آیتالله سید احمد علمالهدی امروز در مراسم افتتاحیه اولین کنگره بینالمللی مکتب شهید سلیمانی، اظهار کرد: در واقع حاج قاسم سلیمانی یک نخبه و نابغه عظیم در عرصههای سیاسی، نظامی و اجتماعی نبود که به شهادت رسید بلکه تابلوی رنگینی در برابر بینش انسانها بود که بشر در طی قرنهای متمادی و تمام جریانهای انقلابی و ولایی بایستی به این تابلو نگاه کنند و تمام اصول بصیرت و جهاد را نیز در این تابلو مشاهده کنند.
وی عنوان کرد: در طول تاریخ، شخصیتهای بزرگ و نخبه در موقعیتهای مختلف زندگی جوامع بشری به وجود آمدهاند و با گذشت قرنها هنوز هم شخصیتهایشان در برابر بینشها و در کانون احساس انسانها مورد تکریم است. همواره این شخصیتها به عنوان قهرمانان، دانشمندان، مبتکران، انسانهای هدایتگر هدایت ساز و مربی بشری که خود از یک سلسله فضائلی برخوردار بودند؛ برای ما شناخته شده هستند.
امام جمعه مشهد گفت: شخصیت این افراد، غالباً یک شخصیت دو بعدی است. بعد اول؛ شخصیت فردی است که به امتیازات، فضایل شخصی و خصوصی آنها مربوط میشود و بعد دوم شخصیت آنها نیز شخصیت جریانی است که این شخصیتها یک جریانی را به وجود آوردهاند. این در حالی است که در آیه 120 سوره مبارکه نحل، به شخصیت جریانی، قهرمان توحید و یکتا پرستی حق در عرصه زندگی بشریت که همانا حضرت ابراهیم خلیلالله است، اشاره دارد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: مجاهدتهای حضرت ابراهیم خلیلالله در بت شکنیها و قهرمانیهایی که در مسیر اجرای رسالت خود انجام داد به عنوان حرکتهای عظیم، سازنده و انسان آفرین در صحنه زندگی بشرها که مربوط به آن زمان بود از یک طرف و علاوه بر این نیز حضرت ابراهیم یک شخص نبود بلکه یک تابلویی بود که در برابر بینش انسانها نصب شده بود، تابلویی که در آن، قنوتلله جلوه گر بود و نمایش داده میشد.
علمالهدی خاطرنشان کرد: گاهی انسان در مقابل فرمانی مطیع است به عنوان اینکه صاحب فرمان صاحب قدرت است و به دلیل قدرت، توانایی و ترس، از او اطاعت میکند، اما قنوت این نیست بلکه قنوت، اطاعت آمیخته با عشق، دلدادگی و خضوع برای خواستن یک ماده و اصلی است که باید اطاعت کند. البته که تنها مطیع عملی نیست بلکه اطاعت با خضوع بدین معناست که آنچه را میخواهد که معبود نیز میخواهد.
وی بیان کرد: خدا در این آیه اشاره میکند یک تابلو به عنوان جریان قنوت در برابر بینش بشر نصب شد و آن، ابراهیم خلیل الله رحمان بود. در عرصه جریان انقلاب مقدس اسلامی ما، امام(ره) در ارتباط با حوادث سالهای اول انقلاب در مورد مقوله شخصیت، فرمودند که شهید بهشتی یک امت بود و این امت بودن شهید بهشتی اشاره به شخصیت جریانی ایشان دارد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: اینکه مقام معظم رهبری فرمودند«مکتب حاج قاسم سلیمانی»، در حقیقت بر همین مبنا است زیرا شخصیت فردی شهید حاج قاسم سلیمانی، یک نابغه و نخبهای در بینشها، مجاهدتها و در فعالیتهای عظیم جهادی در ابتکارهایی که در عرصه مقابله با دشمن در حوزه مقاومت بروز داد قابل تکریم بود اما مقام معظم رهبری خواستند به بعد دوم شخصیت حاج قاسم سلیمانی«مکتب حاج قاسم سلیمانی» که همان شخصیت جریانی ایشان است اشاره کنند.
وی اظهار کرد: همواره این حرکتی است که خوشبختانه در فضای آکادمیک شهرما شروع شده و انشاالله به صورت بینالمللی نیز توسعه پیدا کند و این یک احترام نسبت به فرمان مقام معظم رهبری است که فرمودند«مکتب حاج قاسم». بدین منظور که زمانی، مکتب ایشان در یک بحران احساسی مورد بررسی قرار میگیرد و یک زمان دیگر هم در یک جریان شعائری مورد بررسی قرار میگیرد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: اما در فضای علمی، دانشگاه و آکادمیک به عنوان شناخت ابعاد شخصیت جریانی در تمام بینشهای احساسات اجتماعی، سیاسی و موقعیتهای مختلف بصیرتی مورد توجه واقع میشود و نتیجه تحلیلها و تحقیقات در خصوص شخصیت جریانی ایشان، در اختیار همه نسلها واقع خواهد شد که با یک دید علمی و بینش عظیم فرهنگی، ابعاد این شخصیت جریانی را ببیند، به تحیل آن توجه کنند.
بصیرت انقلابی و توحیدی حاج قاسم سلیمانی
علمالهدی تصریح کرد: همواره در تابلوی شخصیت حاج قاسم سلیمانی نیز به عنوان مکتب حاج قاسم، دو اصل نمایش داده میشود. یک اصل، بصیرت با دو شرط بصیرت انقلابی و توحیدی است. از این رو تمام حرکات، اعمال و افعالی که این مرد بزرگ داشته و در همه مجاهدتهایی که انجام داده، حاکی از بصیرت توحیدی و انقلابی اوست زیرا او بصیرت انقلاب را شناخته بود.
