به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفتوگو؛ محمدرضا محمدیان، کارشناس اقتصادی با حضور در برنامه «ساعت بیست و چهار و یک دقیقه» در مورد علوم شناختی، بازار و نابازار در حوزه شناختی گفت: در چند سال اخیرکشور ما در برابر تحریم هایی قرار داشت که اثر وضعی این تحریم بر معیشت و سفره مردم اثر گذار بود ولی اثر گذاری آن چنانی نداشت.
وی افزود: ولی متاسفانه کارگزاران این جنس مذاکرات اقتصادی را به گونه ای پیش بردند که عملا این جنگ در سفره های مردم اثر گذار شد.
محمدیان تصریح کرد: کارگزاران به جای اینکه ساختار اقتصاد مقاومتی در داخل کشور را تقویت کنند تا نگاه بیرونی نتواند بر آن تاثیر گذار باشد،به گونه ای کار کردندکه نگاه بیرونی و اثر وضعی شکست هایی که رخ داد در حوزه های اقتصادی کشورمان اثر وضعی گذاشت و رسانه ها نیز از این موضوعات استفاده کردند و بر معظل بازار ایران سوار شدند.
این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: رسانه ها در مقاطع مختلف روی این موضوعات مانند شبکه توزیع کالا، افزایش قیمتها، صف کشیدن مردم و ...کار کردند و در نهایت اعلام کردند که کشور ما در بحث اقتصادی دچار مشکل است.
وی با تاکید بر اینکه اگر گفتگوی مذاکرات اقتصادی ما بر پایه مقاومت بود امروز این مشکلات را نداشتیم گفت: دشمنان با استفاده از ابزارهای رسانه ای و تکنیک های شناختی نشان دادند که ما در صادرات کالا، برگشت پول ها به کشور، سرمایه گذاری خارجی و درنهایت در برابر تحریم ها دچار مشکل هستیم.
*** رسانه های بیگانه اقتصاد ما را آنگونه که دوست دارند پیش بردند
محمدیان افزود: عملا رسانه های بیگانه با استفاده از تکنیک های شناختی و رسانه ای در حوزه های مختلف در اجزاء و ارکان اقتصادی ما ورود پیدا کردند و در نهایت نتیجه نهایی را بردند و عملا توانستند اقتصاد ما را آنگونه که دوست دارند پیش ببرند.
کارشناس اقتصادی تصریح کرد: رسانه ها توانستند بر اساس موضوعات، تکنیک ها و سازه های ذهنی مخاطب را به گونه ای چیدمان کنند که مهندسی شده فکر خودشان بود و در نهایت آن ها را منتهی به نتیجه کرد.
*** رسانه ابزار قدرت و شدت جنگ های اقتصادی
وی با بیان اینکه ارکان قدرت در دنیا نظامیان، سیاسیون، اقتصاددانان و اقتصادیون بودند و در حال حاضر اتاق فکر و رسانه هم در کنار این موارد جز ابزار و ارکان قدرت قرار گرفته اند گفت: اقتصاد ابزار قدرت است اما اکنون ابزاری قوی تر به مثابه یکی از ابزارهای جنگ های نوین به نام رسانه در کنار آن قرار گرفته و قوی تر از جنگ های اقتصادی عمل می کند.
محمدیان اظهار داشت: اقتصاد زنجیره ای از اجزاءوارکان اقتصاد خرد و کلان را تشکیل می دهدکه دارای یک وابستگی و پیوستگی عمیق هستند و این زنجیره از ابتدا تا انتها اقتصاد خرد و کلان را تبدیل به مسیر اقتصادی می کند در این مسیر اقتصادی اگر هر یک از اجزاء و ارکان دچار نقص شود در انتها عملکرد اقتصادی دچار مشکل می شود.
*** مقاومت در برابر هجمه های دشمن با اقتصاد مقاومتی
کارشناس اقتصادی تاکید کرد: برای مقابله با دشمنان باید در مقابل هجمه و نبردهای شناختی رسانه های بیگانه خودمان را با توجه به شناختی که در این حوزه به صورت رسانه ای منعکس می شود تقویت کنیم.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم نقاط ضعف خودمان را شناسایی و تقویت کنیم وبرگردیم به حوزه نگاه اقتصادی مقاومتی در حوزه اقتصاد کشور و زیر ساخت ها را مجددا از آنجا ترمیم کنیم این مهم می تواند یک آنتی تز در برابر تزی که رسانه های بیگانه در مقابل جنگ های شناختی که در برابر اقتصاد کشور ما دارند، باشد و سبب شودکه اقتصاد پویایی که از این مسیر محقق خواهد شد را همراه داشته باشیم.