رسول نصرالهی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: انحصاری کردن تولیدات تنها به نفع یک عده افراد بوده و مصرف کنندگان از این موضوع به طور قطعی متضرر میشوند، چرا که باید محصولی را خریداری کنند که از تکنولوژیهای روز دنیا عقب است.
وی افزود: انحصاری کردن لوازم خانگی به ضرر مصرف کنندگان است به گونهای که تولید کننده در صورت داشتن انحصار در بازار دلیلی بر افزایش کیفیت محصول خود نمیبیند و مصرف کنندگان مجبور به خرید همان محصول با کیفیت پایین هستند.
این کارشناس ارشد اقتصادی تصریح کرد: انحصاری کردن تولیدات لوازم خانگی از طرفی موجبات پس رفت و عقب ماندگی را در حوزه لوازم خانگی ایجاد می کند چراکه در صورت انحصاری شدن تولیدکنندگان لوازم خانگی دلیلی برای ارتقاء کیفیت محصولات خود نمیبینند چرا که بازار تحت محاصره آنهاست و این موضوع موجبات پس رفت را فراهم میکند.
نصرالهی با بیان اینکه در زمینه بازار خودور همچنان شاهد تولید خودروهای بی کیفیت در بازار هستیم و مصرف کنندگان نیز مجبور به خرید این لوازم هستند که یک عده از این وضعیت سود می برند و این در حالیست که مصرف کنندگان با هزینه گزاف مجبور به خرید خودروهای با کیفیت پایین هستند، بنابراین انحصار کردن تولیدات در هیچ حوزه ای خوب نیست.
وی با بیان اینکه انحصاری کردن تولیدات علاوه بر اینکه قیمت محصول را بالا می برد، تصریح کرد: تولید کننده در این شرایط نیازی بر رقابت در بازار ندارد چرا که در هر صورت محصولش به فروش می رسد.
این کارشناس یادآور شد: برای پیشرفت محصولات باید رقابت وجود داشته باشد، بنابراین اگر محصولی خارجی در بازار وجود داشته باشد، تولید کنندگان داخل برای افزایش کیفیت محصول خود تلاش میکنند و این موضوع پیشرفت محصول را به دنبال دارد چرا که تولیدکننده داخل برا بقای محصول خود مجبور به ارتقاء کیفیت است.
وی گفت: انحصار در هیچ جای دنیا و هیچ حوزه ای مفید نیست و تمامی این موارد به ضرر مصرف کنندگان است، چرا که مصرف کنندگان باید با قیمت های چندین برابر محصول بی کیفیت خریداری کنند.
انتهای پیام