به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، این روزها موضوع عدم تکمیل جاده چادگان به اصفهان به عنوان یکی از موضوعات اصلی رسانههای استان و محافل عمومی مطرح است و گروههای مطالبهگر نیز در این باره طی چنیدن مرحله به مطالبهگری پرداختهاند.
شهرستان چادگان در جنوب غرب استان اصفهان و در فاصله ۱۱۵ کیلومتری شهر اصفهان یکی از شهرستانهای هدف استان اصفهان به عنوان مقصد گردشگری است که سالیانه میلیونها نفر به این شهرستانها برای گذران اوقات فراغت خود سفر میکنند و این شهرستان را به عنوان نگین انگشتری استان اصفهان در حوزه گردشگری میشناسند.
شهرستانی که به مرکز استان جاده چهار بانده ندارد
این ترددهای میلیونی در سال درحالی صورت میگیرد که چادگان درگیر موضوع اصلی و پربحث جاده مواصلاتی خود به مرکز استان است؛ این شهرستان جزو ۳ شهرستان در میان ۲۴ شهرستان استان اصفهان است که محور مواصلاتی آن به مرکز استان چهاربانده نشده است و به موجب ترددهای زیاد در این مسیر، مشکلات جدی و عمدهای برای این موضوع حادث شده است.
عملیات چهاربانده شدن جاده چادگان از سال ۸۴ و در آغاز دولت هشتم توسط سازمان عمران زایندهرود آغاز شد و فازهای اول و دوم آن توسط همین سازمان تا پایان دولت نهم به بهرهبرداری رسید و حدود ۱۵ کیلومتر از این جاده تا دوراهی سد زایندهرود چهاربانده شد.
احداث جادهای که ۷ سال است متوقف شده
پس از آن فاز سوم این جاده نیز توسط سازمان عمران آغاز شد و عملیات خاکبرداری و جادهسازی آن آغاز شد، اما از سال ۹۲ رسما عملیات عمرانی در این محور با عدم تخصیص هیچگونه بودجه استانی و ملی به این جاده مهم به پایان رسید و این درحالی بود که اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان به عنوان متولی اصلی اجرای این جاده تا آغاز فاز سوم این جاده هیچ نقشی در اجرای آن ایفا نکرده بود.
چادگان درگیر موضوع اصلی و پربحث جاده مواصلاتی خود به مرکز استان است؛ این شهرستان جزو ۳ شهرستان در میان ۲۴ شهرستان استان اصفهان است که محور مواصلاتی آن به مرکز استان چهاربانده نشده است و به موجب ترددهای زیاد در این مسیر، مشکلات جدی و عمدهای برای این موضوع حادث شده است
پس از توقف چند ساله این جاده، در سال ۹۵ بود که با افزایش اعتراضات مردم چادگان به عدم تکمیل این جاده و از سویی عدم تخصیص هیچگونه بودجه ملی و استانی به این جاده، مسؤولان محلی را به این فکر انداخت تا با مشارکت درون شهرستانی اقدامی برای این جاده کنند؛ پس از آن عملیات جادهسازی ۲.۵ کیلومتر ادامه مسیر با همکاری سازمان عمران زایندهرود، شهرداری و فرمانداری چادگان آغاز شد، اما به دلیل کمبود اعتبارات به صورت لاکپشتی ادامه پیدا کرد.
خبرگزاری فارس پس از درخواست مردم به موضوع جاده ورود پیدا کرد
پس از آن با درخواست مردم در سامانه فارس من، پیگیریهای خبرگزاری فارس برای تکمیل این جاده آغاز شد؛ در سال ۹۵ اکبر ترکی، نماینده سابق مردم چادگان در مجلس شورای اسلامی در این باره اظهار داشت: در سفر معاون وزیر راه و شهرسازی به شهرستان چادگان در سال ۹۴، توافق شد که پلها و زیرسازی این مسیر توسط ادارهکل راه و شهرسازی استان و مابقی آن نیز به کمک سازمان عمران زایندهرود انجام شود.
