به گزارش ایرنا، داستان سیل و رانش زمین در الموت قزوین به یک قصه تکراری تبدیل شده و مسوولان ذی ربط هنوز با وجود اطلاع از عواملی بحران زا هنوز در رفع آنها به توفیق خاصی دست نیافته اند.
الموت قزوین منطقه ای تاریخی که به نظر می رسد از دوران اسماعیلیه تا زمان قاجار زیست گاه و پناهگاه صخره ای امنی برای سکنه خود بوده است، اما حالا زیرپایش چنان خالی است که امروز به عنوان یکی از مناطق حاد و مستعد بحران سیل و رانش مطرح است.
در دهه های اخیر به دلیل توسعه فعالیت های کشاورزی و بهره گیری از روش های آبیاری سنتی در دامنه های شیب دار اطراف روستاها، گسترش خانه سازی در مناطق مستعد خطر و از رفتن پوشش گیاهی خودرو بخش های زیادی از مناطق مسکونی الموت را مستعد سیل کرده است.
بخش رودبار الموت غربی روستاهای سپوهین، کلمین، عباسک، سفیدآب، علیآباد، اویرک، هیر و ویار و در بخش رودبار الموت شرقی نیز زرآباد و حوالی آن منطقه جیرزان، آتان، خشکچال، کوچنان، توان، خوبکوه و اوانک، جزو روستاهایی هستند که مدیریت بحران استان قزوین از آن ها به عنوان بحرانی ترین روستاهای در معرض سیل و رانش نام برده است.
طی سال های گذشته سیل و رانش زمین به روستاهای سفید آب، کلمین، سپوهین و هیر و ویار از توابع الموت غربی و روستاهای خوبکوه، زرآباد، آتان، کوچنان از توابع الموت شرقی تلفات جانی و مالی بسیاری را برای سکنه این مناطق به وجود آورده بود.
با اینکه تب هنوز تبعات آن خسارت ها برای اهالی منطقه الموت جبران نشده است، متاسفانه سیل ناشی از بارندگی شدید در ساعت ۲۲ شب گذشته باعث تلفات چندین برابری در این منطقه نسبت به سال های گذشته شده است.
روستاهای کشکدشت، گازرخان و آتان رود بیشترین آسیب را دیده اند
قدرت الله مهدی خانی، مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به خسارات ناشی از سیل در منطقه الموت شرقی و غربی اشاره کرد و افزود: وقوع سیل موجب بروز خسارت هایی جانی و مالی و همچنین اختلال در شبکه آبرسانی، برق و گاز در ۲ روستای منطقه شده است.
وی با بیان اینکه سیل در الموت شرقی یک کشته و ۲ مفقودی بر جای گذاشته است، تصریح کرد: روستاهای کشکدشت، گازرخان و آتان رود بیشترین آسیب را متحمل شده اند و راه های ارتباطی با برخی روستاها نظیر رجایی دشت و شهر معلم کلایه، سپوهین مسدود شده است.
این مسوول گفت: برق ۲۰ روستا در پی این حادثه قطع شده است و برخی از روستاها که لوله های گاز آن ها از مسیرهای دهنه پل های ورودی روستا عبور داده شده بود نیز، دچار قطعی گاز شده اند.
وی ادامه داد: کارشناسان و نیروهای خدمات رسان مانند راهداری، هلال احمر، جهاد کشاورزی، شرکت های آب، برق، گاز و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از صبح روز سه شنبه در محل حاضر و در حال ارائه خدمت به حادثه دددگان هستند.
وی ادامه داد: مسیرهایی بسیاری از روستاها به دلیل انباشت گل و لای مسدود شده بود که با کمک نیروهای راهداری ۷۰ درصد مسیرها بازگشایی شدند و نیروهای هلال احمر همچنان در حال گشت زنی برای پیدا شدن ۲ مفقودی در منطقه هستند.
مهدی خانی با اشاره به ضرورت جبران خسارت های وارد شده، افزود: از سازمان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درخواست ارزیابی دقیق کردیم و بخشی از خسارت های روستاهایی که دارای بیمه هستند، جبران می شود و امیدواریم کمکی به روستاهای فاقد بیمه نیز صورت گیرد.
وی با بیان اینکه هر ساله الموت دچار بحران، سیل گرفتگی و رانش زمین می شود، اظهار داشت: یکی از مهمترین دلایل سرعت گرفتن این بحران در منطقه الموت، جدای از بارندگیهای فصلی، توسعه باغها و اراضی کشاورزی و آبیاری سنتی و غرقابی در دامنه شیبدار کوهپایهها، تصرف بیش از حد از دامنه طبیعت، از بین رفتن گونه های گیاهی، ساخت و ساز های بیش از اندازه است که سبب شده تا خاک این منطقه سست و لغزش در آن زیاد باشد.