امام جمعه مشهد گفت: ما در جریان انقلاب در دو مرحله با یک اندیشه انحرافی روبهرو شدیم. در ابتدای پیروزی انقلاب، وقتی رژیم ناپاک ستمشاهی برانداز و نظامی تشکیل شد، یک عده فراموش کردند که هنوز انقلاب ادامه دارد و گمان کردند که انقلاب، مقدمه تشکیل یک نظام که این نظام فقط در حوزه مدیریت یک کشور و یک جامعه محدود بود و با خود گفتند که حال بنشینیم در ابعاد مدیریت این نظام از نظر اقتصادی، امنیتی و رفاهی بحث کنیم. این نظام رسالت خود را فقط در یک مدیریت معیشتی و زندگی بخشی از مردم در یک اقلیم جغرافیایی ایفا کند.
علمالهدی اظهار کرد: در حالیکه نظام، اهرمی به دست انقلاب بود. نظام تشکیل شد در تداوم انقلاب، تا انقلاب با یک اقتدار حکومتی توسعه پیدا کند و در تمام بدنه امت اسلام تا روز جهانی شدن اسلام ادامه پیدا کند. نظام، برای مدیریت یک بخش اقلیم جغرافیایی به نام کشور و یا مدیریت زندگی مردم به نام مردم ایران نبود البته که همه این موارد باید انجام گیرد اما نمیتوان این امور را به عنوان محور نظام دانست. در حقیقت محور نظام، نظام اهرم حکومتی در دست انقلاب است تا انقلاب، توسعه و ادامه پیدا کند.
وی عنوان کرد: از این رو انقلاب نیز باید در فضای مبارزه تداوم پیدا کند، افرادی هستند که این حقیقت را از ابتدای انقلاب تاکنون درک نکردهاند لذا این افراد در مقابل امام و اندیشههای ایشان ایستادند و با یک بینش نابهجای ملی گرایی فکر میکردند فقط باید در حول و حوش آب و خاک بیندیشند درحالیکه شهدای ما شهید انقلاب شدهاند و عزیزانی که ایثار کردند در راه انقلاب بوده و این افراد این انقلاب را هنوز هم نشناختند.
امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: این مشکل را، ما پس از هشت سال دفاع مقدس پیدا کردیم و همچنان هم با گذشت تمام این سالها متاسفانه باز این انحرافات در برخی از بینشها به وجود آمده است. در این میان برخی از افراد بودند که فکر کردند ما جنگ کردیم، جنگ و مبارزه تمام شد و پیروز شدیم و اکنون زمان آن رسیده که کشوری خوب را فارغ از هرچیز دیگری بسازیم. این در حالی است که بسیاری از افرادی که در این عرصه بودند به دنبال تشکیل زندگی، توسعه و رفاه خود بودند و از سوی دیگر نیز افرادی هم که در مدیریتها فکر میکردند متاسفانه تنها در یک توسعه اقتصادی و یا توسعه رفاهی میاندیشیدند.
علمالهدی اظهار کرد: در دوران دفاع مقدس ما با دنیای ماده پرست، برده ساز، استکبار و با دنیایی که میخواست انسانها را در استخدام منافع خود در آورد مواجه بودیم، ما همچنان با این دنیا جنگ داریم تا روزی که عدل جهانی برقرار شود.
وی عنوان کرد: در واقع حاج قاسم سلیمانی بصیرت انقلابی داشتند زیرا نه تنها در جبهه مبارزه جهاد کرد بلکه در جبهه مبارزه نیز مدیریت توسعه انقلابی کرد و در نتیجه مدیریت خود و جهاد خود توسعه انقلاب را میدید تا جایی که بخش عمده زندگی امت اسلام را انقلاب فرا گیرد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی همواره به این اصل میاندیشید که یک روز جبهه ما در برابر استکبار جهانی و در داخل مرزهای ما بود و امروز جبهه ما در 10 متری مرز اسرائیل در فلسطین قرار دارد و همین اندیشه او در برابر استکبار، حاکی از بصیرت انقلابی او است و منظور مقام معظم رهبری که فرمودند«مکتب حاج قاسم» این بود که باید این بصیرت انقلابی ایشان نمایش داده شود.
علمالهدی بیان کرد: علاوه بر این نیز بصیرت توحیدی او بود، یعنی ایشان یک فرد دلداده خدا و عاشق حق بود. بصیرت توحیدی او، به گونهای بود که جز به رضایت خدا نمیاندیشید و به طور جدی حاکمیت الله را پذیرفته بود. ایشان به این امر اعتقاد داشتند که ولایت فقیه متصل به حاکمیت الله است و لذا در همه موارد سعی بر این داشت که از جریان ولایت پیروی کند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی عنوان کرد: در این میان اصل دوم نیز اصل جهاد است. او در حرکتی که داشت تنها یک هدف را دنبال میکرد و نسبت به هدف خود نیز احساس دغدغه و نگرانی داشت.
علمالهدی گفت: از این رو امیدواریم که عزیزان ما در این کنگره توفیق پیدا کنند و روح مطهر این شهید بزرگوار هم کمک کند تا این اصول جریانی شخصیت حاج قاسم را به عنوان مکتب حاج قاسم همچون یک آموزه در نسلهای بعدی جامعه ما و همه جوامع اسلامی باقی بماند.
انتهای پیام