وی ادامه داد: در همان سفر مقرر شد که معادل ۵۰ میلیارد ریال قیر برای تکمیل ادامه این مسیر تا گردنه سرخ اختصاص پیدا کند و این پروژه زمانی که به مرحله آسفالت رسید، این بودجه محقق شود، منتهی هنوز کارهای زیرسازی این مسیر به سرانجام نرسیده است و همینطور به حال خود باقی مانده است و به محض پایان عملیات زیرسازی، بودجه آسفالت آن محقق خواهد شد.
ترکی درباره تکمیل قسمت دوم محور چادگان به اصفهان که از سمت گردنه سرخ تا سه راهی سد است، اظهار داشت: یک صحبتی به همراه نماینده نجفآباد و تیران و کرون با مسؤولان وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل این قسمت انجام دادهایم و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده در حال پیگیری آن هستیم(اینجا بخوانید).
بیتفاوتی مدیریت استان به جاده چادگان و عدم اختصاص بودجه به آن
۵ روز پس از انتشار این گزارش بود که فرماندار وقت و رئیس اداره راه و شهرسازی چادگان درخواست مصاحبه با خبرنگار فارس در این زمینه را داشتند و در آن مصاحبه علی استوار اعلام کرد که هیچ اعتبار استانی برای تکمیل این جاده در نظر گرفته نشده است و با همکاری شهرداری، فرمانداری و سازمان عمران زایندهرود در حال حل مشارکتی موضوع در داخل شهرستان هستند.
در همان سال ۹۵ رئیس اداره راه و شهرسازی چادگان نیز اضافه کرده بود: طبق پیگیریها در سال ۹۵ قراردادی را با یک شرکت برای احداث ۲۲ دهنه بااعتباری بالغبر ۱۲ میلیارد ریال بستیم که ۲۱ دهنه آن تا به امروز احداثشده یک پل دیگر باقیمانده که تا پیش از نوروز به بهرهبرداری خواهد رسید(اینجا بخوانید).
اما این پایان پیگیریهای خبرگزاری فارس برای این موضوع نبود و بازهم پیگیری موضوع ادامه پیدا کرد؛ به دلیل تحولات سیاسی چادگان و تغییر فرماندار، فرصت طلایی عملیات عمرانی در فصل بهار و تابستان با توجه به زمستانهای سخت منطقه از بین رفته بود؛ با این حال عباس توکلی، فرماندار جدید چادگان در گفتوگو با فارس درباره سرانجام جاده چادگان به اصفهان بازهم از عدم همراهی نهادهای استانی و عدم تخصیص بودجه استانی به این جاده انتقاد کرد و اظهار داشت: ممکن است بتوانیم عملیات عمرانی فاز سوم این جاده را تا پایان سال ۹۸ به پایان برسانیم(اینجا بخوانید).
پیگیریهای فارس که منجر به برگزاری نشست خبری ویژه جاده چادگان شد
اما سال ۹۸ هم به پایان رسید و این جاده به سرانجام خود نرسید؛ پس از انتشار این گزارش فارس بود که اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در آذرماه ۹۸ به صورت ویژه برای موضوع جاده چادگان نشست خبری برگزار کرد که در آن جلسه معاون مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اعلام کرد که تکمیل کل جاده چادگان به اصفهان ۶۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و آسفالت فاز سوم آن نیز در مرحله انتخاب پیمانکار است.
شاهسوندی در آن نشست اظهار داشت: ۷ کیلومتر با تعهدی که اداره کل راه و شهرسازی داشته با تفاهمنامهای که با سازمان عمران و شهرداری چادگان داشتیم قرار بر این شد عملیات راهسازی این ۷ کیلومتر و تکمیل ابنیه فنی تا حد اجرای پایه به عهده اداره کل راه و شهرسازی باشد و اجرای پایه یعنی آسفالت جاده و غیره توسط سازمان عمران و شهرداری چادگان انجام گیرد، عملیات خاکی ۷ کیلومتر انجام شده است به غیر از یک دهانه پل ۶ متری که پیمانکاری که کار میکرد قراردادش تمام شد و طرح به تعویق افتاد.
