محمد مهرافزون روز دوشنبه در نشست با مدیران مدارس فنی و حرفه ای و کار و دانش بروجرد افزود: تخصیص سرانه بسیار اندک به هنرستانها در حالی است که یکی از محورهای مهم در سند تحول، توسعه رشتههای فنی و حرفهای و کار و دانش است.
وی بیان کرد: ارتقا توان کار آفرینی و مهارت افزایی نسل آینده افق دور دست سند تحول بنیادین است که ترسیمگر ایرانی توسعه یافته میشود.
مهرافزون اظهار داشت: بهره وری در آموزش وپرورش، استفاده موثر و بهینه از منابع و نیروی کار و اطلاعات برای دستیابی به خروجی های بیشتر است که در آموزش و پرورش نیروی انسانی و منابع مالی مناسب یکی از مهم ترین مواردی می باشد که در رسیدن به این بهره وری نقش اساسی و مهمی ایفا می کند و بهینه سازی بیش از آنکه متوجه خلق امکانات تازه و ایجاد ظرفیتهای جدید باشد متوجه اصلاح و بهبود وضعیت موجود است.
مدیر آموزش و پرورش بروجرد پیرامون سرانه های آموزشی مدارس اضافه کرد: ضعف و کاستیهای موجود در نظام تامین و تخصیص منابع مالی در آموزش و پرورش سبب دور شدن مدارس از دستیابی به اهداف مصرح در سند تحول می شود.
وی ادامه داد: در مدارس با تنگناهای مالی مواجه هستیم و متأسفانه سرانه های آموزشی درحدی برای مدارس ما نمی باشد تا بتوانند با خیال آسوده تجهیزات و وسایل لازم را برای رفاه آموزشی و پرورشی دانش آموزان فراهم نمایند وکمبود اعتبارات و عدم تزریق بودجههای سرانهای دست و پای مدیران مدارس در فراهم سازی بسترهای آموزشی بسته است که امیدواریم باکمک مدیران در سطوح بالاتر و وزارت با رایزنی با نماینده ها سعی نمایند این چالش هاو مشکلات را درحد امکان مرتفع نمایند.
وی گفت: کیفیت مدارس از میان بخشهای گوناگونی که در آموزش و پرورش بهطور رسمی فعال هستند به عنوان یک نهاد اجتماعی حساس، نقش مهمی در تحقق هدفهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر عهده دارند، نمی توان نادیده گرفت و لازمه تحقق این هدفها، ایجاد و تقویت محیطهای آموزشی با کیفیت ،امکانات وتجهیزات است.
مهرافزون اظهار داشت: بر اساس سند تحول بنیادین همه ی ما فرهنگیان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت وظیفه داریم دانش آموزان را به سمت رشته های مهارتی و فنی هدایت کنیم و این کار نیازمند به یک طرح ریزی مستحکم برای پیشرفت این دانش آموزان می باشدتا بتوانیم برای پیادهسازی آن سند در عرصه عمل در بدنه نظام آموزشی گام برداریم.
مدیر آموزش و پرورش بروجرد گفت: بدیهی است با تخصیص چنین سرانهها و سایر بودجههایی که برای توسعه رشتههای فنی و حرفهای و کار و دانش و برونسپاری آموزشهای مهارتی هنرستانها لحاظ میشود؛ توسعه مورد نیاز کشور در این بخش رخ نخواهد داد.
مهر افزون در باب عمده مشکلات فیزیکی مدارس اظهار داشت: در این مورد می توان به مشکلات سرویس بهداشتی، آسفالت های فرسوده، سیستم های گرمایشی و ایزوگام اشاره کرد که اکثر مدارس با آن دست و پنجه نرم می کنند و برای حل این مسائل نیاز به اختصاص منابع مالی است که امیدواریم با همت مسوولان و همه همکاران شاهد رفع آن باشیم.