به گزارش ایرنا، بهاره آروین روز سه شنبه در دویست و شصتمین صحن علنی شورای شهر تهران در تذکری به شهردار تهران درباره عدم احقاق حقوق شهر و شهرداری در مجتمع تجاری باملند گفت: این پروژه در سال ۹۲ در قالب یک قرارداد BOLT و با دوره بهرهبرداری ۲۵ ساله به شرکتی خصوصی واگذار شده است.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در پروژه باملند که در حاشیه دریاچه شهدای خلیج فارس واقع شده است، حدود ۶ هکتار زمین با منظر مشرف به دریاچه در اختیار سرمایهگذار قرار گرفته و درواقع زمین به همراه پروانه ساخت آن، آورده شهرداری محسوب میشود.
وی با اشاره به اجاره بهرهبرداری از پروژه در سال نخست احداث آن (سال ۹۶) گفت: اجارهای که در سال نخست بهازای بهرهبرداری از ۳۷ هزار متر مربع بنای احداثی از سرمایهگذار دریافت شده ماهانه کمتر از ۲۰ میلیون تومان بوده است؛ حال آنکه بخش عمده بهرهبرداری به صورت تجاری بوده و درضمن ۱۷ هزار متر مربع از بنای احداثی مازاد بر قرارداد احداث شده است.
آروین تصریح کرد: این مبلغ ناچیز اجاره قرار است طی دورهای ۲۵ ساله، سالانه به طور ثابت تنها ۱۵ درصد افزایش یابد! با این تفاصیل اکنون که سومین سال بهرهبرداری پروژه است، اجاره ماهانه بابت بهرهبرداری از چندین هزار متر مربع فضای تجاری تنها حدود ۲۲ میلیون تومان است.
عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: با این حساب، درواقع درآمدی که شهرداری تهران طی ۲۵ سال بهرهبرداری از پروژه باملند کسب میکند، در مجموع ۴۴ میلیارد تومان خواهد بود که آشکار است این رقم در مقایسه با درآمد حاصل از این مجموعه تا چه حد ناچیز است.
به گفته او، از سوی دیگر در برآوردهای کارشناسی اولیه، مزایده برگزارشده، قرارداد منعقدشده و نهایتا اجرای پروژه، در مورد کاربری و مساحت عرصه و اعیان پروژه باملند ابهامات و مغایرتهای فاحش و غیرقابل اغماض وجود دارد.
آروین تصریح کرد: این پروژه در ابتدا با کاربری فرهنگی تعریف شده است؛ ولی اکنون تبدیل به یک مجتمع تجاری شده است.
وی افزود: زیربنای پروژه در تعریف اولیه، ۱۴ هزار و ۵۵۰ مترمربع و در قرارداد ۱۷ هزار و ۸۸۰ مترمربع بوده است و اکنون با ۱۰۰ درصد افزایش ساخت، برای آن قریب ۳۷ هزار مترمربع زیربنا احداث شده است. همه این تغییرات در کاربری و افزایش بنا در حالی صورت گرفته است که اثر مالی هیچیک از آنها نه در زمان برگزاری مزایده و نه پس از اتمام ساخت پروژه، در قرارداد اعمال نشده است.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری هزاران میلیارد ریال برای ساخت دریاچه شهدای خلیج فارس و نگهداری آن هزینه کرده و زمینهای بایر حاشیه بوستان جنگلی چیتگر را از نظر تجاری ارزشمند ساخته است، اظهار داشت: شهرداری در سالهای آتی و طی دوره ۲۵ ساله بهرهبرداری از مجتمع تجاری باملند نیز هزاران میلیارد ریال پول شهروندان تهران را برای نگهداری دریاچه هزینه خواهد کرد و این درحالی است که از چند ده هزار متر مربع زمین و بنای تجاری احداثشده تقریبا عایدی نصیبش نخواهد شد.
وی تاکید کرد: در این اوضاع اقتصادی که شهرداری تهران در خدماترسانی به شهروندان مشکلات فراوان دارد، جای پرسش جدی است که علیرغم اظهارنظر صریح دستگاههای نظارتی برای اقدام قانونی در قبال این مجتمع، چرا شهرداری اقدام مؤثری برای فسخ قرارداد انجام نداده یا با تغییر میزان اجاره، مدت زمان بهرهبرداری و نرخ افزایش سنواتی اجاره، درجهت بهروزآوری قرارداد براساس منطق اقتصادی اقدامی به عمل نیاورده است.