معاون مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان همچنین بیان کرد: ۱۳ کیلومتر از این مسیر که در حوزه شهرستان تیران و کرون قرار دارد از کنار اراضی کشاورزی، تأسیسات جانبی مثل تیر چراغ برق، لولههای آب و گاز و اراضی ملی میگذرد، این ۱۳ کیلومتر را به ۲ قطعه تبدیل کردهایم یکی از سه راهی صدر تا ابتدای گردنه بعد از روستای گلاب هست که در حال حاضر بخشی از آزادسازی ابنیه این محور را انجام داده و برای ادامه مسیر در حال تهیه نقشهها هستیم، تعریض این محور تا ابتدای گردنه نزدیک به ۲۶ میلیارد تومان پول نیاز دارد.( اینجا بخوانید).
سکانس اول و معاون استاندار: جاده را تا پایان سال افتتاح میکنیم
اما این موضوع و نشست خبری نیز به نتیجه نرسید تا اینکه این پروژه مجددا برای حدود ۶ ماه کاملا متوقف شود. پس از این موضوع بود که استاندار اصفهان در سفر شهرستانی خود از بهرهبرداری سریع فاز سوم جاده به طول ۲.۵ کیلومتر خبرداد. در همین راستا در هفته دولت و با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان عملیات اسفالت ریزی فاز سوم این جاده آغاز شد؛ غلامی در حاشیه آغاز این عملیات به خبرنگار فارس گفت که فاز چهارم این جاده تا پایان سال ۹۹ و کل محور تا سه راهی چادگان نیز تا سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید.
وی افزود: فاز دوم که از گردنه سرخ به سمت تیران است که طول آن حدود ۱۲ کیلومتر است و برنامهریزی میکنیم بخشی از اعتبارات را امسال تخصیص بدهیم و مابقی را در سال آینده تخصیص خواهیم داد چون تا سال ۱۴۰۰ باید به پایان برسد(اینجا بخوانید).
۴ کشته و ۲۰ زخمی در یک ماه، ماحصل یک تعلل
قرار بود که فاز سوم جاده تا ۱۵ شهریور ماه آماده بهرهبرداری شود و زیر ترافیک برود؛ اما تعلل در این زمینه در تاریخ ۴ مهرماه منجر به حادثه و کشته شدن ۳ نفر و مصدوم شدن ۲ نفر در این جاده شد و این بار چادگانیها مجددا از عدم تکمیل این جاده بسیار خشمگین شدند و با تشکیل مجدد کمپین در سامانه فارس من خواستار تکمیل این جاده در فازهای ۳ و ۴، مکانهایی که بیشترین حادثه در آن رخ میدهد به طول ۴۵۰۰ متر را خواستار شدند.
این موضوع ادامه پیدا کرد و متاسفانه این جاده طبق آمارهای رسمی ۴ کشته و ۲۰ زخمی در حدود یک ماه به خود دید؛ همزمان با این موضوعات جوانان شهرستان نیز با انتشار نامهای از امام جمعه خود درخواست کردند که این موضوع به عنوان اولویت اصلی این شهرستان توسط وی پیگیری شود؛ با انتشار این نامه پیگیریها نیز وارد مرحله جدیدی شد.(اینجا بخوانید).
مردم بازهم به فارس پناه آوردند
پس از مطالبه گسترده مردم در سامانه فارس من و جمع اوری حدود ۲۷۵ امضا، خبرنگار فارس پیگیریهای جدی را در سطح وزارت راه و شهرسازی آغاز کرد که در این میان با انتشار چندین محتوا و همچنین ویدیویی در این باره و مشاهده این محتواها توسط شخص وزیر، وی دستور به پیگیری این مسائل به اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان داد.
