ابلاغ ­بخشنامه «تشکیل پایگاه‌های تابستانی»

صدا و سیما چهارشنبه 12 خرداد 1400 - 18:16
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی باید به صورت ویژه و خاص فطرت الهی کودک را مد نظر قرار دهیم و این به معنای فطرت گرایی توحیدی است.

ابلاغ ­بخشنامه «تشکیل پایگاه‌های تابستانی»به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی فرهنگی هنری خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ آقای حسن ملکی گفت: در کاری که امروز، انجام می‌شود، چند بعد اساسی وجود دارد که باید به آن توجه کنیم و بدانیم که ابعاد اساسی کار ما، دررویارویی با برنامه درسی پیش دبستانی، کدام است؛ زیرا اگر به این ابعاد، توجه نکنیم نمی‌توانیم کار را قابل دفاع پیش ببریم.

وی ادامه داد: یکی از موارد اصلی، بعد علمی این مساله است و ما بایدبا نگاهی عالمانه به این مساله بنگریم . بنابراین نباید این کار بسیار مهم، اساسی و ظریف را با عجله و نگاه سلیقه‌ای پیش ببریم. در این مسیر، برخی علوم، مانند روانشناسی کودک به صورت مستقیم دخیل هستند لذا باید اطمینان حاصل کنیم که روانشناسی کودک با تمام اصول در این بخشبه کار گرفته شده است. ما باید در این راستا به ذائقه کودک توجه داشته باشیم وتلاش کنیم که روانشناسان کودک در این کار ایفای نقش کنند. مساله دیگر در این عرصه ، برنامه ریزی درسی است . علم مطالعات برنامه درسی، اصل بسیار مهمی است که دارای اصول و روش های خاصی است و عدم توجه به این علم باعث عدم تناسب، در این عرصه می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برنامه پیش دبستانی باید مناسبات لازم را با کودک، دین، خانواده و ... داشته باشد ؛ زیرا علم برنامه ریزی درسی، علم برقراری ارتباط است. ما مانند یک جراح که بسیار در کار خود دقت می‌کند که مبادا مویرگی آسیب ببیند؛ باید توجه کنیم که مبادا ظرافت های شخصیتی کودک آسیب ببیند. علم دیگر در این عرصه ، جامعه شناسی ارتباطات است زیرا بدون برقراری ارتباط بین نهاد خانواده و مراکز پیش دبستانی، اساسا چیزی حاصل نمی‌شود و تا زمانی که مراکز پیش دبستانی با خانواده رابطه نظام مند برقرار نکنند، راه به جایی نخواهیم برد. درست است که در این مرحله شاید چنین اتفاقی رویایی و شعاری باشد اما ما باید به سمت تحقق این رویا گام برداریم.

وی افزود: باید مداوم این سوال را از خود بپرسیم که آیا به کودک معصوم کمک می‌کنیم که فطرت الهی خود را از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کند؛ بنابراین بعد دینی و اعتقادی در این عرصه، بسیار مهم است.


به صورت ویژه، فطرت الهی کودک را مد نظر قرار دهیم

آقای ملکی گفت: بحث مسائل اعتقادی و دینی نیز در این مسیر حائز اهمیت است و در این راستا، باید روانشناسان فعال و دارای سبقه دینی، حضور داشته باشند که خوشبختانه اینچنین است. ما باید به صورت ویژه و خاص فطرت الهی کودک را مد نظر قرار دهیم و این به معنای فطرت گرایی توحیدی است لذا کار این کمیته بسیار سخت و ظریف است .

وی استفاده از آثار تولید شده در سطح کشور را یک امکان قابل استفاده خواند و گفت: بخش دیگر کار، مدیریتی است زیرا تلاش ما این است که در سطح کشور از آثار تولید شده نیز استفاده کنیم و بر مبنای شاخص‌های خود، کار را در مرحله نخست تاییدنماییم. لذا این امر از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است تا بتوانیم از آثار خوب در این راستا بهره ببریم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: بعد انسجام و یکپارچگی ، ویژگی مهم هر برنامه درسی است ؛ اما این امر در بخش پیش دبستانی به صورت مضاعف باید مد نظر قرار گیرد زیرا کودک معصوم دارای یکپارچگی کامل است و هنوز هیچ بخش وجودی او تجزیه نشده است؛ در این راستا اگر برنامه درسی یکپارچه نباشد، به یکپارچگی وجودی کودک آسیب می‌زند . بعد نظارتی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ لذا باید خود را برای نظارت کیفی با شاخص‌های معتبرآماده کنیم ؛که البته در سند مذکور تعیین شده است.

آقای ملکی ادامه داد: در این مسیر قدم اول ، نهایی کردن سند مربوط به شاخص‌های ارزیابی وتصویب آنهاست. البته این بدان معنا نیست که در آینده امکان اصلاح و تجدید نظر نباشد. در واقع این تصویب به معنای یک سند تکیه گاه است تا بتوانیم تولیدات دیگران را بر مبنای آن ارزیابی کنیم. در ادامه ما نیازمند یک الگوی قابل فهم و ساده هستیم که دیگران متوجه شوند ما به دنبال چه چیزی در این عرصه هستیم. به عنوان مثال اگر بخواهیم در این راستایک فراخوان بدهیم، باید این مسئله را به طورکامل بیان کنیم تا بین آنچه که ما می‌خواهیم و آنچه که تولید می شود، فاصله نباشد.

در راستای طراحی و اجرای فعالیت‌های مکمل و فوق‌برنامه جهت غنی‌سازی اوقات فراغت دانش آموزان؛ بخشنامه «تشکیل پایگاه‌های تابستانی» با شعار «هر دانش آموزان یک مهارت» ، به ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها، ابلاغ شد.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی فرهنگی هنری خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ در راستای «تشکیل پایگاه های تابستانی» و طراحی و اجرای فعالیت‌های مکمل و فوق‌برنامه، جهت غنی‌سازی اوقات فراغت دانش آموزان دوره‌های مختلف تحصیلی، بر اساس برنامه درسی حوزه‌های تربیت و یادگیری از زیر نظام برنامه درسی برنامه ابلاغی سال 1400، و به استناد آیین‌نامه فعالیت‌های تابستانی دانش آموزان مصوب یکصدوشصتمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش‌وپرورش، برنامه‌ریزی به هنگام و مناسب برای فعالیت پایگاه‌های تابستانی با رویکرد غنی‌سازی اوقات فراغت دانش آموزان، کشف و هدایت استعدادها و مهارت‌های دانش آموزان و هماهنگ‌سازی برنامه‌ها با نیازهای آنان، متناسب با عنوان سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها و با شعار «هر دانش آموزان یک مهارت» در قالب اقدامات ملی، استانی و منطقه‌ای ضرورت دارد.

بر این اساس، دستورالعمل فعالیت‌های تابستانی مجازی، در بستر شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد) و به صورت حضوری (محدود) با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و ستاد ملی کرونا به شماره 185/140 مورخ یکم تیر 99، به قوّت خود باقی است. و استان‌ها باید با استفاده از تمامی ظرفیت‌های درون‌سازمانی و دستگاه‌های متولی، اوقات فراغت دانش آموزان استان، برنامه‌ریزی و اقدامات لازم برای جذب حداکثری دانش آموزان به پایگاه‌های تابستانی را معمول نمایند.

شایان‌ذکر است، نمایه برنامه‌های ملی فعالیت‌های تابستانی وزارت آموزش‌وپرورش، پس از اخذ اطلاعات از معاونت‌ها و ادارات کل حوزه ستادی اعلام خواهد شد.

 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.