با شروع سال ۱۴۰۰ و در حالی که قرار بود تولید خودروهای به اصطلاح «پرتیراژ» افزایش پیدا کند، اکنون تولید این خودروها حتی در مقایسه با سال ۱۳۹۹ کاهش هم پیدا کرده است. از آن سو، اما خودروسازان تمرکز خود را بر رشد تولید محصولاتی قرار دادند که پیش از این از خودروهای مذکور بهعنوان کمتیراژها یاد میشد. به این ترتیب آمار ارائه شده از سوی وزارت صمت نمایانگر این نکته است که خودروسازان از تولید محصولات پرتیراژ به سمت کمتیراژها شیفت کرده اند.
اما چرا این اتفاق افتاده است؟ با توجه به اعلام زیان انباشته حدود ۸۰ هزار میلیارد تومانی دو خودروساز بزرگ کشور، به نظر میرسد خودروسازان در حال تلاش برای کاستن از حجم این زیان هستند. مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت، چندی پیش گفته بود که
ایران خودرو، به ازای تولید هر پژوپارس حدود ۳۰ میلیون تومان ضرر میدهد و به این ترتیب، به نظر میرسد میتوان تولید خودروهای به اصطلاح «کم تیراژ» را در این راستا تحلیل کرد که خودروسازان میخواهند از حجم زیان خود بکاهند.
تا بعد از انتخابات صبر کنید
اما
انتخابات ریاست جمهوری ایران در حالی امروز برگزار میشود که مجلس شورای اسلامی هم تعیین تکلیف طرح عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا را به بعد از نتیجه نهایی انتخابات ریاستجمهوری کشور موکول کرده است. این طرح، در ماههای اخیر کش و قوس فراوانی پیدا کرده و پس از آنکه اعلام شد شورای رقابت همچنان در تعیین یک قیمت پایه برای خودروها اعلام نظر خواهد کرد، سازمان بورس هم با واسپاری فرآیند تعیین قیمت خودرو در بورس کالا مخالفت کرد.
محمد علی دهقاندهنوی با بیان اینکه خودرو کالای مناسبی برای ورود به بازار بورس نیست، گفته بود باید تصمیمهای مهمتری برای بازار خودرو گرفته شود. وی همچنین تاکید کرده بود که سازمان بورس با قیمتگذاری دستوری خودرو کاملا مخالف است.
در ادامه فهرست قیمت برخی از خودروهای داخلی و خارجی در بازار ایران را در پایان هفته منتهی به ۲۸ خردادماه مشاهده میکنید:
منبع خبر "
پارسینه" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد.
(ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.