ورود وزیر راه به موضوع جاده چادگان با پیگیری خبرنگار فارس
با ورود وزیر راه و شهرسازی، مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان در تماس با خبرنگار فارس، خبر از تخصیص ۸ میلیارد تومانی برای تکمیل فاز چهارم این جاده داد.
علیرضا قاریقرآن درباره این موضوع نوشت: این جاده با مشارکت شهرداری چادگان و سازمان عمران زایندهرود از سنوات قبل در حال ساخت است که مدتی متوقف مانده بود و امسال بخشی از آن به شرح ذیل راهاندازی شد؛ اما تکمیل کل آن نیازمند اعتبار بالایی است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان افزوده است: محور چادگان به اصفهان به طول ۳۲ کیلومتر که ۱۱ کیلومتر آن در سنوات گذشته بهرهبرداری شده است و ۲.۵ کیلومتر آن در حال حاضر روکش آسفالت شده است که مبلغ ۳ میلیارد و دویست میلیون تومان تابلوها و علائم ایمنی در دو روز گذشته نصب شدهاند و خط کشی آن نیز روز دوشنبه انجام خواهد شد و میتوان آن را مورد بهرهبرداری قرار داد.
وی ادامه داده است: البته نیوجرسیهای آن هم در قالب قرارداد با پیمانکار است که در حین بازگشایی و بهرهبرداری باید بین دو محور نصب شود.
تخصیص اعتبار برای تکمیل جاده تا ابتدای گردنه از سازمان راهداری
قاریقرآن درباره مطالبه اصلی مردم برای تکمیل ۵۰۰۰ متر از این جاده اظهار داشت: در حوزه چادگان ۵ کیلومتر دیگر باقی مانده است که در حال حاضر عملیات آن تا اجرای سابگرید و تکمیل ابنیه فنی به جز سه مورد انجام شده و بر آورد آن به مبلغ ۸ میلیارد و دویست میلیون تومان انجام است و اخیرا با پیگیری از سازمان راهداری برای آن اعتبار اخذ کردهایم.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان تصریح کرد: در حوزه تیران ۸ کیلومتر از محور تا گردنه سرخ بعد از روستای گلاب طراحی و برآورد آن به میزان ۲۳ میلیارد تومان انجام شده است؛ ولی هیچگونه اعتباری برای آن دیده نشده است و از بعد روستای گلاب تا بالای گردنه به طول ۵ کیلومتر که کلا محور عوض میشود و به یال شمالی و به صورت ۴ خطه طراحی خواهد شد که برآورد آن به میزان ۳۵ میلیارد تومان انجام شده است ولی فاقد اعتبار است.
وی بیان داشته است: تقاطع محور در سه راهی سد به تیران نیز مطالعات آن انجام شده است و برآورد آن نیز حدود ۲۳ میلیارد تومان است که فاقد اعتبار است.
قاریقرآن در پایان آورده است: در مجموع برای احداث و تکمیل کل محور به اعتباری بالغ بر ۷۸ میلیارد تومان نیاز است که نه در بودجه استانی و نه در بودجه ملی ملی دیده نشده است که در این زمینه پیگیر تأمین اعتبار و اجرای آن خواهیم بود.
همچنین مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در پاسخ به خبرنگار فارس درباره وضعیت این جاده گفت: برای ۵۰۰۰ متر این جاده تا گردنه سرخ با توجه به آنکه هیچ اعتباری برای آن وجود نداشت، با پیگیری اعتباری از سازمان راهداری اخذ شدکه در مرحله انتخاب پیمانکار است که با سرعت و رعایت ضوابط مربوطه اجرا خواهد شد.
ماحصل این پیگیری ها و انتشار ۱۳ خبر و گزارش در خبرگزاری فارس اصفهان، نهایی شدن تکمیل فاز چهارم و همچنین به زیر ترافیک رفتن فاز سوم این محور بود؛ خبری که قاری قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در مصاحبه با فارس از آغاز فرایند عمرانی فاز چهارم این جاده و انتخاب پیمانکار خبر داده بود.
