شیرزاد چراغی صبح امروز (۹ خردادماه) در حاشیه بازدید از آشیانه بالگرد هلالاحمر زنجان، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر سازمان امداد و نجات ۲۴ فروند بالگرد دارد که از این تعداد ۲۰ فروند هلیکوپتر، عملیات امداد و نجات را در کشور انجام میدهد، یادآور شد: گستردگی عملیات بالگردی در سراسر کشور نهادینه شده و هر کدام از بالگردها در زاهدان، ایلام، ارومیه، اهواز و اردبیل مستقر بوده و با توجه به اینکه ۲۰ فروند بالگرد در استانها مستقر است، در برخی از استانها این عملیات به صورت ۱۵ روزه بین آنها تقسیم میشود.
رئیس امداد هوایی سازمان جمعیت هلالاحمر جمهوری اسلامی ایران، گفت: همه عملیاتهای امداد هوایی هلالاحمر در سال گذشته صد درصد انجام شده و ۲۹۶ نفر از مرگ حتمی نجات پیدا کردند، این در حالی است که خلبانان هلالاحمر در شرایط بد آب و هوایی در کمترین زمان ممکن، این عملیاتها را انجام دادهاند.
چراغی به موضوع تعمیرات و نگهداری بالگردهای امداد و نجات هلالاحمر نیز اشاره کرد و افزود: شرکت نوید وابسته به جمعیت هلالاحمر جمهوری اسلامی ایران، یکی از بزرگترین شرکتهای هلیکوپتری کشور است که تعمیرات بالگردهای این مجموعه را انجام میدهد.
وی با یادآوری اینکه پارسال در سازمان امداد و نجات ۱۶ بالگرد غیرفعال داشتیم که امروز با حمایت و پشتیبانی رئیس جمعیت، دبیرکل و رئیس سازمان امداد و نجات از شرکت نوید، توانستیم تعمیرات پنج فروند بالگرد را که نیازمند تعمیرات اساسی بود، انجام دهیم، بیان کرد: هماکنون بعد از نیروهای مسلح، جمعیت هلالاحمر بزرگترین سامانه بالگردی را دارد و در سامانه نیروهای فنی و خلبانان بیشترین متخصصان را هلالاحمر دارد؛ چراکه این نیروها ۳۰ سال تجربه خدمت در مجموعه نیروهای مسلح را داشتهاند.
این مسئول با بیان اینکه توانمندی پروازی هلالاحمر در سطح عالی قرار دارد، تصریح کرد: همه پروازهای عملیات امداد و نجات، از سختترین و حساسترین پروازهای کشور به شمار میرود.
وی یادآور شد: علاوه بر اینکه در کشور فعالیتهای امدادی را انجام میدهیم، فعالیتهای دیگری نیز انجام میشود که از جمله این موارد میتوان به مهار آتشسوزی جنگلها و مراتع با همکاری نیروهای مسلح و وزارت دفاع اشاره کرد.
رئیس امداد هوایی جمعیت هلالاحمر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه علاوه بر عملیاتهای ذکر شده، با اورژانس کشور نیز همکاری داریم، ادامه داد: به علت نبود بالگرد اورژانس در منطقه، ماموریتهای این بخش به علت توانمندی هلالاحمر، به این جمعیت واگذار میشود.
چراغی عنوان کرد: با توجه به گستردگی جغرافیایی کشور، امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم همه استانها را به بالگرد مجهز کنیم و همه استانها از سامانه امداد هوایی برخوردار باشند.
وی با بیان اینکه جمعیت هلالاحمر، نهادی عامالمنفعه است و در دل خود مردم جای دارد، تاکید کرد: مردم، مسئولان استانی و مسئولان مدیریت بحران دست به دست هم دادهاند تا برای کمک به این مجموعه، همکاری بیشتری نسبت به گذشته داشته باشند.
مدیرعامل شرکت خدمات هلیکوپتری نوید نیز در این بازدید، با اشاره به اینکه این شرکت مسئولیت راهبری، تعمیر و نگهداری ۲۴ فروند هلیکوپتر جمعیت هلالاحمر را بر عهده دارد، گفت: از این تعداد هلیکوپتر ۲۱ فروند عملیاتی و آماده به کار در ۳۱ استان تقسیم شده که هر فروند از طلوع تا غروب آفتاب، آماده اجرای ماموریتهای امداد و نجات هستند.