آروین خطاب به شهردار تهران گفت: چرا هزینههای نگهداری دریاچه شهدای خلیج فارس از جیب شهر و شهروندان تهرانی پرداخت میشود و حدود شش هکتار از بهترین زمینهای تجاری شهر در اختیار شرکتی قرار گرفته است بدون اینکه منافع مالی برای شهرداری تهران ایجاد کرده باشد؟ دلیل تسامح حمایتگونه از استمرار این امتیاز ویژه و اطاله زمان رسیدگی به آن چیست؟وی خواستار احقاق هرچه سریعتر حقوق شهرداری از شهردار تهران شد و گفت: از شهردار تهران میخواهم که تکلیف فسخ یا بهروزآوری مبانی قرارداد هرچه سریعتر با حفظ منافع گذشته و آتی شهرداری به نتیجه برسد و اجارهبهای هزاران مترمربع زیربنا که مازاد بر قرارداد احداث شده و بیش از سه سال با کاربری تجاری و به رایگان توسط سرمایهگذار استفاده شده است، در اسرع وقت محاسبه و دریافت شود. این مبلغ اکنون میتواند حتی از مبلغ سرمایهگذاری اولیه نیز بیشتر باشد.
معابر تاریک تهران در شب زمینه ساز بزه در شهر
مجیدفراهانی دیگر عضو شورای شهر نیز امروز در تذکری عنوان کرد: خاموشی معابر تهران، چهره شب شهرمان را به هم ریخته و شهر را برای حیات و زیست شبانه به خصوص برای پیاده ها نامناسب کرده است.
وی ادامه داد: مدتی است روشنایی معابر و خیابان های اصلی، کوچه ها، مسیرهای پیاده و حتی بزرگراههای اصلی شهر به شدت کاهش پیدا کرده است که این موضوع زمینه ساز حوادث ترافیکی، فراهم شدن بستر مناسب برای بزهکاری و بدل ساختن معابر امن شهر به فضای بی دفاع شهری و کاهش احساس امنیت شهروندان شده است.
به گفته فراهانی، تاریکی معابر تهران در شب نه فقط چهره شهر را سیاه می کند بلکه بر تصویر و تصور شهروندان وگردشگران از شهرمان تهران نیز اثر خواهد گذاشت.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تاکید کرد: براساس قانون سازمان برق ایران، هزینه روشنائی معابر توسط شرکت های برق منطقه ای راساً از محل عوارض مقرر بر مصرف برق تامین و برداشت می شود.
وی تصریح کرد: عدم اجرای مناسب این قانون توسط شرکت برق تهران سبب شده تا برخی گمان کنند شهرداری تهران در انجام وظایف خود کوتاهی می کند در حالی که تامین روشنائی معابر و پرداخت هزینه های آن بر اساس نص صریح قانون برعهده وزارت نیرو و شرکت های برق منطقه ای است.
فراهانی خاطرنشان کرد:یک سال پیش هم درباره این مهم به شرکت توزیع برق تهران تذکر دادم اما متاسفانه دوباره شاهد آن هستیم که شرکت برق در حالیکه هزینه روشنائی معابر را از محل عوارض بر مصرف برق مشترکان تهرانی دریافت می کند، این خدمت را از همشهریان دریغ کرده است.
یادمان سازه جان باختگان هواپیمای اکراینی چه شد؟
شهربانو امانی دیگر عضو شورای شهررتهران هم با یادآوری نزدیکی حادثه سقوط هواپیمای اکرانی گفت: پارسال مصوبه ی با قید ۲ فوریت برای ساخت یادمان سازه ۱۷۶ جان باخته هواپیمای اکراینی سال گذشته تصویب کردیم اما با گذشت یک سال هنوز به این مصوبه عمل نشده است.
وی ادامه داد: شواهد و قرائن نشان می دهد شهرداری تهران نسبت به ایجاد یادمان سازه ها به ویژه برای این جوانان نخبه کشور که در این حادثه جان باخته اند، موفق عمل نکرده و توجهی نداشته است.
به گفته امانی، ۲۲ دی ماه ۹۸ با قید ۲ فوریت این مصوبه را تصویب کردیم اما هیچ اقدامی نشده و بعضا از جاهایی نامه می نویسند و مانع می شوند اما من این را از ضعف شهرداری می دانم.
وی خاطرنشان کرد: حتی می توانستیم برای همدردی با خانواده این جان باختگان درختانی به یاد آنها غرس کنیم اما نکردیم و من تذکر جدی در این باره به شهردار تهران می دهم.