فاطمه کاظمی- همشهری آنلاین:
«علی مالمیر» مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در این برنامه با اشاره به اینکه هرساله در این روز برنامههای مختلفی با مشارکت دستگاههای مختلف پیشبینی میشد، توضیح داد: طبیعتا با شرایط حاد کرونایی که وجود دارد، امسال نمیتوانستیم مشابه سایر سالها برنامه داشته باشیم اما به دلیل اینکه برنامه حفظ شود و زنده بماند تلاش ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این بود که بتوانیم در حد بسیار محدود این روز و این برنامه را با حضور شما برگزار کنیم و امیدوارم در سالهای بتوانیم آینده بسیار پررنگتر و پرمحتواتر به موضوع بپردازیم.
درباره ابن سینا
معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا نیز در این برنامه گفت: عبدالله ابن سینا معروف به ابوعلی یا ابن سینا ملقب به شیخ الرئیس و شرف الملک، فیلسوف و پزشک پرآوازه دوره اسلامی است و این شخصیت یک نابغه محسوب میشود. چند سال قبل پروفسور برتولاچی به همدان آمده بود و جلساتی را در مجموعه فرهیختگان همدان در دانشگاه بوعلی سینا برگزار کرد. وی در آن جلسات گفت سی سال است که من در زمینه الهیات شفای ابن سینا کار میکنم، وی در طول سی سال هیئتی گردآوری کرده بود و دولت ایتالیا اعتبارات گسترده ای در اختیار وی قرار داده بود تا درمورد شخصیت ابن سینا در مورد الهیات شفا تحقیق کند. الهیات شفا یک بخش بسیار کوچک از مجموعه شفا است. یعنی چاپ جدید کتاب الهیات شفا که ابراهیم متکور در مصر چاپ کرده، مجموعه گستردهای در ۹ مجلد بزرگ است و از این ۹ مجلد بزرگ یک مجلد آن الهیات است. اما ما متاسفانه از این شخصیت و سرمایه و ذخیره عظما غافل هستیم و کمتر در مورد وی کار کردهایم.
«علی اکبر عروتی موفق» ادامه داد: این شخصیت بزرگ تا سن هفت سالگی (در برخی از منابع ده سالگی) قرآن و بسیاری از مباحث ادبی را یاد گرفته و بعدا به دروسی مانند منطق، ریاضیات، الهیات، طبیعیات و فلسفه به معنای عام میپردازد و تا ۱۸ سالگی اعلام میکند که من در تمامی علوم از زمان خود بینیاز شدهام که یکی از این علوم طب است.
وی افزود: ابن سینا میگوید وقتی طب را مطالعه کردم برابر مباحث الهیات احساس کردم که چیز زیادی نداریم در حالی که کتاب قانون وی سالیان سال حتی در کشورهای اروپایی منبع بوده است. اگر کتابهای تاریخی را مطالعه کنید منبع بودن آثار ابن سینا از جمله کتاب قانون بسیار در منابع تاریخی ذکر شده و قابل بررسی کردن است. این نابغه دوران بیان میکند که برای من این اثر بسیار سهل و آسان بود. ابن سینا در ۱۸ سالگی توانسته به بلندای قله علم و دانش نائل بیاید و این برای ما از جهات مختلف قابل توجه است.
زمینهساز حکمت مشرقیه
این استاد فلسفه تأکید کرد: ابن سینا توانست آنچه که از ارسطو و حکمت یونان به دستش رسیده بود و آنچه که از حکمت اسکندرانی و حکمت نو افلاطونی دریافت کرده بود در قالب بسیار زیبایی طراحی کند و این قالب بعدا پیش زمینه حکمت مشرقیه شد که سهروردی آن را پرورش داد. این سینا بنیاد حکمت مشرقیه را پایهریزی کرد و موفق شد بخش اول آن را هم انجام دهد. کتاب منطق المشرقین پیش درآمد حرکت بسیار ارزشمندی بود که ابن سینا در کنار حکمت بحثی در پی طراحی حکمت ذوقی طراحی کرد.
عروتیموفق ادامه داد: برخی از فلاسفه و اندیشمندان سعی کردند تا با اصول معرفتشناختی، اصلی شناختی، ارسال شناختی و ارزش شناختی خود نظامسازی کنند. ما در بین فلاسفه کم داریم فلاسفهای که نظامساز بوده باشند، شخصیتهای مانند افلاطون، ارسطو و فارابی از این گونه اشخاص هستند. ابن سینا شخصیت جامعالاطرافی است که توانست با تکیه بر مقام مورد اعتقاد خود بنیانهای یک نظام فلسفی را طراحی کند که این نظام فلسفی امروزه در ابعاد و شاخههای گوناگون خود مورد توجه و مورد رجوع است.
صبر در برابر ناشناخته
معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا تأکید کرد: ابن سینا سفارش میکند در پذیرفتن یا انکار یک مسئله عجله نداشته باشید. یعنی لازم نیست که هر چیزی اگر به ذهن ما نرسید و ما نتوانستیم تجزیه و تحلیل کنیم، مورد انکار قرار دهیم. در نمط دهم اشارات و تنبیهات در فصل ۳۱ مخاطبان خود را نصیحت و سفارش میکند نسبت به امور ناشناخته انکار شتابزده نداشته باشند. او معتقد است که خیلی از حقایق در این عالم هستی وجود دارد که ممکن است به دلایلی ما نتوانیم به عمق آنها نائل شویم. کرامت اولیا و معجزات انبیا از این دسته هستند که ابن سینا میگوید نکند ما در انکار این مسائل تعجیل به خرج دهیم. بخشی از حقایقی که در نظام هستی وجود دارد برای ما قابل درک نیست.