به گزارش ایسنا، پیروز حناچی، شهردار تهران ظهر امروز دوشنبه در گفتوگویی آنلاین با کارکنان شهرداری تهران دستاوردهای مدیریت شهری پنجم را تشریح کرد.
وی با بیان اینکه اخیرا در شورای شهر تهران گزارش «تحویل و تحول شهرداری تهران» به شورای شهر تهران و بنا به ماموریتی که بر عهده شهرداری تهران گذاشته شده بود، ارائه شد، گفت: این گزارش عمدتا حول این محور که چه تحویل گرفتیم و الان که آخر دوره پنجم شوراست چه چیزی و با چه تغییراتی تحویل میدهیم، است.
به گفته وی، گزارش تحویل و تحول بر اساس ۹ محور، انضباط ساخت و ساز و بهسازی کالبدی، عدالت توزیعی، توسعه زیرساختی و تسهیل ترافیک، مالیه شهرداری، ارتقاء کارآیی سازمان، مشارکت اجتماعی و رضایت شهروندی، ایمنی و محیط زیست پایدار، حفاظت از میراث طبیعی و تاریخی شهر، هوشمندسازی و شفافیت است.
شهردار تهران ادامه داد: در حوزه نخست؛ کاهش۵۰ درصدی متوسط زیربنای سالانه پروانههای صادره مسکونی، کاهش میزان مغایرت ارتفاعی پروانههای صادره در مناطق ۱ و۲، کاهش ۶۳ درصدی تعداد پروانههای مسکونی مغایر با دستور نقشه و کاهش۲۶ درصدی مجموع طبقات مازاد در پروانههای مسکونی مغایر است که بخش عمده ای از پروانه های صادره شامل توافقات دوره قبل هم بوده است.
بر اساس گزارش سایت شهر، حناچی یکی دیگر از اقدامات در این حوزه را مهار رشد بیرویه بلند مرتبه سازی نسبت به دوره قبل و کاهش ۹۰ درصدی زیربنای پروانهها عنوان کرد و گفت: البته نمی توان گفت همه اینها برنامه ریزی ما بوده بلکه شرایط رکود هم تاثیرگذار بوده؛ اما ما این تهدید را به فرصت تبدیل کردیم.
شهردار تهران در ادامه از کاهش سکونت پذیری تهران صحبت کرد که به گفته او با کاهش سکونتپذیری شهر تهران با حذف تسهیلات تشویقی (حذفبندهای۵-۲ و۱۱-۴) و تدقیق طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ تاثیر کاهنده سکونتپذیری افق طرح از ۱۲ میلیون ۹۴۸ هزار و ۲۵۳ نفر به ۱۱ میلیون ۳۳۵ هزار نفر رسانده است. البته این موضوع بحث حاکمیتی است که ماموریت اجرای آن در همه دورانها بر عهده شهرداری تهران بوده است.
او با توضیح اینکه املاک درشت دانه با وسعتی بیش از یک پنجم شهر تعیین تکلیف شد، گفت: بیش از ۱۶ هزار و ۴۶۴ هکتار از اراضی شهر در سالهای ۹۶ تا ۹۹ تعیین تکلیف شدند و برنامهریزی در این اراضی به واسطه نوع زیر پهنه و ضوابط ناظر در طرح تفصیلی تعیین تکلیف نشده بود که با تدوین مصوبات مرتبط، نیمی از آن تعیین تکلیف شده و نیمی دیگر در آخر دوره به نتیجه خواهد رسید.
شهردار تهران بیان کرد: دستور العمل نوسازی شهر تهران، تدوین برنامه عملیاتی نحوه ساماندهی زیر پهنه حفاظت ویژه G۳۲۳ با رویکرد توسعه پایدار طرح اراضی پادگان ۰۶ که امروز نشست نهایی تغییراتش در شورای عالی شهر سازی را داشتیم، پادگان جی، پادگان دوشان تپه، طرح اراضی مسیل کن یا شن چاله ها، باز آفرینی محور فداییان اسلام، بخش های ناکارآمد منطقه ۱۸، کوره های آجر پذیری منطقه ۱۹ و رود دره اوین-درکه اقداماتی هستند که در بخش بازآفرینی و تعیین تکلیف اراضی درشت دانه انجام شد.
حناچی به توسعه فضاهای عمومی شهر اشاره کرد و گفت: تهیه ۶ طرح بازآفرینی شهری، اتمام و بهره برداری از ۳۲ پروژه بهسازی محیطی، اجرای ۳ پروژه بهسازی محیطی، طراحی و اجرای ۸۴ هکتار میدانگاه شهری در دستور کار است و بر اساس پیگیری های انجام شده ۱۲۲ هزار متر مربع از فضای کارگارهی در وسط شهر تهران آزد شده است.
