بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه علنی مجلس با نطق نمایندگان وخالف و موافق ادامه یافت.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، محمد باقری در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، تصریح کرد : من به عنوان نه اصولگرای تند و نه اصلاح طلب تند، بلکه به عنوان فردی مستقل معتقدم جناحیبازی پدر کشور را درآورده است اما طبق فرمایش مقام معظم رهبری یک اصولگرای اصلاح طلب هستم که معتقدم میتوانیم با تأکید بر اصول خودمان روشها را اصلاح کنیم.
وی با بیان اینکه به یقین باید دنبال حجت شرعی در رابطه با رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی باشیم، افزود: حتماً آقای رئیسی برای معرفی آقای فیاضی به چنین حجتی رسیدهاند اما ما نمایندگان نیز باید به حجت شرعی برسیم تا بتوانیم به ایشان رأی دهیم.
باقری با بیان اینکه نزدیک به یک میلیون نفر معلم در آموزش و پرورش با تحصیلات عالیه وجود دارد، ادامه داد: حال سوال این است که آقای رئیسی آیا در میان این یک میلیون نفر کسی مانند آقای فیاضی پیدا نشد این در حالی است که زمانی از آموزش و پرورش، مدیر برمیخیزید و در واقع وزیر و مدیرپرور بود اما اکنون بعد از 40 سال به این نتیجه رسیدهایم که از بین یک میلیون نفر نمیتوان یک نفر را به عنوان وزیر انتخاب کرد تا سکانداری این مجموعه را در دست گیرد.
وی با اشاره به اینکه فیاضی حتی یک روز هم مدیر یک مدرسه نبوده و حتی مدیرعامل نیز نبوده است، گفت: به یقین این انتخاب معلمان را دلسرد خواهد کرد و توهین و دهن کجی به آموزش و پرورش میشود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: متأسفانه بعد از گذشت 40 سال از انقلاب یک معلم با کرامت انتخاب نکردیم که کرامت معلمان را حفظ کند، این در حالی است که ما در آموزش و پرورش مشکل برنامه نداریم و سند تحول بهترین برنامه برای آن است اما کسی برای سکانداری این وزارتخانه مهم معرفی شده که حتی یک روز کار اجرایی نکرده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: توسعه کشور با آموزش و پرورش است و بنده معتقدم با انتخاب فیاضی تحولی که آقای رئیسی از آن صحبت میکند، شکل نخواهد گرفت چرا که وزیر پیشنهادی حتی یک روز هم مدیر نبوده که ببینیم آیا مدیر تحولگر است یا خیر تا بتواند با استناد به آن در آموزش و پرورش هم تحول ایجاد کند.
وی تأکید کرد: با توجه به آییننامه داخلی مجلس نمایندگان باید به گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص این وزیر پیشنهادی توجه کنند. نمیتوان گفت کمیسیون خود به خود به مخالفت با وی رسیده است. در واقع باید بررسی کنیم سوابق ایشان چقدر تحولی و انقلابی بوده لذا خواهش میکنم به ایشان رأی ندهید.
نماینده مردم بناب در مجلس گفت: رئیس جمهور صرفا یک هفته وقت دارد وزیر بعدی را انتخاب کند نه سه ماه، لذا خواهش دارم به احترام معلمان به ایشان رأی ندهید.
نماینده بجنورد/ فیاضی برنامهای برای حل چالشهای آموزش و پرورش ندارد
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از عدم ارائه برنامههای عملیاتی از سوی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در خصوص کمبود نیروی انسانی، نظام رتبه بندی معلمان و صندوق ذخیره فرهنگیان انتقاد کرد.
آقای محمد وحیدی در نشست علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: نکاتی که در مخالفت با آقای فیاضی مطرح میکنم قطعا از باب مخالفت با آقای رئیسی، دولت یا جریان انقلابی نیست، کما اینکه ما با افتخار پشت سر رئیس جمهور که فردی انقلابی و ولایی و مورد اعتماد مردم است، ایستاده ایم، اما در این شرایط انتخاب اصلح برای مهمترین دستگاه کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است.
نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس یازدهم ادامه داد: نمایندگان در روز رأی اعتماد به کابینه به همه گزینهها به غیر از وزیر آموزش و پرورش رأی اعتماد دادند، چرا که این وزیر برای بیش از ۴۰ درصد جمعیت کشور فعالیت میکند، بنابراین وزارت آموزش و پرورش تاثیرگذارترین دستگاه بر آینده تربیتی و فرهنگی کشوری بوده که نظام و انقلاب آن ریشه فرهنگی دارد، ضمن اینکه این وزیر باید تحولی در مبانی زیربنایی این وزارتخانه ایجاد کند. همچنین با مجلس به عنوان مهمترین نهاد قانونگذاری و نظارت همراه شود، نه اینکه گزینه پیشنهادی این وزارتخانه در لابیها و پارکها انتخاب شود.
