به گزارش همشهری آنلاین، با اینکه استان زنجان ریشهای قوی در مطبوعات دارد اما تعداد دکه ها در استان 8 عدد و در شهر زنجان 4 عدد است.
احمد حسنی از نمایندگان نشریات کثیرالانتشار استان و از دکه داران فعال زنجان در این باره اظهار می کند: به دلیل تعداد کم دکه ها، مطبوعات در سوپرمارکت های این شهر نیز عرضه می شود. فعالان توزیع و دکه داری زنجان معتقد هستند این روزها با این وضعیت تیراژ، قیمت و نبود استقبال از سوی شهروندان دکه داری صرفه اقتصادی ندارد.
وی می گوید: مطبوعات ریشه دار کشور می توانستند در حفظ بازار تاثیرگذار باشند اما با افزایش قیمت و کاهش تیراژ اندک جماعتی که عادت به روزنامه خوانی داشتند را نیز پس زدند.
حسنی عنوان می کند: دکه داران از بلاتکلیفی مابین شهرداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اظهار گلایه می کنند این در حالی است که هیچ نظارت و حمایتی از دکه داران از سوی هیچ نهادی انجام نمی شود.
به گفته این فعال مطبوعاتی زنجان مشکل دیگر دکه داری در زنجان، انتقال دکه ها از خیابان های پرتردد به مکان هایی است که کمتر در دید عموم قرار دارد و باعث شده است مطبوعات حتی از نگاه سطحی رهگذران نیز محروم بمانند.
همچنین دکه داران معتقد هستند رسانه، توزیع را به عنوان مهم ترین حلقه ارتباطی با مردم قبول نکرده است و نمونه آن در شرایط بحرانی کرونا مشاهده شد در حالی که خبرنگاران واکسن کرونا دریافت کردند توجهی به سلامتی دکه داران با وجود بیشترین ارتباط با مردم نشد و این باعث ایجاد شکاف بین تولید و توزیع می شود دکه داری که خود را از جنس رسانه نداند مطمئنا فروش تنقلات را ارجح به فروش مطبوعات می داند تا چرخ زندگیش بچرخد.
دکه داری شغل ارثی در شهر زنجان است در حالی که پیشکسوتان این صنف به رحمت خدا رفته اند فرزندان شان این راه را ادامه می دهند. جعفر پیرجانی از قدیمی ترین های دکه داری در زنجان بود که اکنون مرتضی پیرجانی فرزند وی این شغل را ادامه می دهد.