به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، از گذشته تاکنون راهها نقش پررنگی در توسعه اقتصادی، پیشرفت شهرها و روستاها داشته و توسعه زیرساختها از الزامات مهم افزایش رفاه عمومی به شمار میرود، سرمایهگذاری مستقیم بر روی زیرساختها سبب فراهم شدن امکانات تولیدی شده و فعالیتهای اقتصادی را تحریک میکند. که با کاهش هزینههای تجارت سبب بهبود رقابتپذیری شده و در نهایت به توسعه و رشد اقتصادی کمک مینماید.
امروزه که جامعه بشری به سمت زندگی ماشینی سوق پیدا کرده و غالب حملونقل و ترددهای مردم با خودروهای عمومی و شخصی انجام میشود، وجود راههای ارتباطی و محورهای مواصلاتی به عنوان یکی از مهمترین زیرساختهای هر منطقه در مسیر توسعه و پیشرفت به شمار میرود چرا که کیفیت و وضعیت راهها تأثیر مستقیمی بر زندگی روزمره افراد دارد.
در همین زمینه سه راهی شیت، تهم چورزق شهرستان طارم که به عنوان یکی از محورهای ارتباطی این شهرستان محسوب میشود که طارم را به شهرستان زنجان متصل میکند و مسیر تردد بسیاری از شهروندان این منطقه است، به علت عدم دیرکرد در احداث این جاده معضلاتی را برای شهروندان به وجود آورده است.
با وجودی که چند هزار نفر از روستانشینان طارمی روزانه چندین بار در حال تردد از این مسیر هستند اما این مسیر پنج کیلومتری به دلیل عرض کم جاده یکی از نقاط پر تصادف استان محسوب میشود اما با این وجود جزء نقاط پرحادثه استان در سال 96 در نظر گرفته نشده است، با اینکه از سه سال گذشته اداره راهداری و حمل و نقل جادهای استان برنامهریزی کرده بود تا در عرض 18 ماه این مسیر را بهسازی، تعریض و آسفالتریزی کند اما عملا پیشرفت چندانی در پروژه مذکور دیده نمیشود.
با این حال یکی از مهمترین مطالبات مردمی که روزانه چندین بار در این نقطه حادثهخیز در حال تردد هستند به سرانجام رساندن طرح است که هنوز با گذشت سه سال در نیمه راه تکمیل شدن قرار دارد.
پیش از این عبدالحسین علیاکبری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان زنجان در گفتوگو با تسنیم اذعان کرده بود: پروژه سه راهی شیت به چورزق طارم جز 107 نقطه حادثهخیز شناسایی شده در سال 96 در مسیرهای مواصلاتی استان محسوب نمیشود. با این حال قرارداد اجرایی این پروژه به طول پنج کیلومتر در ماههای پایانی سال 97 با اعتبار بالغ بر 53 میلیارد ریال منعقد شده است.
به گفته وی؛ با اینکه نقطه مذکور جزء نقاط حادثهخیز محسوب نمیشد، اما برای این پروژه طرح دیگری در اداره راهداری استان برنامهریزی شد و از محل منابع استانی به مرحله اجرا رسید و سعی بر این شد تا آسفالت این جاده از محل منابع ملی تکمیل شود. با این وجود این پروژه به دلیل محدودیت منابع بعد از سه سال تنها 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشت.
همینطور علیاکبری در اواخر آذر ماه سال گذشته اعلام کرد: تا حال حاضر عملیات اجرایی تقریبا دو کیلومتر از مسیر مذکور انجام شده و سعی بر این است تا در سال آینده با اجرای لایحه آسفالت از محل منابع ملی دو کیلومتر نخست طرح آسفالتریزی شده و به اتمام برسد و در ادامه با تامین منابع مالی پروژه به طور کامل تکمیل شود.
اما با گذشت قریب به 9 ماه از وعدههای مدیرکل راهداری استان زنجان مبنی بر آسفالتریزی و اتمام پروژه مذکور، اما مردم منطقه همچنان همان میزان پیشرفت این پروژه را کمتر از نصف میدانند و بر این امر اذعان دارند که امسال در روزهایی که هوا مناسب برای ادامه اجرای عملیات عمرانی در این مسیر بود، اقدامی توسط ارگان ذیربط انجام نگرفت این در حالی بود که به کمک اهالی منطقه مشکل معارض نیز حل شده بود و حداقل بهانهای از این بابت وجود نداشت.
حال اگر خطرات رفت و آمد در این جاده کم عرض و بدون شانه کنار گذاشته شود، امسال نیز همچون سالهای گذشته با نزدیک شدن به برداشت محصولات مختلف از جمله زیتون و انار حمل این محصولات در این جاده با معضلاتی رو به رو شده و عملا در بازاررسانی حاصل دست رنج کشاورزان این منطقه خلل ایجاد کرده است.
در این راستا نجفی رئیس اداره راه شهرستان طارم اظهار داشت: پروژه سه راهی شیت، چورزق، طارم از سه سال قبل آغاز شده با تامین اعتبارات و نقدینگی موجود پیشرفت فیزیکی در پروژه حاصل شده است.
وی افزود: این پروژه 5 کیلومتر است که در 2.5 کیلومتر از آن عملیات خاکی و احداث ابنیه به اتمام رسیده و عقد قرار داد با پیمانکار نیز انجام شده است.
رئیس اداره راه شهرستان طارم گفت: اگر اعتبارات لازم به موقع تامین شود سعی بر این است تا دهه فجر سال جاری، 2.5 کیلومتر بعدی باقیمانده پروژه تکمیل و این طرح افتتاح شود.
با این وجود با اینکه این پروژه سه ساله در مدت مذکور تنها 50 درصد پیشرفت کرده است اما بازهم مسئولان وعده افتتاح 50 درصد باقی مانده، تکمیل نهایی و افتتاح کامل طرح را به چند ماه بعد یعنی دهه فجر حواله کردهاند. در صورتی که قول افتتاح یک ساله این پروژه با نصف میزان پیشرفت تا به امروز به طول انجامیده و اگر شرایط با همین شرایط پیش رود مسلما احداث و تکمیل نیمه باقی مانده طرح زمان بسیار بیشتری از 6 ماه را نیاز خواهد داشت و این قصه همچنان سری دراز خواهد داشت.
انتهای پیام/ ع