به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ حبیبالله رضایی ملک با اشاره به استفاده از تجهیزات برقی پیشرفته ایرانی در خط 7 مترو تهران اظهار کرد: این امر در راستای حمایت و پشتیبانی از تولید داخلی و با هدف بومی سازی تجهیزاتی صورت گرفته که امکان تهیه آنها از کشورهای خارجی در شرایط تحریم به سادگی میسر نبوده است.
وی افزود: با تشکیل کارگروه ساخت داخل در شرکت مترو که از سال 1398 محقق شد، تلاشهای بسیاری صورت پذیرفته تا با تکیه بر توانمندی صنعتگران و سازندگان داخلی، برخی تجهیزات و اقلام مصرفی در شبکه خطوط مترو بومیسازی شده و به این ترتیب نیازمندیهای اینچنینی بدون وابستگی به شرکت های خارجی در داخل کشور تولید شود. این امر نه تنها به چرخش چرخ های تولید صنعتی در ایران کمک کرده و باعث اشتغالزایی می شود بلکه در برخی موارد قیمت تمام شده محصولات مورد نیاز را نیزکاهش داده و باعث صرفه جویی ارزی قابل توجهی خواهد شد.
مدیر واحد مدیریت تجهیزات شرکت مترو در ادامه گفت: یکی از ملزومات برقی مهمی که در خطوط مترو مورد استفاده قرار می گیرد، ترانسفورماتورهای خشک پست های ترکشن (RS) است که تا پیش از این عمدتا از کشورهای ایتالیا و چین تاًمین می شد، اما امروز به موجب مذاکرات صورت گرفته و سفارش به شرکت ایران ترانسفو زنجان که توانایی طراحی، ساخت و آزمایش ترانس های مورد نظر را دارد، دو دستگاه ترانسفورماتور 3900 و 3300 کیلوولت آمپر برای نخستین بار در ایران به مرحله تولید رسیده و تست های مربوط به صحت عملکرد آن نیز با حضور نمایندگانی از واحد مدیریت تجهیزات شرکت مترو، شرکت بهرو، موسسه حرا، شرکت فرآب و یک شرکت شخص ثالث با موفقیت پشت سر گذاشته شده است.
رضائی ملک تصریح کرد: به دنبال تولید موفق اولین نمونه از ترانسفورماتورهای خشک پست های ترکشن، قرار است برای اولین بار از این تجهیزات پیشرفته برقی در خط 7 مترو تهران استفاده شود. البته سفارش تولید یک نمونه دیگر از ترانس 3900 کیلوولت آمپر و 3 دستگاه ترانس 3300 کیلوولت آمپر نیز به شرکت ایران ترانسفو زنجان داده شده است که پس از تولید در خطوط مترو تهران مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام/