اردیبهشت 1400 - 10:45
عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بر ضرورت پرهیز از تخریب، هتک حرمت و بیان مطالب غیرواقعی در مناظره‌های تلویزیونی نامزد‌ها تاکید کرد.

لزوم پرهیز از هتک حرمت در مناظره نامزد‌های ریاست جمهوریآقای احسان قاضی زاده هاشمی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ با تبیین آخرین تصمیمات مربوط به مناظره تلویزیونی نامزد‌های ریاست جمهوری گفت: اصل مناظره وجود خواهد داشت، اما تعداد، زمان بندی و فضای مناظره‌ها با تعیین تعداد نامزدها، ارتباط مستقیم دارد.
وی افزود: تا این لحظه، صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری از جانب شورای نگهبان تعیین و اعلام نشده است ما باید جدول پخش برنامه‌ها، مناظره‌ها و شرایط اجرای آن را با تعداد نامزد‌های تایید صلاحیت شده تنظیم کنیم، چون جدول پخش دارند.
آقای قاضی زاده هاشمی گفت: در مدت حدود سه هفته‌ای تبلیغات ریاست جمهوری، آن جدول متناظر بر این است که ما چند نامزد تایید صلاحیت شده داریم و درباره کم و کیف مناظره‌های انتخاباتی، بعد از اعلام صلاحیت قطعی نامزد‌های تایید صلاحیت شده اطلاع رسانی خواهیم کرد.
عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری همچنین در پاسخ به این که آیا مناظره‌ها با دوره‌های قبل تفاوت دارد اظهار داشت: در پی این هستیم که ساختار متنوع تری در مناظره‌ها به کار بندیم و پیشنهاد‌هایی در این باره ارائه شده است که در کمیسیون آن‌ها را بررسی و تصمیم گیری خواهیم کرد.
وی همچنین در پاسخ پرسشی درباره تدابیری اندیشیده شده برای پیشگیری از آسیب مناظره‌ها بر فرهنگ سیاسی کشور گفت: درباره کم و کیف مناظره‌ها و اجرای آن با نامزد‌ها صحبت می‌شود و مفاد قانون به آنان و ستاد‌های شان ابلاغ و از آنان خواسته خواهد شد که مناظره‌ای خوب و منطقی داشته باشند و برنامه‌های شان را تبیین کنند تا تضارب آرا میان نامزد‌ها ایجاد شود.
آقای قاضی زاده هاشمی افزود: پرسش‌ها به نحوی طراحی می‌شود که نامزدها، ماهیت دیدگاه شان را درباره موضوعات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و نیز مباحث کلان کنونی مانند مسائل حوزه سلامت بیان کنند.
عضو شورای نظارت بر صدا و سیما اضافه کرد: تلاش ما بر این است که مناظره‌ها با هدف گیری موضوعی باشد و نامزد‌ها از تخریب، هتک حرمت یا بیان مطالب خلاف و غیر واقعی پرهیز کنند.
وی با اشاره به توجه شمار بسیار زیاد مخاطبان به مناظره‌ها گفت: مردم از این طریق از ماهیت تفکر و اندیشه هر نامزد شناخت پیدا می‌کنند و با شناخت نسبی هر نامزد از دیدگاه آنان درباره موضوعات مشخص، آگاه می‌شوند.
آقای قاضی زاده هاشمی همچنین درباره سوء استفاده احتمالی نامزد‌ها از فرصت مناظره برای اعمال تکنیک‌های عملیات روانی علیه رقبا و فریب و دلزدگی مردم؛ از بررسی قطعی این موضوع در جلسات کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات خبر داد.
وی گفت: در نشست دیروز کمیسیون در این باره مفصل صحبت کردیم، امروز هم جلسه‌ای داریم و راجع به این موضوعات صحبت می‌کنیم. برای مناظره‌ها به طور ویژه، شیوه نامه تدوین می‌شود و مجری در ابتدای هر مناظره، آن را قرائت خواهد کرد و به اطلاع مخاطبان خواهد رسید.
آقای قاضی زاده هاشمی افزود: اعضای کمیسیون، همزمان با پخش زنده مناظره‌ها؛ در پشت صحنه حضور دارند و همان جا با تشخیص و برنامه ریزی می‌توانند تصمیمات لازم را اتخاذ و اجرا کنند.
وی اضافه کرد: بنا داریم در این حوزه، دقیق و کامل‌تر حرکت کنیم؛ کمیسیون، یگانه مرجع قانونی است که در حین مناظره‌ها می‌تواند تشخیص دهد و اعلام کند که مطلب خلاف واقعی گفته یا اتهام افکنی شده است.
آقای قاضی زاده هاشمی گفت: تصمیم کمیسیون در حین پخش زنده مناظره‌ها به مجری ابلاغ می‌شود و قابلیت اجرا دارد.
عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری همچنین درباره راهکار پیشگیری از وعده‌های بی اساس نامزد‌ها در مناظره‌ها اظهار داشت: در حال تدوین این ضوابط در دو سطح هستیم، نخست ضوابطی که از زمان قرعه کشی مناظره‌ها به نامزد‌ها اعلام می‌کنیم و در سطح دوم، ضوابط را در ابتدای هر مناظره برای اطلاع مردم، اعلام خواهیم کرد.
وی تاکیدکرد: در ایام تبلیغات انتخابات، صدا و سیما برگزار کننده تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نیست بلکه کمیسیون نظارت بر این تبلیغات در این خصوص مسئولیت دارد و رسانه ملی، صرفا مجری مصوبات این کمیسیون است.
آقای قاضی زاده هاشمی افزود: از آغاز روند اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها تا پایان انتخابات، طبق اختیارات قانونی که به این کمیسیون داده شده است، این نهاد می‌تواند در قبال هر یک از مفادی که به عنوان تخلف در نظر گرفته شده است اقدام ویژه داشته باشد.
وی گفت: غیر از اقدامات پیش بینی شده، برنامه‌های ضبطی نامزد‌ها و حتی برنامه‌هایی که ماهیت خبری دارد از جانب کمیسیون بازبینی می‌شود.
عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری همچنین پیشنهاد بازپخش گزیده‌ای از مناظره‌های انتخابات گذشته را بسیار عالی دانست و افزود: چهار سال پیش در آستانه انتخابات پیشنهاد کردیم که در سالگرد انتخابات، مناظره‌های تلویزیونی سالانه یکبار بازپخش شود.
آقای قاضی زاده هاشمی گفت: الان زمان بازپخش مناظره‌های حداقل یکی دو دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری و وعده‌های کوتاه و بلند مدت است از وعده‌های صد روزه گرفته تا بیان دیدگاه نامزد‌ها درباره موضوعات مختلف و سخنانی که علیه رقبای شان و حتی درباره افراد ثالث گفتند.
وی افزود: در یکی از مناظره‌های انتخابات دوره‌های قبل؛ ۳۶ شکایت از افراد خارج از مناظره داشتیم یعنی از نهاد‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی بیرون از مناظره؛ اگر بخشی از مناظره‌ها بازپخش شود خوب است.
آقای قاضی زاده هاشمی اضافه کرد: پیشنهاد من در دوره قبل انتخابات همین بود، اما مسئولیت کمیسیون تا پایان انتخابات است؛ خیلی خوب بود که صدا و سیما هر سال در سالگرد مناظره‌ها یکبار آن را باز پخش می‌کرد اکنون هم وقت خوبی است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا بازپخش مناظره‌های قبل به مصوبه کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات نیاز دارد گفت: می‌توانیم این را هم داشته باشیم که قبل از آغاز زمان رسمی تبلیغات تا چند روز آینده اگر بتوانند بخشی از این مناظره‌ها را بازپخش کنند.
آقای قاضی زاده هاشمی همچنین درباره ساختار و شرح وظایف کمیسیون نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری گفت: از مجموع انتخابات در کشورمان، فقط برای انتخابات ریاست جمهوری، قانون ویژه‌ای تصویب و کمیسیون ویژه‌ای تشکیل شده است.
وی، آغاز به کار این کمیسیون را از زمان اعلام نتایج صلاحیت نامزد‌های انتخابات از جانب شورای نگهبان دانست.
