این کتاب با شمارگان یک هزار نسخه توسط ناشر شهید علم، مدیر هنری و طراح جلد مسعود سپهر و طراحی صفحات پیمان فرگاهی، در نوبت چاپ یکم در سال ۱۳۹۸ در چاپخانه زلال کوثر به زیور طبع آراسته شده است.
نویسنده این کتاب را در چهار فصل تدوین کرده است، فصل اول با رویکرد اهمیت ادبیات در سواد آموزی کودکان، فصل دوم رشد زبان و سواد آموزی کودکان، فصل سوم بکارگیری رویکرد کل زبان در پیشگیری و رفع مشکلات یادگیری و فصل چهارم نیز کودکان با نیازهای ویژه در مدارس عادی است.
نویسنده در بخشی از این کتاب آورده است: احیای گفتگوهای علمی و کاربردی در موضوع رویکردها و روشهای سوادآموزی کودکان دغدغه مرکزی کتاب را تشکیل میدهد ، در این کتاب رواج رویکرد رفتارگرایانه و حافظه محور در سوادآموزی به عنوان یکی از زمینههای اصلی ضعف کودکان و نوجوانان ایرانی در مهارت خواندن و استمرار بحران کتاب نخواندن در جامعه معرفی میشود و اصلاح روشهای سوادآموزی و توجه به رویکرد رشد زبان مبتنی بر ادبیات برای مقابله با مشکلات یاد شده توصیه می گردد.
نویسنده در معرفی کتاب آورده است: کودکان سرمایههای کشور هستند و آینده انقلاب را رقم میزند، امروز ضرورت تحول جدی در نظام آموزشی کشور مورد تایید و مطالبه مردم ایران است، تحولی که نه صرفاً به ظواهر یا جابجایی مقاطع تحصیلی بلکه عمدتاً با رویکرد و روش های تربیت بپردازد، تحولی که بار دیگر و همچنان که بنیانگذاران غرب خواستار آن بودند، تربیت و انسان سازی را مرکز ثقل و نظام آموزشی قرار دهد، تحولی که با روشن بینی و با آگاهی از اهداف تربیتی و با استعانت از نقد عالمانه رویکردها و روشها راه خود را بیابد، مسیری که توسط گفتگوی زنده و سازنده بدنه جامعه و مشخص و هموار گردد، کمک به شکلگیری فضا و مهارت گفتگوی سالم و سازنده در موضوع آینده نظام آموزشی وظیفه همه دلسوزان کشور است .
این کتاب به انضمام ترجمه کتاب زبان سوادآموزی و کودکان با نیازهای ویژه نوشته سالی ام روگو ترجمه و یادداشت ها توسط حمید سپهر انجام شده است.
این مولف در بخشی از کتاب به عنوان یادگیری مهارتهای رایانهای آورده است آقای جی با استفاده از رایانه به دیوی آموزش داد که چگونه با صفحه کلید رایانه کار کنند و یک برنامه واژه پرداز را با مهارت به کار ببرد و بر این باور بود که وقتی دیوی کمی در نوشتن پیشرفت کرد، میتواند یاد بگیرد که بدون نگاه به صفحهکلید، بنویسد برای تایپ کردن به تدریج او را تشویق کرد که به سادگی و با روش جستجوی حروف روی کلید تایپ کند پس از آنکه دیوی توانست توصیفهای ساده درباره تصاویر و اشکال بنویسد.