نمایش «ایستگاه مترو» روایتگر اختلاف طبقاتی است

یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - 13:19
کارگردان تئاتر «ایستگاه مترو» گفت: در این نمایش بر برخورد و نگاهی تاکید دارم که اختلاف طبقاتی میان آدم‌ها به وجود می‌آورد و سعی کردم تا این موضوع را به شکل و شیوه‌ای جدید به تصویر بکشم.

سیدمحمد سجادی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص محتوا و موضوع نمایش «ایستگاه مترو» اظهار کرد: نمایش ایستگاه مترو روایتگر داستان دو دوست قدیمی است که اختلاف طبقاتی زیادی با یکدیگر دارند و پس از گذشت سالیان طولانی یکدیگر را در ایستگاه مترو ملاقات می‌کنند.

وی افزود: شخصیت‌های اصلی داستان کمال و ساعدی نام دارند که در گذشته خانواده کمال سرایدار خانه ساعدی بودند که بر حسب اتفاقاتی از آنجا اخراج می‌شوند و خانواده ساعدی به شکلی نادرست با آن‌ها رفتار می‌کنند. حال پس از ۲ سال این دو شخص یکدیگر را در ایستگاه مترو می‌بینند در حالیکه خانواده ساعدی دیگر آن قدرت و ثروت سابق را ندارند.

کارگردان نمایش ایستگاه مترو ادامه داد: در ادامه نمایش شاهد درگیری این دو نفر هستیم که ساعدی با نگاهی که در گذشته نسبت به کمال داشته است را به خاطر می‌آورد و این موضوع باعث به وجود آمدن تنش‌هایی میان این دو نفر می‌شود که در آخر به نفع ساعدی که نماد قدرت و ثروت است خاتمه می‌یابد.

سجادی با اشاره به اینکه در نمایش سعی کردم از مفاهیم مرتبطی برای انتقال پیام نمایش استفاده کنم، عنوان کرد: در نمایش از فامیلی ساعدی استفاده کردیم تا نشان دهیم که تمامی این موارد استعاره از یک خانواده و قبیله قدرتمند و ثروتمند است و از آنجایی که در طول نمایش ساعدی کمال را به شکل حیوانی می‌بیند، سعی کردم تا از اسم کمال برای این شخصیت استفاده کنم که کامل بودن آن را نشان دهم.

وی در خصوص مدت آماده سازی نمایش بیان کرد: تمرینات نمایش از ۱۰ بهمن ماه شروع شد و تا ۳۱ فرودین ماه که نمایش در تماشاخانه استاد لطفی به روی صحنه رفت زمان برد، در این مدت نیز به صورت مستمر تمرینات را پیگیری کردیم.

کارگردان نمایش ایستگاه مترو با بیان اینکه هدف من از اجرای این نمایش، نشان دادن اختلاف طبقاتی به شیوه‌ای جدید بود، اظهارکرد: در نمایش ایستگاه مترو بر برخورد و نگاهی تاکید دارم که اختلاف طبقاتی میان آدم‌ها به وجود می‌آورد. همچنین تلاش کردم نگاه بخشی از جامعه که نماد قدرت و ثروت هستند را به افرادی که در طبقات پایین‌تر جامعه زندگی می‌کنند نشان دهم. برای تصویر این موضوع نیز در نمایش از شکلی جدید استفاده کردم تا برای مخاطبان این موضوع تکراری و خسته‌کننده نباشد.

سجادی در خصوص شکل‌گیری ایده اولیه نمایشنامه بیان کرد: نمایشنامه در سال۱۴۰۰در فراخوان نمایشنامه‌نویسی نشر آواژ به چاپ رسیده است و ایده اولیه نمایشنامه به بخشی از زیست روزانه‌ای که دارم باز می‌گردد و از آنجایی که با مترو رفت وآمد می‌کنم، داستان انسان‌ها و دغدغه و چالش‌هایی که دارند و ممکن است ما از آن بی‌خبر باشیم، برایم جالب و قابل توجه بود.

 وی بیان کرد: اینکه روزانه در کنار افرادی قرار می‌گیریم که درگیر اتفاقاتی هستند و با چالش‌هایی درگیرند باعث شد تا نمایش ایستگاه مترو را بنویسم و به روی صحنه ببرم.

کارگردان نمایش ایستگاه مترو با اشاره به اینکه نمایش مورد استقبال مخاطبان قرارگرفته است، گفت: از شب اولی که نمایش به روی صحنه رفت تا امروز که در روزهای پایانی اجرا به سر می‌بریم استقبال‌ها بسیار خوب بوده و تقریبا در بیشتر شب‌های  اجرا سالن نمایش تکمیل ظرفیت می‌شد.

سجادی در خصوص اطلاع‌رسانی نمایش به مخاطبان خاطرنشان کرد: برای تبلیغات نمایش، گروه مخصوص به این کار را داشتیم و سعی کردیم با استفاده از شیوه‌های منحصر به‌فرد تبلیغات نمایش را انجام دهیم و این اطلاع‌رسانی تنها در فضای مجازی انجام گرفته است.

وی با اشاره به اینکه از شروع سال تا به امروز شاهد نمایش‌های خوبی روی صحنه تئاتر مشهد بوده‌ایم، اظهار کرد: زمانی که قصد اجرای نمایش را داشتیم تصور نمی‌کردم تا این حد نمایش مورد استقبال قرار بگیرد و با توجه به همزمانی تعطیلات فعالیت‌های فرهنگی هنوز به صورت جدی شروع نشده بود.

 کارگردان نمایش ایستگاه مترو افزود: خوشبختانه استقبال‌ها بسیار خوب بوده و نمایش‌های روی صحنه از کیفیت بالایی برخوردار هستند و به عقیده من می‌توان شاهد اتفاقات خوبی برای تئاتر مشهد در سال جدید بود.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.