خدمات غیرحضوری اداره امور مالیاتی زنجان گسترش یافته است

ایرنا یکشنبه 31 مرداد 1400 - 10:23
زنجان- ایرنا - مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان با تاکید بر اینکه ارائه خدمات غیرحضوری، بهترین اقدام در شرایط حساس کرونایی، است گفت: ممانعت از ورود و تجمع افراد در حوزه های خدمات رسان، از سوی امور مالیاتی نیز به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است.
خدمات غیرحضوری اداره امور مالیاتی زنجان گسترش یافته است

میرحیدر رضوی امروز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه شیوع کرونا و شرایط حساس ناشی از آن، زحمت و نگرانی مردم را چند برابر کرده است، افزود: با شیوع کرونا، امور مالیاتی بر آن شد، تا به منظور حفظ سلامت  مردم، تا حد امکان امور را برون‌سپاری و یا  بصورت الکترونیکی انجام دهد و از مراجعه افراد به حوزه های مالیاتی و ازدحام جمعیت در این مراکز جلوگیری کند.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین مراودات مردم در سازمان امور مالیاتی، نقل و انتقالات بوده است، اظهار داشت: مردم  برای نقل و انتقالات ملک، باید به حوزه‌های مالیاتی مراجعه می‌کردند و ما سالیانه ۲۵ هزار گواهی ۱۸۷ نقل و انتقال خانه، صادر می‌کنیم که این  امر، مستلزم رفت و آمد حداقل دو یا سه باره هر متقاضی این گواهی بود.

 رضوی با بیان اینکه، به طور میانگین سالانه ۷۵ هزار نفر، برای اخذ گواهی ۱۸۷ به واحدهای مالیاتی مراجعه می‌کردند، گفت: مراجعات در این حجم، آن هم در شرایط کرونایی معضل بسیار بزرگی محسوب می‌شود که سازمان مالیاتی بر آن شد تا این خدمت را به صورت غیرحضوری ارائه دهد.

وی با اشاره به برون‌سپاری این بخش از خدمات از ۲۰ اردیبهشت ۹۹ یادآورشد: این خدمات را در اختیار دفاتر اسناد رسمی گذاشتیم تا انتقالات املاک فاقد محل تجاری را انجام و گواهی آن را صادر کنند.

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان، ضمن تقدیر از  همراهی و مساعدت دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران خاطرنشان کرد: از تاریخ برون‌سپاری تاکنون پنج هزارو ۶۷۸ گواهی توسط خود دفترخانه‌ها صادر با این اقدام از ورود و خروج ۱۵ هزار نفر ارباب رجوع (مودی مالیاتی)، به حوزه‌های مالیاتی جلوگیری شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان، به ابلاغ الکترونیکی اوراق تشخیص مودی مالیاتی هم اشاره کرد و گفت: پس از قطعی شدن تشخیص، اوراق باید به صورت فیزیکی ابلاغ می‌شد که این اقدام در شرایط کرونایی، به نوعی انتقال ویروس است و ریسک بزرگی بود.

رضوی افزود: از ۲۵ خرداد سال ۹۹ و بر اساس برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی کشور، ابلاغ الکترونیکی در دستور کار قرار گرفت و زنجان از جمله استان‌های پیشگام در این راستا بود.  

وی با بیان اینکه هر مودی می‌تواند ابلاغ خود را در سایت مشاهده و حتی اعتراض خود را هم از طریق سیستم اعلام کند، اظهار داشت: ۲۶ هزار و ۲۲۹ تشخیص اوراق مالیاتی، در این به صورت الکترونیکی ابلاغ شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان، با تاکید بر اینکه با این اقدام، ۲۶ هزارو ۲۲۹ برگه کاغذ صرفه جویی شد، افزود: علاوه بر آن از دست به دست  شدن این تعداد کاغذ برای رسیدن به مودی مالیاتی، که خود عاملی در انتقال ویروس است، جلوگیری شد که این حرکت در نوع خود بی‌نظیر بود.

تلفن گویای ۱۵۲۶ امور مالیاتی عصای دست مودیان است

 رضوی همچنین به کارکرد تلفن گویای امور مالیاتی اشاره کرد و گفت: تلفن گویای ۱۵۲۶ امور مالیاتی، کمک کار مودیان است که زیر مجموعه روابط عمومی امور مالیاتی استان خدمات ارائه می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه در ابتدای شروع به کار تلفن گویا در سال 94، پاسخگوی ۲۶۲ مورد بودیم، افزود: خوشبختانه به دلیل تقویت این تلفن‌ توسط روابط عمومی، در حال حاضر هرگونه سوال و راهنمایی مردم، در ساعات اداری به صورت آنلاین و پس از آن نیز، ضبط و روز بعد، نسبت به پاسخگویی اقدام می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان، از پاسخگویی حدود هفت هزارو ۸۰۰ مورد در سال ۹۷ و حدود ۱۱ هزار و ۴۸۷ مورد در سال ۹۸ از طریق تلفن گویای 1526 امور مالیاتی خبرداد و گفت: این رقم در شرایط کرونایی سال ۹۹، به هشت هزارو ۲۰۰ مورد رسید که اگر خدمت تلفن گویا نبود، مودی مالیاتی ناچار بود برای گرفتن راهنمایی و پاسخ سوال، بصورت حضوری مراجعه کند که در وضعیت کرونایی، اصلا مصلحت نیست.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.