آشنایی با ادبیات حوزه‌ دیجیتال مارکتینگ در ایران

دنیای اقتصاد سه شنبه 08 تیر 1400 - 00:06
نشست رونمایی و نقد و بررسی کتاب نسل پنجم بازاریابی نوشته فیلیپ کاتلر با حضور ناشر، ویراستار علمی، منتقد و حامی کتاب برگزار شد. کتاب نسل پنجم بازاریابی (فناوری برای بشریت) نوشته فیلیپ کاتلر، هرماوان کارتاجایا و ایوان سیتاوان با ترجمه حسین علی سلطانی و علی صادقی چندی پیش از سوی نشر ادیبان روز و با حمایت یکتانت منتشر شد. مراسم رونمایی از این کتاب با حضور سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت، علیرضا جاوید مقدم، مدرس کسب‌وکار و اینفلوئنسر، حامد بختیاری، مدرس کسب‌وکار و بازاریابی و دامون صلاحی، مدیر انتشارات ادیبان روز در مجموعه یکتانت برگزار شد. دامون صلاحی، مدیر انتشارات ادیبان روز در ابتدای این نشست با اشاره به جایگاه کاتلر در علم بازاریابی و تاثیر کسب‌وکار‌های دیجیتال در زمانه معاصر از حمایت یکتانت برای چاپ کتاب تشکر کرد و از مدیرعامل این شرکت درخصوص ابزار‌هایی که مدیران بازاریابی باید به آن مجهز شوند پرسید.

سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت با اشاره به اهمیت آشنایی با ادبیات حوزه گفت: «آنچه امروز به آن نیاز داریم این است که مدیران ارشد کسب‌‍وکارها باید با مبانی دیجیتال مارکتینگ آشنایی کلی داشته باشند تا بتوانند حرکت به سمت این حوزه را محقق سازند. گرچه تسلط بر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای مدیران ارشد شاید ضروری نباشد اما دید استراتژیک نسبت به این فضا ضروری است. مدیران می‌توانند با کمک کارشناسان متخصص در حوزه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ: مانند سئو، تبلیغات آنلاین، سوشال مدیا و... اهداف سازمان را محقق سازند. موضوع تحلیل داده نیز یکی دیگر از نکات مهم به ‌شمار می‌رود که در دنیای امروز سرمایه‌گذاری و توجه به آن برای کسب‌وکارها ضروری است.» مومنی در پاسخ به سوال دیگری درباره آژانس‌های تبلیغاتی خاطرنشان کرد: «آژانس‌های تبلیغاتی تا پیش از همه‌گیری کرونا بیشتر در فضای آفلاین فعالیت داشتند اما با تغییرات زمانه، لازم است که به سمت تبلیغات آنلاین بیایند. لازم است که آژانس‌ها دانش تبلیغات آنلاین را کسب کنند و اهمیت آن را به مشتری‌ها و مردم نیز گوشزد کنند.»حامد بختیاری، مدرس کسب‌وکار و بازاریابی نیز در بخشی از این نشست با اشاره به مطالعات نسل‌های مختلف بازاریابی گفت: «کاتلر در این کتاب به بررسی هوش مصنوعی، حسگر‌ها و.. می‌پردازد و این ابزار‌ها را با مارکتینگ ترکیب می‌کند. فناوری‌هایی مثل هوش مصنوعی و روبات‌ها می‌توانند از روی دست بازاریابان انسانی تقلید کنند. در کل کتاب بحث تعامل سازنده فناوری و بشریت را بررسی می‌کند. از دیگر بحث‌های کتاب می‌توان به بحث اخلاق‌مداری و کاربرد فناوری اطلاعات در حوزه‌های مارکتینگ اشاره کرد.»علیرضا جاوید مقدم، مدرس کسب‌وکار و اینفلوئنسر نیز در ابتدای سخنان خود با اشاره به زمینه تخصصی خود در حوزه فروش گفت: «موضوعات مطرح شده در کتاب تا حد زیادی هماهنگ با مسائل روز ما است. امروزه به سمتی حرکت می‌کنیم که تمام سازمان‌ها با هر نوع فعالیتی به سمت داده‌محوری پیش ‌می‌روند. تا پیش از این اغلب کار‌های پس‌زمینه توسط ماشین انجام می‌شد و ارتباط با مشتری از طریق منابع انسانی انجام می‌گٌرفت. کاتلر این مباحث را با هم ترکیب می‌کند. زمانی انسان و ماشین جدا از هم بودند اما در نسل پنجم، بازاری خواهیم داشت که این دو با هم ترکیب می‌شوند و ماشین‌ها به شبیه‌سازی رفتار انسان دست پیدا می‌کنند.»

 

 

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.