عضو شورای نظارت بر صدا و سیما افزود: این کمیسیون از زمان معرفی نامزد‌های قطعی تا پایان تبلیغات و شمارش آرا و تا مواقعی که انتخابات به دور دوم کشیده شود، مسئولیت تنظیم، اداره، هدایت و نظارت بر حوزه تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری را برعهده دارد.
آقای قاضی زاده هاشمی، مسئولیت این کمیسیون را سیاست گذاری تبلیغات، نظارت بر محتوای برنامه‌های زنده و ضبطی و تنظیم برنامه استفاده از زیرساخت‌ها، امکانات، بودجه عمومی، پویش‌های تبلیغاتی، سالن‌های ورزشی، محیط‌های عمومی، مطبوعات و فضای مجازی برشمرد.
وی با اشاره به ارتباط مستقیم این کمیسیون با همه نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری، سیاست‌های ابلاغی را برای نامزد‌ها و ستاد‌های انتخاباتی - تبلیغاتی آنان، لازم الاجرا دانست.
آقای قاضی زاده هاشمی تعداد نامزد‌های این کمیسیون را پنج عضو و با ترکیبی شامل وزیر کشور، رییس ستاد انتخابات کشور، رئیس رسانه ملی، دادستان کل کشور و یکی از اعضای شورای نظارت بر صدا و سیما برشمرد.
وی گفت: در این شورا، نمایندگان قوای مجریه، مقننه و قضاییه حضور دارند و یکی از ۶ عضو آن به انتخاب اعضا در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری حضور دارد.
آقای قاضی زاده هاشمی افزود: یک ناظر هم از شورای نگهبان می‌تواند در جلسات کمیسیون حضور داشته باشد و قانون این اختیار را داده است که طبق آن می‌تواند برای نظارت؛ در این کمیسیون حضور یابد.
وی همچنین درباره مصادیق جرائم تبلیغاتی؛ توهین، اتهام افکنی، نشر اکاذیب، دروغ و هتک حرمت نامزد‌ها و دیگران را نمونه‌هایی از این تخلفات برشمرد.
آقای قاضی زاده هاشمی گفت: دیگران ممکن است افراد و اشخاص خارج از مناظره باشند یعنی افراد ثالث.
وی افزود: جلسات این کمیسیون از دیروز آغاز شده است و جلسات آن مرتب برگزار می‌شود و عملا وارد مرحله تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری شدیم.
عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری گفت: آیین نامه‌های تبلیغات را که قرار است به نامزد‌ها و ستاد‌های شان ابلاغ کنیم تدوین خواهیم کرد که یکی دو روزه آماده می‌شود.
آقای قاضی زاده هاشمی همچنین درباره برخورد با تخلفات احتمالی نامزد‌ها اظهار داشت: قانون، اختیارات بسیار خوبی را به این کمیسیون داده است و خودش هم می‌تواند با تنظیم مقررات لازم، حق و حقوقی را برای نامزد‌ها ایجاد و زمان اضافه تری را به افراد خارج از مناظره‌ها دهد تا بیایند و با استفاده از ظرفیت رسانه از حقوق شان دفاع کنند.
وی تصریح کرد: اعمال این ضوابط نقش پیشگیرانه دارد و چنین نیست که نامزد‌ها فکر کنند در برنامه‌ها می‌توانند بی پایه و اساس، اظهارنظر کنند یا سخنی بگویند و آن را تمام شده بدانند.
آقای قاضی زاده هاشمی افزود: اظهارات نامزد‌ها، حق و حقوقی را برای دیگران به وجود می‌آورد که دیگران، اعم از نامزد‌ها یا اشخاص ثالث است.
وی تاکید کرد: در صورت تخلفات احتمالی در تبلیغات، برخورد‌های قضایی و شکایات هم مطرح است.
عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است گزارش تخلفات احتمالی به شورای نگهبان ارائه شود گفت: این کمیسیون طبق قانون می‌تواند گزارش هایش را به شورای نگهبان، دستگاه قضایی و مراجع ذیربط دیگر ارائه کند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.