علیرضا قاریقرآن در یادداشتی در فضای مجازی در پاسخ به خبرنگار فارس در اصفهان درباره روند تکمیل جاده چادگان به اصفهان نوشت: در خصوص فاز سوم این جاده که شامل ۲.۵ کیلومتر آن است، خط کشی و علائم محور انجام شد و این قسمت از جاده به زیر ترافیک رفت.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در ادامه آورد: در خصوص فاز بعدی جاده که به طول ۵ کیلومتر است، ابلاغ( آغاز فرآیند عمرانی) هم از سازمان راهداری کشور انجام شد و در اسرع وقت پیمانکار نیز انتخاب خواهد شد و به محض انتخاب پیمانکار نیز عملیات اجرایی این قسمت از محور نیز آغاز خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی: دی ماه عملیات عمرانی را آغاز میکنیم
وی در اوایل آبان ماه درباره مدت زمان برای اجرای این پروژه نیز بیان داشت: فرآیند مناقصه حدود ۲ ماه به طول خواهد انجامید و پس از آن عملیات عمرانی آغاز خواهد شد و این فرصت دوماهه برای انتخاب پیمانکار و آغاز عملیات اجرایی جاده در اول دیماه به پایان خواهد رسید و طبق وعده اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان عملیات اجرایی جاده باید آغاز شود؛ مطالبهای که مردم و جریانهای مطالبهگری چادگان به شدت آن را دنبال کردند.
دی آمد و بازهم وعدههای راه و شهرسازی محقق نشد
در حالی امروز مهلت اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان برای آغاز عملیات اجرایی جاده تا ابتدای گردنه سرخ به پایان رسید که شب گذشته مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان از برگزاری ناموفق دو مرحله مناقصه برای انتخاب پیمانکار این جاده خبر داد و اظهار کرد: به دلیل به حدنصاب نرسیدن پیمانکار انتخاب نشد، بخاطر سردی هوا و شرایط منطقه معمولا پیمانکاران شرکت نمیکنند؛ با این وجود برای سومین بار این مناقصه آگهی خواهد شد و به محض انتخاب پیمانکار، عملیات آغاز خواهد شد.
سکانس دوم و معاون استاندار: خرداد جاده را افتتاح میکنیم
به نظر میرسد این مجموعه و استانداری اصفهان این قضیه که حالت بحران به خود گرفته را چندان جدی تلقی نمیکنند؛ آدرس دقیق این موضوع را میتوان در گفتوگوی خبرنگار فارس با حجتاله غلامی، معاون امور عمرانی استانداری اصفهان در حاشیه سفر وزیر راه و شهرسازی به استان اصفهان یافت.
وی که پیش از این و در هفته دولت در گفتوگو با خبرنگار فارس در چادگان خبر از بهرهبرداری از این مسیر تا پایان سال ۹۹ را داده بود، به یکباره و با نقض وعده پیشین خود، بهرهبرداری از این محور تا ابتدای گردنه سرخ را به خرداد ۱۴۰۰ موکول کرد؛ این در حالی است که بودجه این محور را سازمان راهداری کل کشور تخصیص داده است.
در حالی این کشمکش و تعلل استانداری و اداره کل راه و شهرسازی برای تکمیل این جاده و وعدههای چندباره آنها به مردم چادگان رنگ و بوی عملیاتی به خود میگیرد که این جاده هر روزی که از عدم تکمیل آن میگذرد، داغی بر دل خانوادهای به دلیل امن نبودن آن میگذارد.
باید منتظر ماند و دید آیا استاندار اصفهان که مدعی است برای این جاده تکمیل آن پیگیریهای زیادی انجام داده است، به این موضوع به صراحت ورود میکند یا خیر؛ در هرحال خبرگزاری فارس بنا بر رسالت خود به جهت اعتماد افکار عمومی مردم و ثبت چند درخواست در سامانه فارس من برای تکمیل این جاده، تا پایان بهرهبرداری آن موضوع را به صورت جدی دنبال خواهد کرد.
انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج۳۰/و