۳ ایده برای طراحی بسته بندی محصولات صادراتی

الف شنبه 17 مهر 1400 - 08:54

یک طراح ایرانی می‌تواند بسته بندی را بر اساس علاقه‌ها و سلیقه‌های مخاطب هدف ایرانی طراحی کند. و به موفقیت آن در بازار امیدوار باشد. اما وقتی پای صادرات به میان می‌آید تکلیف چیست؟

آیا صرفن ترجمه مطالب روی بسته بندی به زبان کشور مقصد کافی است؟ یا اینکه طراح باید درباره ویژگی‌های مخاطب هدف در کشور مقصد و علاقه‌ها و سلیقه‌های او تحقیق کند و بر آن اساس طراحی را اصلاح کند یا طرحی تازه بزند؟ قطعن روش دوم کارآمدتر است. اما همه ما می‌دانیم وقتی برای جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنید و همزبان و هم‌فرهنگ با آن جامعه هستید طراحی می‌کنید. نسبت به زمانی که بخواهید درباره جامعه دیگری ظراحی کنید، شرایط خیلی متفاوت است.

تحقیق درباره فرهنگ و آداب زندگی در کشور مقصد، و تماشای بسته بندی های طراحی شده در آن کشور خوب است. اما چگونه می‌توان ریسک طراحی بسته بندی صادراتی را باز هم پایین آورد؟

بهترین راه این است که ترندهای طراحی بسته بندی در سطح بین المللی را بدانید.آنهایی که مرزها را درنوردیده‌اند و جنبه فرا مرزی پیدا کرده‌اند. ترندهایی که در تمام جوامع بشری مورد پسند هستند. اگر این ترندها را بشناسید و از طرف دیگر درباره آداب و رسوم کشور مقصد نیز اطلاعات کافی به دست آورده باشید. می‌توانید به موفقیت طراحی بسته بندی در کشور مقصد امیدوار باشد.

حال با هم 3 ایده را که در سطح بین المللی ترند شده‌اند بررسی می‌کنیم.

دگردیسی

تصاویری که انواع مختلفی از دگردیسی را نشان می‌دهند می‌توانند به برندها کمک کنند تا به یاد بمانند. انسانی که پرنده می‌شود. حیواناتی که میوه می‌شوند. میوه‌هایی که اتسان می‌شوند. مناظری که به بخشی از حیوانات تبدیل می‌شوند و ...

این اتفاق را هر مخاطبی در هرجای دنیا دوست دارد. این نوع از بسته‌بندی‌ها نه تنها داستان برند یا محصول را تعریف می‌کنند بلکه خود به تنهای زیبائی هنری دارند. زیرا طرح بیشتر از آن چیزی می‌شود که به چشم می‌آید و این توهم دیداری توجه مصرف‌کنندگانی که دوستدار جزئیات دقیق و پیچیده هستند را بخود جلب می‌کند. این امر می‌تواند در محل فروش باعث تمایز برند با رقبا شود .فقط باید مراقب دیدگاه جامعه هدف درباره المان‌هایی که در دگردیسی استفاده می‌کنید باشید. برای مثال از تصویر گاو برای یک بسته بندی که در هند قرار است به فروش برسد با ید با احتیاط استفاده کرد!

طراحی بسته بندی سازگار با محیط زیست

با اخباری که در سطح گسترده درباره تغییرات آب و هوایی، انقراض گونه‌های حیوانات و گیاهان، انباشت زباله و مسائلی از این دست در سطح بین المللی پخش می‌شود. حساسیت جوامع بشری نسبت به حفظ و احیای محیط زیست بالا رفته است. برندهای بین المللی زیادی یا در حال تغییر بسته بندی های خود به بسته بندی های چند بار مصرف یا سازگار با محیط زیست هستند. بویژه در جعبه هایی مانند جعبه پیتزا که مصرف زیادی دارد. برخی برندها نیز از شعارها و کمپین‌های تبلیغاتی با مضامین محیط زیستی استفاده می‌کنند. اگر شما هم می‌توانید در مسیر این ترند جهانی تغییری در بسته بندی خود ایجاد کنید. فرصت را از دست ندهید.

داستان سرایی

مردم تمام دنیا عاشق داستان هستند. اگر در طراحی بسته بندی داستان‌سرایی کنید. قطعن برنده خواهید بود. درست فهمیدید! قرار نیست بسته بندی قصه‌ای تعریف کند. بلکه یک عکس یا تصویرسازی داستان‌سرا می‌تواند کلید شکل گرفتن یک قصه را در ذهن مخاطب بزند. برای مثال. اگر تصویر ((یک کشاورز در حال چیدن برگ چای در یک مزرعه)) روی بسته بندی چای باشد. مخاطب در هر جای دنیا این بسته را ببیند شروع به تصور داستان زندگی آن کشاورز می‌کند.

هریک از این سه ایده می‌تواند نضمینی برای موفقیت طراحی بسته بندی محصول شما در کشور مقصد باشد. پس آنها را حتمن با طراحی بسته بندی خود در میان بگذارید.

استانداردهای بسته بندی صادراتی

اما نکته‌ای که نباید از آن غافل شد محدودیت‌هایی است که کشورهای مختلف درباره متریال و ویژگی‌های دیگر بسته بندی وضع می‌کنند. این موضوعی است که پیش از طراحی بسته بندی باید به آن پرداخته شود. زیرا می‌تواند بر طراحی بسته بندی تاثیر بگذارد.

شرکت بسته بندی پویا فراز خلاق بیش از 30 سال است به عنوان یک شرکت تخصصی بسته بندی با برندهای ایرانی و بین المللی همکاری می‌کند. و بسته بندی های متعددی برای صادرات به اروپا، روسیه، آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس در زمینه جعبه غذا، بسته بندی میوه، بسته بندی آرایشی و بهداشتی و موارد دیگر طراحی و تولید نموده است.

شما می‌توانید تمام مراحل طراحی و تولید بسته بندی از مرحله انتخاب متریال بسته بندی تا طراحی استراکچر، طراحی بسته بندی و تولید را به این شرکت بسپارید. تا با بهره مندی از تخصص و تجربه کافی بسته بندی صادراتی مناسب را در اختیار شما قرار دهد.

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.