منوچهر رسولی یادآور شد: سعی کردهایم بالگردها را در سطح کشور به گونهای تقسیم کنیم که در کمترین زمان ممکن در حوادث و رویدادها، هلیکوپتر را فعال کنیم.
وی اضافه کرد: بالگردهای هلالاحمر در مشهد، کرمان، قم، تهران و زاهدان به صورت ثابت و در ۳۶۵ روز از سال مستقر است که علت این مهم به دلیل دوری مسافت این شهرها است که در صورت جابهجایی، هزینه پرواز زیادی را به هلالاحمر تحمیل میکند.
رسولی با یادآوری اینکه هلیکوپترهای هلالاحمر در برخی از استانهای نزدیک از جمله زنجان، قزوین، کردستان و کرمانشاه و دیگر استانها مشترک بوده و در طول ماه ۱۵ روز در مرکز استان مستقر میشود، عنوان کرد: تعمیر و نگهداری هلیکوپترهای هلالاحمر تا رده «اورهال» و حتی بیشتر از این رده در شرکت خدمات هلیکوپتری نوید انجام میشود. این شرکت بازنشستههای نیروهای مسلح را گلچین کرده و افرادی در این مرکز فعالیت دارند که بیش از ۱۰۰۰ ساعت پرواز داشته باشند.
مدیرعامل شرکت خدمات هلیکوپتری نوید اضافه کرد: بیشتر خلبانهای هلالاحمر بیش از چهار ساعت پرواز داشتهاند و از منتخبان مدرسان نیروهای مسلح و هوانیروز، هلیکوپتری هواناجا هستند. آنها خلبانهای نمونهای بودهاند که به عنوان خلبان ۲ در هلالاحمر فعالیت دارند.
رسولی به پروازهای هلالاحمر در امداد و نجات اشاره کرد و افزود: این عملیاتها بیشتر در ارتفاعات دماوند و کوههای اطراف تهران انجام میشود؛ چرا که بیشتر افرادی که به کوهپیمایی میروند، سقوط میکنند یا هنگام برگشتن دچار سانحه و ناراحتیهای قلبی میشوند و توانایی برگشت را ندارند.
وی اظهار کرد: بهمنماه پارسال حادثهای که در ارتفاعات شمال تهران اتفاق افتاد، با توجه به اینکه هلالاحمر برای انتقال جسد وظیفهای ندارد اما در این حادثه بالگردهای هلالاحمر ۱۲ جنازه را به پایین انتقال دادند که کاری پرخطر بود.
مدیرعامل شرکت خدمات هلیکوپتری نوید ادامه داد: تلاش کردهایم گستردگی بالگردها در سطح کشور به گونهای باشد که در کمترین زمان ممکن هنگام وقوع سیل و زلزلهای، هلیکوپتر نزدیکترین محل سانحه را اعزام و چنانچه عمق حادثه زیاد باشد، از بالگرد سایر استانها نیز برای انجام وظیفه استفاده میکنیم.
رسولی با بیان اینکه در سیل لرستان ۱۳ فروند بالگرد هلالاحمر را در خرمآباد مستقر کرده بودیم، توانستیم در یک ماه ۱۲۰۰ ساعت پرواز انجام دهیم که در نوع خود بیسابقه است، متذکر شد: امسال با کمک و حمایت رئیس جمعیت هلالاحمر و دبیرکل، پنج فروند از هلیکوپترهای زمینگیر شده را «اورهال» و وارد چرخه عملیات و ماموریتهای امداد و نجات کردیم.
به گفته مدیرعامل شرکت خدمات هلیکوپتری نوید، سال ۹۴ قراردادی مبنی بر خرید ۶ فروند هلیکوپتر ۴۱۲ منعقد شده بود که تاکنون از این تعداد سه فروند خریداری شده و امسال نیز یک فروند دیگر خریداری و به ناوگان بالگری هلالاحمر اضافه خواهد شد.
رسولی با بیان اینکه سالانه ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ ساعت پرواز عملیات امداد و نجات انجام میدهیم که ماهیانه ۱۵۰ ساعت پرواز برای این ماموریتها در کشور انجام میشود، خاطرنشان کرد: گروه فنی پرواز هلالاحمر از بازنشستههای نیروهای مسلح هستند و ۳۰ سال تجربه کار را دارند که به واسطه همین تجارب، ماموریتها دقیق و در کمترین زمان ممکن، با موفقیت انجام میشود.
انتهای پیام