به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) منوچهر منطقی در مراسم مجازی و آنلاین هفته پژوهش و فناوری که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگارامام(ره) شهرری برگزار شد، اظهار داشت: برای داشتن یک سند حمل و نقل هوشمند، باید به یک سری مسائل و پیش زمینهها هم توجه کرد، سند حمل و نقل ایران در بخشهایی مانند حمل و نقل ریلی و لوکوموتیوها ورود پیدا کرده است.
وی نصب سنسور برای اعلام وضعیت حساس لوکوموتیوها به صورت آنلاین و تعمیرات بخش حمل و نقل ریلی در حداقل زمان را از مزیت های اصلی سند حمل و نقل پیشرفته ایران عنوان کرد و افزود: در بخش سخت افزاری نیز به دنبال نرم افزاری شدن رفتیم و با انجام دو پروژه بزرگ، درصدد اتصال پذیری حمل و نقل هوشمند و حمل و نقل یکپارچه هستیم.
منطقی ادامه داد: ما درصددیم تا سیستم عامل مشترکی در زمینه اتصال پذیری داشته باشیم تا بتوانیم به تبادل اطلاعات بپردازیم، همچنین به دنبال این امر هستیم که مزایای هوشمندسازی را نمایان کنیم که در این زمینه با هوشمندسازی تعمیرات لوکوموتیوها در مواقع اضطراری مانند حوادث جادهای و مدیریت هوشمند مصرف سوخت، گامهای موثری را برداشتهایم.
این مسئول با اشاره به میزان موفقیت ایران در هوشمندسازی حمل و نقل عمومی افزود: هوشمندسازی موضوعی جدید است که حدود یک دهه پیش در جهان مطرح شده است، به دلیل اهمیت این موضوع، تمامی کشورهای جهان در این عرصه ورود پیدا کرده اند و در یک منطقه از کشورشان به صورت پایلوت در حال اجرای آن هستند.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: صنعت و دانشگاه ۲ مجموعه ناهمگون هستند به طوری که دانشگاه به عنوان محیط زیست علمی، به دنبال تحقیقات دانشی است و این تحقیقات را به صورت دانشهای جدید ارائه میکند.
وی ادامه داد: همچنین صنعت از دانش دانشگاهها در راستای تولید محصول استفاده میکند، برای ارتباط صنعت با دانشگاه تلاش های زیادی صورت گرفته است اما همواره باید مجموعه های واسطه تحت عنوان دفاترانتقال فناوری وجود داشته باشند؛ این دفاتر متناسب با نوع فناوری هر مجموعه صنعتی، مجموعهای خاص را تعریف میکند.
منطقی یادآور شد: نباید منتظر باشیم که صنعت به دنبال دانشگاه برود، چرا که در کشور ما صنایع وجود ندارد بلکه کارخانههایی داریم که روی مسائل فناوری تسلط کافی ندارند و دارای حامی خارجی هستند. خوشبختانه با فضای جدیدی که در جهش تولید ایجاد شده است میتوانیم به جای مراجعه به خارج از کشور، به دانشگاهها رجوع کنیم. پیشنهاد ما به دانشگاهها ایجاد یک پایگاه در صنعت بوده است.
این مسئول اظهار داشت: نمونه موفق ارتباط صنعت و دانشگاه را میتوانیم با طرح های بازسازی واگن های قطار در واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری ببینیم که با ایجاد یک تحول در زمینه حمل و نقل ریلی از نوع هوشمند، بسیار موفق عمل کرده است.
منطقی با اشاره به برگزاری استارتاپ ها و رویدادهای مختلف از سوی واحد یادگار امام خمینی(ره) در زمینه فعالیتهای ریلی مدرن، ابراز کرد: در اولین نمایشگاه ریلی در سال ۹۷، هشت ایده انتخابی واحد یادگار امام در راه آهن به کار گرفته شد که زمینه ایجاد مرکز نوآوری بود.
وی اضافه کرد: با ایجاد ارتباط در سطح دانشگاه و صنعت، از جمله مزایای ارتباط با صنعت و دانشگاه است که واحد یادگار امام خمینی(ره) با برقراری ارتباط عالی با دانشگاه فنی کلن آلمان، زمینه های تغییر و تحول در مباحث حمل و نقلی را فراهم کرده است. ما میتوانیم موانع موجود را با استفاده از راهکارهای بینالمللی مشترک حل کنیم.
منطقی از جمله فرصت های واحد یادگار امام قرار گرفتن در محدوده بزرگترین کارخانه مترو سازی خاورمیانه با تولید سالانه یکهزار و ۲۰۰ واگن در حوزه حمل و نقل ریلی درون شهری دانست و گفت: در توسعه زیر سیستم ها و یکپارچه سازی، مسائل فنی متعددی مطرح است که دانشگاه آزاد میتواند در این حوزه به شدت موثر واقع شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: همکاری دانشگاه و بخش واگنسازی تهران، میتواند سبب شکلگیری مرکزی در زمینه طراحی واگنها شود؛ واگنهای قطارها بعد از گذشت ۵۰ سال از رده خارج می شوند لذا می توانیم سیستم های مدرن و هوشمند را در آنها پیادهسازی کنیم. ما میتوانیم قوای محرکه و سیستمهای مختلف بهینه سازی را در آنها انجام دهیم و از تفکر طراحی در راستای راحتی مسافر وعملکرد بهینه واگنها استفاده کنیم.
دانشگاه یادگار امام خمینی(ره) در ابتدای اتوبان تهران - قم، روبروی حرم مطهر امام خمینی(ره) واقع شده است و دارای ۲۳ هزار دانشجو در ۲۰۷ گرایش در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در هفت دانشکده مصوب است.
۲۵ آذر تا یکم دی ماه هفته پژوهش نامگذاری شده است.