به گزارش فارس به نقل از پایگاه اطلاعرسانی آیتالله سید احمد علمالهدی، نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی در همایش «حماسه حجاب» که به مناسبت سالروز قیام مسجد گوهرشاد و قتلعام مردم توسط طاغوت رضاخانی در تالار قدس حرم امام رضا (علیهالسلام) برگزار شد، اظهار کرد: این عزیزان مظلومانه به شهادت رسیدند و اثر شهادت آن عزیزان امروز در تمامی مظاهر اسلامی ما خودش را نشان میدهد.
آیتالله سید احمد علمالهدی ادامه داد: هنوز خواهران و برادرانی حضور دارند که آن جنایت نابکارانه را به ذهن سپردهاند که در تاریخ شفاهی نقل میکنند ولی متأسفانه جزئیات دقیقی در اتفاق کشف حجاب اجباری، محسوس نیست؛ برادر بزرگ من در آن زمان حضور داشت که میگفتند از همان فلکه قدیم، بانویی بود که از دست مأموران رضاخانی فرار میکرد و پاسبان نیز او را تعقیب میکرد، چادر او را کشید که چادرش از سرش کشیده شد و آن بانو دو دستی روسری خودش را گرفته بود تا موهایش دیده نشود، آن پاسبان با چنان شدتی روسری او را کشید که قسمتی از گیسوانش به همراه روسری کنده شد و مردم نیز فقط میتوانستند تماشا کنند.
وی بابیان اینکه وقتی یک عنصر نابکار چنین کاری انجام بدهد، نشان از بیغیرتی و بیتفاوتی اوست تا مزدوران بریتانیا بر ایران مسلط شوند، خاطرنشان کرد: مسئله حجاب آنقدر اهمیت داشت که عزیزان ما جانبرکف در مقابل مزدوران رضاخانی ایستادگی کردند تا خدشهای به حجاب زنان مسلمان وارد نشود.
حجاب، دروازه همه ارزشهای دینی است
عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اهمیت حجاب در جامعه اظهار کرد: اگر بنا شد حجاب از بین برود، تمام ارزشهای دینی از بین خواهد رفت و اگر بنا شد حجاب در جامعه کمرنگ شود، جریانهای دینی در مقابل کفر و استکبار از بین میرود؛ حجاب عاملی است که هم جریان مقاومت در برابر کفر را در نسل اسلامی حفظ میکند و هم جریانی است که دروازه همه ارزشهای دین است و با حفظ حجاب، ارزشهای دیگر دین در جامعه میماند.
وی بابیان اینکه این واقعیت را دشمن ما در عنصر نابکارانه خودش ایجاد کرد و مزدور جلادی همچون رضاخان را به این کار گمارده بود، تصریح کرد: درک این موضوع برای ما سخت است، نیت تنها این نیست که یادآور شهدا شویم بلکه امروز باید این واقعیت را درک کنیم که چطور و چگونه در خانه خدا، خون ریخته شد وعدهای در مقابل کشف حجاب ایستادگی کردند تا حجاب و عفت را حفظ کنند.
آیتالله علمالهدی اضافه کرد: خواهران و برادران، بنده در فضای مجازی و حقیقی بهعنوان یک چهره ضد زن شناختهشدهام که میخواهم امروز دو مطلب را خدمت شما بگویم، در ابتدا اینکه زن در منطق اسلام و زن در منطق فمینیست دو جریان متضاد هستند، اختلاف زن و مرد تنها در جنسیت نیست که بخواهیم بر این مبنا زن و مرد را از هم جدا کنیم؛ هر دو موجودی هستند که مخلوق خداوند هستند و خدا این دو جنس را خلیفةالله قرار داده که در اجرای وظیفه خلیفه الهی، هر دو استعداد و توانمندیهایی دارند که خداوند در برابر این توانمندیها، وظایفی را نیز تعریف کرده است.
وی افزود: انسان دو نوع است که یک نوعش زن و یک نوعش مرد است، مرد بهعنوان خلیفةالله برای یک سلسله وظیفه انسانی آفریدهشده است و زن نیز به همینگونه است، یک تفاوت در استعداد، یک تفاوت در نوع و یک تفاوت در توانمندی است که این تفاوت برحسب وظایفی است که زن و مرد برای آن ایجادشدهاند.
امامجمعه مشهد مقدس به بیان مثالی از نیاز به تنوع تخصص برای به نتیجه رسیدن وظایفت، خاطرنشان کرد: برای ساختن یک ساختمان دو تخصص لازم است، یک تخصص مسؤول سفتکاری و بتنریزی و یک تخصص نیز مسؤول کارهای ظریف ازجمله گچ کاری و طراحی داخلی ساختمان است، یعنی شما نمیتوانید جای مهندسان را عوض کنید و انتظار ساختهشدن ساختمان را داشته باشید.
وی ادامه داد: انسانیت، بنایی است که مسئله اجرای عدالت و تمام برنامههای مختلف انسانی و مدیریتهای خشن زندگی باید بهوسیله جنسی انجام بگیرد که هم تخصصش را دارد و همتوان جسمیاش را، از آنطرف کارهای ظریف احساسی و حتی عقلانی باید بهوسیله عنصری انجام بگیرد که او نیز دارای امکانات و استعدادهای ذاتی و وجودی برای انجام آن است.