وی با بیان اینکه این رخدادها نشان دهنده این است که شعارهایمان در امتداد اقداماتمان بوده است، گفت: توسعه به مناطق جنوبی به این معنا نبوده که مناطق شمالی را تضعیف کنیم، بلکه سرمایه گذاری بیشتری پایین محور انقلاب داشتیم. به طوری که سهم خطوط در ایستگاههای بهرهبرداری شده در پهنه های جنوبی از کمتر از ۴۰ درصد به بیش از ۵۵ درصد در این دوره رسیده است.
شهردار تهران به پروژههای توسعه محلهای اشاره کرد و توضیح داد: در سال ۹۸ تا امسال ۲ هزار و ۴۸۷ پروژه اجرا شده و ۸۹ درصد در محلههای کم برخوردار بوده است. تاکنون ۵۵۱ پروژه به اتمام رسیده و در سال ۹۸ این میزان ۹ درصد اعتبارات، سال ۹۹ حدود ۳۰ درصد و در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۴ درصد از اعتبارات را در ۲۲ منطقه در حوزه تملک دارایی به خود اختصاص داد.
حناچی با اشاره به توسعه کمی و کیفی خطوط مترو برای تکمیل شبکه ریلی حمل و نقل تهران، بیان کرد: بعد از حدود چند دهه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۸، طرح جامع حمل و نقل ریلی در یکصد و پنجاه و ششمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید. بهره برداری از ۴۰ کیلومتر مسیر مترو جدید شامل ۱۳.۵ کیلومتر در خط ۷ بخش میانی و شمالی، بهره برداری از ۲۶.۵ کیلومتر از بخش میانی و شمالی خط ۶ در این دوره اتفاق افتاده است.
او با بیان اینکه برنامه ریزی و بهره برداری از ۱/۲ کیلومتر مسیر توسعه غربی خط ۴ نیز تا پایان تیر ۱۴۰۰ صورت خواهد گرفت، اضافه کرد: همچنین بهره برداری از ۱۲ ورودی جدید مترو و بهره برداری از ۲۶ کیلومتر حد فاصله گلشهر تا هشتگرد با یک ایستگاه، با همکاری وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید صورت گرفته است. علاوه بر این ، شهرداری تهران و دولت با تخصیص اعتبار برای اتصال مترو فرودگاه امام خمینی (ره) به پرند برنامه ریزی کرده اند.
به گفته شهردار تهران؛ این اقدام میزان بهره وری خط را به شدت افزایش خواهد داد و پیش بینی می شود که روزانه حدود ۳۰۰ هزار نفر به این خط ریلی اضافه خواهد شد.
حناچی با اعلام اینکه بهره برداری از ۳۲ ایستگاه نیز در این دوره انجام شده است، گفت: ایستگاههای خط ۷ شامل بریانک، کمیل، رودکی، نواب، هلال احمر، تربیت مدرس، میدان صنعت، بسیج، میدان محمدیه، مولوی، برج میلاد، چهل تن، دولاب، قیام و آهنگ نیز انجام شده است. لوپ تهران در این دوره تکمیل شده است. در خط ۶، ایستگاه شهدا تبادلی با خط ۴، بعثت، دولت آباد، امام حسین (ع)، بعثت، کیانشهر، یادگار امام (ره)، اشرفی اصفهانی، شهید ستاری، امیرکبیر، مرزاداران و خط ۳ ایستگاه اقدسیه نیز به بهره برداری رسیده است. همچنین تلاش میشود تا تیر امسال از ایستگاه مدافعان سلامت در خط ۷، ایستگاههای شهرک آزمایش و شهید رضایی در خط ۶ و همچنین ایستگاه پروانه در خط ۴ آزامایش بهره برداری شود.
او با اشاره به افتتاح میانگین سالانه ۸ ایستگاه در این دوره، گفت: در مقایسه با میانگین ۵/۷ ایستگاه در ۱۲ سال گذشته، شهرداری فعلی نسبت به این میانگین بالاتر عمل کرده است.
حناچی درباره مناسب سازی فضاهای عمومی در تهران، توضیح داد: یکی از اهدافی که شورای شهر و شهرداری روی آن سرمایه گذاری بسیاری انجام داد، موضوع مناسب سازی برای حضور همه شهروندان در فضاهای شهری بود. شهرداری در بازارها و میادین، بوستانها، معابر، پیاده راهها، ساختمان های عمومی، ایستگاه های اتوبوس، نصب پله برقی و آسانسور در مترو اقدامات گسترده ای در حوزه مناسب سازی انجام داده است. البته نگاه شهرداری این بود که شهر تنها برای کسانی که از ویلچر استفاده میکنند مناسب سازی نشود بلکه همه کسانی که نیازمند مناسب سازی شهر هستند از جمله سالمندان؛ و نابینایان، ناشنوایان، کم توانایان، زنان باردار، معلولان و ...
به گفته شهردار تهران؛ نصب ۳۰ درصد از کل پله برقیها و ۳۶ درصد از کل آسانسورها در شبکه مترو تهران در دوره اخیر اتفاق افتاده است.
ادامه دارد...