به گزارش "ورزش سه"، حدود 10 روز قبل بود که مصطفی آجورلو مدیرعامل استقلال با ارسال نامه ای رسمی به سازمان لیگ فوتبال خواهان دریافت تبلیغات محیطی بازی های خانگی این باشگاه شد. آجورلو با اعلام این موضوع که در قرارداد باشگاه با کارگزار جدید آمده که از 500 میلیارد مورد توافق 150 میلیارد تومان بابت در اختیار داشتن حق تبلیغات محیطی است، نسبت به انجام تبلیغات توسط سازمان لیگ موضع گیری کرد.
**ادعای آجورلو برای اخذ تبلیغات محیطی بازیهای خانگی
مدیرعامل استقلال در روزهای گذشته بارها در این خصوص ادعا کرده و دو شب قبل در مصاحبه ای مفصل به این موضوع دامن زد و اشاره داشت. آجورلو در شرایطی از در آمد کلان برای استقلال از تبلیغات محیطی حرف میزند که طی سال های گذشته سازمان لیگ به طور کامل تبلیغات محیطی را دراختیار داشته و به طور سالیانه مبلغی را به باشگاه ها پرداخت میکرد. مبلغی که البته زیاد نیست. حالا آجورلو ادعا دارد که چندین برابر پولی که از سازمان لیگ دریافت میکند میتواند در آمدزایی کند.
بر اساس قراردادی که استقلال با شرکت ایده پروران تبلیغ امضا کرده، این شرکت متعهد شده در صورتی که تبلیغات دور زمین بازی های خانگی استقلال در اختیارش باشد، برای هر مسابقه خانگی لیگ 10 میلیارد تومان(150 میلیارد تومان برای 15 بازی خانگی لیگ) به باشگاه پرداخت میکند. به همین خاطر است که آجورلو یک کودتای نرم علیه سازمان لیگ به راه انداخت و سعی کرد مدیران سایر باشگاه ها را نیز با خود همراه کند.
**وقتی مدیرعامل استقلال پارافراتر گذاشت
در نهایت کار به اینجا رسید که امروز مدیران عامل باشگاههای لیگ برتری در جلسه ای با شهاب الدین عزیزی خادم رییس فدراسیون فوتبال و حیدر بهاروند رییس سازمان لیگ فوتبال برگزار کردند تا در این خصوص به بحث و تبادل نظر بپردازند. جلسه ای که مشخص کرد سازمان لیگ و فدراسیون بدشان نمیآید موضوع تبلیغات محیطی را به خود باشگاهها بسپارند و عایدی داشته باشند.
مهم ترین مساله اما پیشنهاد بزرگ و ادعای عجیب مدیرعامل استقلال بود که مشخص بود پارافراتر از ادعای قبلی خود گذاشته و قصد دارد تبلیغات محیطی کل بازی های لیگ برتری را برعهده بگیرد.
مدیرعامل استقلال براین باور است که اگر به غیر از بازی های خانگی تبلیغات محیطی دیدارهای خارج از خانه نیز را در اختیار داشته باشد، میتواند هم به باشگاهها سود خوبی برساند و هم باشگاه استقلال از این موضوع عایدی داشته باشد. به همین خاطر او از مدیران عامل باشگاههای لیگ برتری خواست همراهش شوند و از پیشنهادش استقبال کنند.
اما پیشنهاد آجورلو چه بود؟ اکبر محمدی مدیرعامل باشگاه پیکان این پیشنهاد را افشا کرد: « ایشان عنوان کردند که اگر باشگاه های لیگ برتری به ایشان اعتماد کنند، 8 میلیارد تومان در اختیار باشگاه ها می گذارند. هم به واسطه بازی هایشان با استقلال و پرسپولیس و هم به واسطه دیدارهای خودشان. من خودم شخصا حتما از این موضوع استقبال می کنم. چراکه این رقم تقریبا چند برابر رقم سازمان لیگ است. اگر محقق شود و بشود این پول را در اختیار باشگاه ها بگذارند، قدم مهم و اتفاق مثبتی می افتد که تا الان در فوتبال ما سابقه نداشته است.»