زن و مرد در کنار هم برای بنای انسانی خلقشدهاند
آیتالله علمالهدی بابیان اینکه در بنای انسانی چه در اجتماع و خانواده و چه بنای فردی، اصول سفتکاری زندگی به عهده مردان و اصول تربیتی و ظریف زندگی به عهده زنان است، گفت: زن و مرد برحسب استعداد خدادادی این مسؤولیت را باید انجام بدهند، نمیشود گفت چون زن و مرد انسان هستند پس هر دو باید یک کار را انجام بدهند.ایشان تأکید کرد: پروردگار بر اساس ماهیت ربوبی وظایف این دو جنس را تعیین کرده است که برای ساختن بنای انسانی لازم است، این ارزشی برای زن نیست که بگوییم زن بیاید و کار مرد را بکند همانطور که وقتی به یک مرد میگویی همانند بانوان باش، ناراحت میشود، زن نیز در جواب اینکه همانند آقایان باشد، باید احساس ناراحتی کند.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی با تأکید بر اینکه همه فعالیتها در خانواده و جامعه از جنس سخت نیست، ادامه داد: بخشی از این فعالیتها از نوع ظرافتکاری است که ما در وجود حضرت زهرا و حضرت زینب (سلامالله علیها) مشاهده کردیم، آنجایی که حضرت زینب قیام میکند و در مقابل یک عنصر ناپاک همچون یزید حرف میزنند، امام زمانش میایستد و ایشان خطبه ایراد میکند به خاطر اینکه آن پایگاه، پایگاه زن است. آنجایی که در یک تهاجم به خانه امیر مؤمنان، مولا مینشیند و صدیقه اطهر در مقابل قرار میگیرد چون پایگاه، پایگاه زن است زیرا انقلاب به دستزن انجام میشود.
حقوق زن و مرد برابر است با وظایف فطری متفاوت
وی بابیان اینکه حقوق زن و مرد در عرصه زندگی خانوادگی و فردی برابر است، تنها وظایفشان متفاوت است، تصریح کرد: برابری به معنای یکسانی نیست، وقتی میگویند زن و مرد برابرند، یعنی در نبوغ فکری برابرند، هر نوع حقوقی که مرد در شئون اسلامی دارد، زن هم داراست منتهای مطلب زن باید در شکل و وظایف خودش در این عرصه وارد شود و مرد نیز به همینگونه ازاینجهت نمیشود کار مرد را زن انجام دهد و کار زن را مرد، این نظر اسلام در مقابل فمینیست است.
آیتالله علمالهدی بابیان اینکه برابری در حق و حقوقات مرد و زن است اما به معنای یکسانی نیست، یادآور شد: زن و مرد دو موجود هستند که خداوند برای آنان مسؤولیتهای متفاوتی تعریف کرده است که در اصل، تفاوت در جنسیت نیست ازاینرو تکالیف و وظایف بر اساس همین نوع تقسیم میشود.
وی ابراز کرد: نبوغ افراد تابع تکالیف آنان است و نقش زن و مرد در زندگی باهم متفاوت است که برحسب استعداد، قدرت و سرمایههای وجودی آنان تعیین میشود، حتی در عرصههای اجتماعی و سیاسی نیز در بعضی موارد زنان باید وارد عرصه بشوند و مشکلات را حل کنند، این مسئله را مطرح کردم تا بهعنوان یک سند ثبت شود.
بیحجابی یک ناهنجاری اجتماعی است
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی بابیان اینکه حجاب یک فرهنگ است که یک بانو و مرد تشخیص میدهد که میخواهد باحجاب باشد یا نه، اضافه کرد: این کار زور و جبر نیست اما دو مسئله وجود دارد، مسئله اول حجاب است و مسئله دوم بیحجابی، حجاب یک جریان اعتقادی، فکری و باورمندی نسبت به معاد، خدا و رسول خداست که افراد باید ازنظر فکری و اعتقادی حجاب را انتخاب کنند نه اینکه تحمیل بشود اما این غیر از مسئله بیحجابی است، بیحجابی در جامعه، یک ناهنجاری است.
وی ادامه داد: یکزمانی خانومی در داخل خانه خودش در مقابل نامحرمان فامیل حجابش را رعایت نمیکند که اینیک مسئله شخصی است اما وقتی به عرصه جامعه میآید، یک ناهنجاری اجتماعی است.
آیتالله علمالهدی با تأکید بر اینکه بیحجابی یک ناهنجاری اجتماعی است که نسل جوان را فاسد میکند، متذکر شد: در مسئله حجاب نمیشود اعمال زور کرد اما مسئله بیحجابی در جامعه یک ناهنجاری اجتماعی است که باید با آن مبارزه کرد یعنی اگر جریان نابهنجاری در جامعه رواج پیدا کند، در این جامعه نسل جوان فاسد میشود که در هیچ عرصهای پیشرفت ماندگار ندارد.
مقابله با بیحجابی، پیشگیری از ناهنجاری است نه وادار کردن به حجاب
وی تأکید کرد: مسئله ما در پیشگیری از بیحجابی در جامعه، پیشگیری از یک ناهنجاری است نه وادار کردن بیحجاب به حجاب، اگر بنا شد بانویی که اعتقادی به این مسئله ندارد، عرصه جامعه را به خطر بیندازد، نظام اسلامی باید جلودار او شود و شما عزیزان باید در مقابل این ناهنجاری در جامعه ایستادگی کنید تا نسل جوان جامعه در آرامش پیشرفت کنند.
عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: بهخصوص در حرم امام رضا (علیهالسلام) مراقب این جریان باشید زیرا شما در برابر امام هشتم (علیهالسلام) مسؤول هستید، انشاءالله خانوادههای ما با عنایت امام رضا (علیهالسلام) مراقب این ناهنجاری باشند.