به گزارش پارسینه؛ طی روزهای گذشته، شورای رقابت (احتمالاً به دلیل شکایت های خریداران و ثبت نام کنندگان در طرح های پیش فروش)، یک مصوبه جدید را به تصویب رسانده که بر اساس آن، اگر در آینده تورمی شامل حال خودروهای پیش فروشی که ۵۰ درصد مبلغ آنها توسط مشتری پرداخت شده بشود، این تورم تنها برای 50 باقیمانده محاسبه می شود نه کل قیمت خودرو.
رضا شیوا، رییس شورای رقابت هم بر این نکته تاکید کرده که خودروسازان دیگر به هیچ دلیل نمی توانند محصولی را که قیمت آن مشخص نیست، پیش فروش کنند. اما این مصوبه چه تبعاتی به دنبال خواهد داشت؟
نخستین و واضح ترین تاثیر بر فروش خودرو، توقف یا کاهش احتمالی طرح های پیش فروش خودرو است. این در حالی است که با اجرای این طرح، زیان خودروسازان از فروش هر یک دستگاه خودرو افزایش پیدا می کند و در حالی که نرخ تورم در کشور هم احتمالاً تا چند سال آینده دو رقمی خواهد بود، اجرای این طرح تنها فشار مالی را از روی دوش مصرف کننده، به روی دوش خودروساز می اندازد.
از دیگر سو، نفس اجرای این طرح می تواند به دلالان و واسطه گران چراغ سبزی نشان بدهد مبنی بر اینکه می توانند با هر میزان سرمایه اولیه، وارد طولانی مدت ترین شکل از قرارداد پیش خرید خودرو بشوند و به این ترتیب، از ما به التفاوت قیمتی که در نهایت ایجاد می شود، در حاشیه بازار بیشترین سود را ببرند. به این ترتیب، ظاهراً نهادهای ذی ربط در حوزه خودرو باز هم به جای حل مشکل، صرفاً آن را از یک بخش به بخش دیگر زنجیره تولید تا مصرف انتقال داده اند.
در ادامه فهرست قیمت برخی از خودروهای داخلی و خارجی در بازار ایران را در پایان هفته منتهی به 12 شهریور را مشاهده می کنید: