لیلا اجلی روز یکشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا در رابطه با اهمیت کسب و کارهای خانگی، اظهار داشت: مشاغل خانگی هزینههای تولید را پایین میآورد و قدرت رقابت را افزایش میدهد و مزایای آن، پایین بودن هزینه راهاندازی، پایین بودن میزان ریسک سرمایهگذاری، حذف هزینه ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و امکان کار کردن به صورت پارهوقت و ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان است.
وی افزود: در دنیای امروز مسئله اشتغال بانوان با موانع و مشکلاتی مواجه است و از جمله دوراهی بین اشتغال و در خانه ماندن همواره برای بانوان که کودک دارند، وجود داشته است، وجود تولیدهای کوچک در خانه، محل کار و کار در منزل و یا در فرهنگسراها و در محیط زنانه، از جمله مطالبات بانوان سرپرست خانوار است.
این مسئول با اشاره به طرح ملی مشاغل خانگی، ادامه داد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در ۳۱ استان توسط وزارت تعاون، کار و رفاهاجتماعی به عنوان کارفرما و ناظر و جهاددانشگاهی به عنوان مجری طرح در حال اجرا است. طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از برنامههای اشتغال فراگیر است که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید، پشتیبانی و مانعزداییها، کمک و حمایت از کسب و کارهای خرد در حال اجرا است.
مدیر اجرایی طرح ملی مشاغل خانگی در زنجان با بیان اینکه بیشترین تعداد ثبتنامکنندگان در این استان را زنان تشکیل میدهند، تصریح کرد: اجرای این طرح در سه فاز پیشبینی شده که فاز اول شناسایی و اولویتبندی مزیت، ظرفیت و پتانسیلهای اشتغال در حوزه مشاغل خانگی است.
اجلی افزود: فاز دوم به توانمندسازی متقاضیان از طریق مشاوره، راهنمایی، استعدادسنجی، بهرهگیری از آموزشهای کوتاهمدت کارآفرینی، شناخت بازار و مسائل مالی و فاز سوم به تعامل با فعالان عرصه فروش محصولات مشاغل خانگی، اتصال به بازار و ارتباط با برندهای معروف بازار فروش میپردازد.
وی با اشاره به رستههای مزیتدار استان، خاطرنشان کرد: رشتههایی که به عنوان مزیت در استان به آن پرداخته شده، شامل قالیبافی، بافنده تابلوفرش، گلیمبافی، قلمزنی، خیاط لباس، ملیله سازی، تولیدات چرمی دستدوز، ویرایشگر متون، تولیدکننده گیاهان دارویی، مترجم (کتاب و مقاله)، برنامهنویس، انیماتور، پرورشدهنده گوسفند و بز، پرورشدهنده زنبور عسل و ملحفهدوزی است.
به گزارش ایرنا بر اساس اعلام جهاددانشگاهی استان زنجان تاکنون ۲۴۲ متقاضی در رشته های قالیبافی، بافنده تابلو فرش، گلیم بافی، خیاطی، قلمزنی و ملیله سازی با همکاری پیشرانها برای فروش محصولات به بازار متصل شدند و این روند برای دیگر رستهها و متقاضیان ادامه دارد.