**8 میلیارد چگونه به باشگاهها پرداخت میشود؟
پرداخت 8 میلیارد تومان به طور سالیانه به باشگاههای لیگ برتری که با آجورلو همراهی کنند، مساله ای قابل تامل محسوب میشود. سازمان لیگ فوتبال بابت فصل گذشته قراردادی با یک شرکت داشت و در نهایت به طور میانگین بین 2.5 تا 5 میلیارد تومان بابت سهم تبلیغات محیطی به هر باشگاه پرداخت کرده است. این در شرایطی است که اکثر باشگاه ها بین 2.5 تا 3.5 میلیارد تومان سهم شان شده که نزدیک به نیمی از این پول هم بابت عضویت در سازمان لیگ و ایفمارک و... کسر شده و مابقی به حساب باشگاهها واریز شده است. در این شرایط مدیرعامل استقلال ادعا کرده که هر باشگاهی با او همراه شود، بابت کل فصل مبلغ 8 میلیارد تومان پرداخت میکند. مبلغی که تقریبا بیش از دو برابر عایدی فصل گذشته باشگاه های متوسط میشود.
آجورلو اما این پول را چگونه پرداخت خواهد کرد؟ مدیرعامل استقلال مدعی است که برای هر بازی 10 میلیارد تومان درآمد خواهد داشت؛ او به مدیران باشگاه ها پیشنهاد داده برای بازی خانگی آنها با استقلال دو میلیارد تومان، برای بازی خانگی شان با پرسپولیس دو میلیارد تومان و برای 13 مسابقه خانگی دیگر جمعا 4 میلیارد تومان از تبلیغات محیطی به آنها پرداخت میکند و مابقی مبلغ هرچقدر که شد در اختیار باشگاه استقلال و کارگزارش باشد. به عبارت بهتر هر باشگاهی این پیشنهاد را بپذیرد دیگر حقی مبنی بر تبلیغات محیطی بازی های خانگی خود نخواهد داشت و با دریافت سالیانه 8 میلیارد تومان کل تبلیغات را به استقلال واگذار میکند.
**مخالفت اکثریت مدیران با پیشنهاد آجورلو
پیشنهاد مدیرعامل استقلال یک ادعای بزرگ در فوتبالی که مشکلات اقتصادی زیادی دارد، محسوب میشود. در جلسه امروز نیز اکثریت مدیران عامل باشگاه های لیگ برتر و نمایندگان آنها با پیشنهاد آجورلو مخالفت و اعلام کردند حاضر نیستند کل تبلیغات را به آجورلو و شرکتی که او معرفی میکند واگذار کنند. اگرچه چند باشگاه موافق طرح آجورلو هستند و از آن استقبال کردهاند، اما بسیاری از باشگاه ها هنوز حاضر به پذیرش این موضوع که تبلیغات از کانال شرکتی غیر از سازمان لیگ انجام شود، نیستند.
رسول فلاح مدیرعامل باشگاه فجرسپاسی در این خصوص گفته است:«در خصوص تبلیغات محیطی مبنا بر این بوده که سازمان لیگ متولیاش باشد. غیر از چند باشگاه لیگ برتری، بقیه موافق این بودند که سازمان لیگ متولی کار باشد. حالا اگر نقطه ضعفی وجود داشته است، کارگروهی تشکیل شود که راهکارهای بهتری ارائه شود. در نهایت ما به این نتیجه رسیدیم که سازمان لیگ تبلیغات محیطی را انجام دهد. واقعا نمیشود باشگاهها کار تبلغات محیطی را انجام دهند و باید به داشتههای خود قانع باشیم.»
**علت عدم مشارکت پرسپولیس و برخی از باشگاهها
اگرچه مصطفی آجورلو دست باشگاهها را برای سپردن تبلیغات محیطی به کارگزار باشگاهش باز گذاشته و اعلام کرده هرکس علاقهمند است در این طرح مشارکت کند اما این مساله پیچیدگی های خاص خودش را دارد. علاوه بر اینکه سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال و بسیاری از باشگاهها حاضر نیستند این مساله به دست باشگاه استقلال بیفتد، سابق قبلی کارگزار استقلال در این ماجرا هم بسیاری از مدیران را نگران میکند. کارگزار استقلال با مدیریت فردی اداره میشود که در گذشته با سازمان لیگ در بحث تبلیغات محیطی همکاری میکرد و در نهایت مشکلات عدیدهای پدید آمد و کار به شکایت و دادگاه و حکم 60 میلیارد تومانی کشید. این فرد در گذشته شخصا برای عقد قرارداد با سازمان لیگ اقدام میکرد و حالا در قالب یک شرکت با استقلال چنین موضوعی را شروع کرده است. ادعای این کارگزار مبنی بر در آمدزایی 150 میلیاردی فقط از 15 بازی خانگی استقلال در لیگ ادعای بزرگی محسوب میشود و شاید به همین خاطر است که خیلی از مدیران باشگاه ها و سازمان لیگ نگران آینده این موضوع هستند و حاضر نیستند همکاری شان را شروع کنند.