مهدی خانی ادامه داد: منطقه کوهستانی الموت به دلیل شرایط جغرافیایی و توپوگرافی مستعد رانش است و طبق نظر کارشناسان زمینشناسی رانش حدود ۱۰۰ روستای این منطقه را تهدید میکند و روستاهایی که در معرض رانش هستند، در برابر بارش های شدید و سیل بیشتر دچار آسیب می شوند.
سیل و خسارت های جبران ناپذیرش به الموت شرقی
احمد محمدی، بخشدار الموت شرقی شهرستان قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به بارش شدید باران از روز یک شنبه هفته جاری تاکنون در منطقه، افزود: از روز یک شنبه ۱۰ مرداد ماه خطر سیل به الموت شرقی محتمل بود و در روستای زرآباد شاهد سیل و شست و شوی بستر جاده اصلی بودیم و چند دامداری، مرغ داری و چندین باغات کشاورزی دچار صدمه و آسیب شده اند.
وی ادامه داد: سیل و رانش زمین که به ۲ روز پیش باز می گردد، در روستای اندج نیز خساراتی به بار آورده و به یک واحد پرورش ماهی و شالیزار های همین روستا و سه روستای همجوار خسارت وارد کرده است.
محمدی به سیلی که ساعت ۲۲ شب گذشته بوقوع پیوست نیز اشاره کرد و افزود: آتان رود، کشکدشت و اندج با حجم زیاد دچار سیل زدگی شدند که حاصل آن علاوه بر تلفات مالی، بروز تلفات جانی با یک فوتی و ۲ مفقودی بوده است.
بخشدار الموت شرقی شهرستان قزوین اظهار داشت: چندین خودروی بی سرنشین نظیر یک دستگاه مینی بوس، یک دستگاه تندر، یک دستگاه نیسان، ۲ دستگاه پراید و یک دستگاه زانتیا با ۲ سرنشین در سیل اخیر، دچار تخریب ۱۰۰درصدی شدند که ۲ مفقودی نام برده شده، متعلق به سرنشینان این خودرو بوده اند.
محمدی با بیان اینکه، هنوز برآوردهای ناشی از سیل در الموت شرقی به طور کامل مشخص نشده است، بیان کرد: بیشتر راه های ارتباطی جاده ها بسته شده است و قسمت های زیادی از بستر زیرین جاده های اصلی روستاهای الموت شرقی از بین رفته و چندین و چند خانه را دچار ویران شده است.
وی با بیان اینکه نیروهای هلال احمر، راهداری قزوین و شرکت های آب و برق و گاز نیز در حال ارائه خدمات به مناطق آسیب دیده هستند، از زحمات کلیه دستگاه های خدمات رسان تشکر کرد.
خسارت های وارد شده به الموت غربی کمتر از الموت شرقی نیست
محمدرضا مولایی بخشدار الموت غربی شهرستان قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به قطعی برق، آب و گاز چندین روستای این منطقه به دلیل وقوع سیل، افزود: خوشبختانه سیل به الموت غربی خسارت جانی وارد نکرده است اما خسارت های مالی آن بسیار زیاد بوده است.
وی با اشاره به اینکه راه های ارتباطی روستاها از یک دیگر قطع شده است، تصریح کرد: مسیر روستاهای یارود، سفیدآب، کلمه و کلایه به طور کامل قطع است.
بخشدار الموت غربی با اشاره به شسته شدن سر دهنه های سد بندهای شالیزار ها و قطعی آب برخی روستاها اظهار داشت: سیل لوله های آب شرب و آب کشاورزی برخی روستاهای الموت را با خود برده یا شکسته است و آسیب های جدی به باغات و شالیزار های الموت غربی وارد کرده است.
بخشدار الموت غربی، با بیان اینکه خسارت های وارد شده به الموت غری کمتر از الموت شرقی نیست، تصریح کرد: در پی حادثه دیشب، نگاه های دستگاه های خدمات رسان بیشتر به سمت الموت شرقی است و دلیل آن تلفات جانی است که در الموت شرقی رخ داده در حالی که تلفات مالی الموت غربی اگر بیشتر از الموت شرقی نباشد، کمتر نیز نیست.
نیم نگاه: سیل و رانش زمین ازجمله بلایای طبیعی خطرناکی است که میتوانند در یک منطقه اتفاق بیفتند و از نگاه کارشناسان محیطزیست، این پدیده میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که مهمترین آن از بین رفتن پوشش گیاهی خودرو در منطقه و همچنین تصرف باغات و مزارع در جوار رودخانه های این مناطق و سست شدن خاک است.
ساخت و ساز های بی رویه و یا به قولی ویلاسازی؛ جاده کشی و از طرفی فشار تعداد بر طبیعت همگی از عوامل مهم در بروز خسارت های این سالیان اخیر است که پیشگیری از آنها می تواند به پیشگیری از وقوع سیل کمک کند.