معاون محیط زیست استان تهران گفت: حفظ محیط زیست برای هر توسعهای در الویت است و رعایت حریم منابع آبى از جمله قناتها میباشد. در خصوص خطوط مترو تهران تاکنون استعلامی از این اداره انجام نشده است و نظریه محیط زیست لحاظ نگردیده است.
فاطمه برنا، معاون محیط زیست استان تهران در گفتگو با میزان در خصوص احداث خط ۱۰ مترو تهران و آسیبی که به محیط زیست از جمله قناتهای زیرزمینی شهر تهران میزند، گفت: پروژهها و طرح هاى عمرانی و توسعهای نیاز به پیوست زیست محیطى دارد و در آن ملاحظات زیست محیطی بایستی در نظر گرفته شود.
برنا تاکید کرد: از جمله این ملاحظات رعایت حریم منابع آبى از جمله قناتها میباشد. در خصوص خطوط مترو تهران تاکنون استعلامی از این اداره انجام نشده است و نظریه محیط زیست لحاظ نگردیده است. احداث خط مترو بر کاهش آلودگی هوا تاثییر بسیاری دارد، ولی اینکه منابع آبی و قنات ها در خطر خشکیدن و نابودی قرار دارد، باید حساس و دقیق در نظر گرفته شود.
معاون محیط زیست استان تهران ادامه داد: تهران چند صد رشته قنات داشته و دارد که برخى از آنها همچنان دایر است و بایستی این قناتهای دایر که جزو میراث ماندگار ایرانیان است حفظ گردد؛ لذا امور آب منطقهای که متولى منابع آبى از جمله قناتها میباشد، در تعیین حریم قناتها مسئولیت دارد.
بیشتر بخوانید:
آرش میلانی رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در نشستی که برای بررسی مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی خطوط مترو برگزار شدهبود، چنین مطرح کرد: بررسی اثرات احداث مترو بر آب زیرزمینی و قنوات بسیار مهم است. قنوات تهران در حال حاضر حدود ۱۰ میلیون مترمکعب آب برای فضای سبز شهر تهران تامین میکند. در نتیجه در درجه اول باید اثر مترو بر روی این قنوات شناسایی شود.
وی ادامه داد: خوشبختانه مطالعات قنوات توسط سازمان بوستانها و فضای سبز در قالب طرح شناسایی قنوات صورت گرفته که این بررسیها باید در اختیار مشاورین ذیربط قرار گیرد تا مسیر قنوات و نقاط تماس آنها به طور دقیق مشخص شود. مسیرها به ویژه در خط ۱۰ مترو که شرقی غربی هست باید به گونهای انتخاب شود که قنوات و چاههای آب زیرزمینی آسیب نبیند.
شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران بود: مشکلات و عوارض محیط زیستی که ممکن است بر اثر توسعه و احداث خطوط مترو ایجاد شود باید پیش بینی و بررسی شوند و برای آنها مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی انجام شود.
انصاری ادامه داد: بررسی پروژه احداث خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ مترو نیازمند تشکیل جلسات کارشناسی پیوسته جهت تدقیق بیشتر موضوع و رعایت کامل جوانب محیط زیستی در حین اجرای پروژه و پس از آن خواهد بود.
انتهای پیام/
منبع خبر "
خبرگزاری میزان" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد.
(ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.