وی تصریح کرد: اگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گزارشی در مخالفت با آقای فیاضی قرائت کرد، در نتیجه اخذ استعلامات و با نگاه دقیق به مدارک تحصیلی ایشان بوده است، چرا که ما مدیری میخواهیم که در دستگاه عظیم آموزش و پرورش تحول ایجاد کند، ضمن اینکه در شرایطی که یک مدیر مدرسه باید از سابقه ۵ ساله معاونت در مدارس برخوردار باشد، چطور وزیر پیشنهادی این وزارتخانه میتواند غیر از جنس این خانواده باشد.
وحیدی یادآور شد: در فضای مجازی و رسانهها بیش از ۲۰ ابهام نسبت به آقای فیاضی مطرح شده که باید توسط وی پاسخ داده شود و از جامعه ابهام زدایی شود تا در مجلس به یک تصمیم منطقی برسیم.
وی در ادامه از حضور تمام اعضای کابینه در جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش انتقاد کرد و افزود: وزرا چرا در سایر جلسات مجلس که به امور مهمی همچون بودجه نویسی، حمایت از مردم در شرایط سخت کرونا، مشکلات فرهنگیان و رتبه بندی آنها میپردازیم، حضور ندارند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چرا برای عدم وجود نظام شایسته سالاری در این وزارتخانه و انتخاب مدیران استانهای این مجموعه با جریان فشار برنامهای ندارد، ضمن اینکه نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین مهمترین مطالبه برای اجرای کیفیت بخشی به نظام آموزشی کشور است که وزیر آموزش و پرورش باید برای آنها برنامه عملیاتی داشته باشد. همچنین در برنامههای بالادستی برای این وزارتخانه مفاهیم اصلی آمده که وزیر آن باید توانایی تبدیل آنها به قدرت ایجاد برنامه عملیاتی را داشته باشد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به ۳ چالش عظیم در فضای آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: نگاه به نیروی انسانی در شرایطی که این وزارتخانه با کمبود ۲۰۰ هزار نیرو مواجه است، توجه به نظام رتبه بندی معلمان که اجرای آن در دولت و مجلس به یک چالش تبدیل شده است و وضعیت بلاتکلیف صندوق ذخیره فرهنگیان که معلمان هر ماهه مبالغی را به آن واریز میکنند و به رغم ردیف بودجهای که برای سال ۱۴۰۰ برای آن تعیین شد، اما بعد از گذشت ۸ ماه این وزارتخانه گزارشی در این رابطه ارائه نداده است، از جمله مواردی است که وزیر پیشنهادی باید برای آنها برنامه داشته باشد.
نماینده بم/ شجاعت در تصمیمگیری از شاخصهای برجسته فیاضی است
رئیس کمیسیون قضایی مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: شجاعت در تصمیمگیری از شاخصهای برجسته آقای فیاضی است و مجلس باید به نظر کارشناسی دولت در این خصوص اعتماد کند.
موسی غضنفرآبادی در جلسه علنی امروز (سهشنبه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: هفته گذشته دکتر مسعود فیاضی پس از ماهها بحث و بررسی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از سوی رئیس جمهور به مجلس معرفی شد. بلادرنگ شبکههای معاند نسبت به تخریب ایشان اقدام کردند، تخریبگران کسانی جز مروجان سند ۲۰۳۰، اختلاسگران صندوق فرهنگیان و افراد همیشه مدیر و پدرخوانده آموزش و پرورش نبودند.
نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی افزود: در جبهه مقابل، جبهه بزرگی از فرهنگیان و دلسوزان موافقت خود را با دکتر فیاضی اعلام کردند، وزیری که برنامههای جدی خود را ارائه کرده و نشان داده میتواند تحول گستردهای در آموزش و پرورش ایجاد کند.
وی با یادآوری شک و تردیدی که در ابتدا درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش داشت، اظهار کرد: با انجام تحقیقات و پس از جلسهای که در کمیسیون قضایی و حقوقی با وزیر پیشنهادی داشتیم، تردیده ایم رفع و ایشان را نیروهای توانمند و قابلی دانستم. داشتن فهم درست از توانمندیها و ظرفیتها یکی از شاخصهای مهمی است که آقای فیاضی از آن برخوردار است.
رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به اظهارات رئیس جمهور درباره سوابق اجرایی مسعود فیاضی گفت: با توجه به سوابق ایشان به عنوان معلم آموزشی و پرورشی، مطلع بودن از کتب و محتوای درسی و داشتن سابقه مدیرکل در آموزش و پرورش برایم ثابت شد که وی میتواند مدیری هر چند ناشناخته، اما تحول آفرین باشد.
غضنفرآبادی یادآور شد: وزیر آموزش و پرورش فارغ از اینکه از مجموعه آموزش و پرورش است باید باور قلبی به اهمیت این مجموعه داشته باشد که آقای فیاضی از این موضوع بهرهمند است، آموزش و پرورش با بیش از ۱۵ میلیون دانشآموز و ۱.۵ میلیون معلم، نظرات، پیشنهادات و مطالبات گستردهای دارد که وزیر باید از بین مجموع درخواستها و مطالبات نظر صحیح را انتخاب و تصمیمگیری کند و آقای فیاضی از شجاعت و شایستگی لازم در این زمینه برخوردار است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: آقای رئیس جمهور برای باند و جناح به صحنه وارد نشدهاند، ایشان حتی حاضر به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نبودند، اما با توجه به مشکلات و دغدغههای مردم و درخواست دلسوزان و انقلابیون از وی وارد صحنه انتخابات و پیروز این عرصه شدند، آیا رئیس جمهوری که شبانه روز وقت خود را برای رفع گرفتاری مردم صرف میکند، مدیری که از توانمندی لازم برخوردار نباشد را معرفی خواهد کرد؟
وی در ادامه افزود: شجاعت در تصمیمگیری یکی از نکات برجسته آقای فیاضی است، همچنین جوان بودن، دانشگاهی و طلبه بودن ایشان شایان توجه است. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مسیر روشن و تحولی قرار دارد، رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر موضوع جوانگرایی و به کارگیری جوانان مومن، جهادی و انقلابی در عرصههای مختلف تأکید دارند و امروز آقای فیاضی جوانی مومن، جهادی و انقلابی است که به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی شده است.
غضنفرآبادی ادامه داد: با توجه به شاخصهای جوانگرایی، خلاقیت، ابتکار، شجاعت، داشتن فکر روشن و برخورداری از امید و خطرپذیری دکتر فیاضی را مناسب این پست میدانم. ما باید به کارشناسی دولت اعتماد کنیم و با رأی مثبت و مساعدت به دولت به آقای فیاضی به عنوان یک جوان دلسوز انقلابی اعتماد کنیم.
نماینده بروجرد: فیاضی بر مشکلات حوزه آموزش و پرورش مسلط است
نماینده مردم بروجرد در مجلس گفت: وزیر پیشنهادی بر مشکلات آموزش و پرورش مسلط است و راه حل رفع آنها را دارد.
عباس گودرزی در نشست علنی امروز در موافقت با برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: روزی که از تریبون مجلس نام آقای فیاضی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش قرائت شد، جمعی از همکاران – که به نظر بنده اقدام نادرست و خلاف مشی رهبر معظم انقلاب بود- عدد ۲ را اعلام کرده و با ایشان مخالفت کردند. در همان روز با یکی از همکاران که مخالف وزیر پیشنهادی بود، صحبت کرده و پرسیدم که آیا صحبتهای وزیر پیشنهادی را شنیده ای؟ پاسخ ایشان خیر بود و دلیل وی این بود که وزیر پیشنهادی از بدنه آموزش و پرورش نیست.
نماینده مردم بروجرد در مجلس یازدهم با بیان اینکه همان روز به همکار خود گفتم که آیا ما در خانه ملت متولد شده ایم که امروز وکیل مردم هستیم و تصمیم میگیریم، افزود: به وی گفتم که نه تایید و نه رد کنیم، بلکه توقف کنیم و به صحبتهای وزیر پیشنهادی گوش دهیم.
وی اضافه کرد: اگر کسی از روز نخست شاغل در یک دستگاهی نبود، این بدان معنا نیست که قدرت اداره آن دستگاه را ندارد، در دوران انتخابات نیز به من و شما در فضای مجازی از این صحبتها گفته میشد تا انتخابات را مهندسی کنند.
گودرزی تصریح کرد: مجلس یازدهم، مجلسی انقلابی، مسلط به اوضاع کشور، توانمند و آشنا با محاسبات کشور است و این مجلس باید وزیری را انتخاب کند که اهل سیاست پژوهی باشد، چرا که مشکل کنونی کشور این است که مدیر اجرایی با سیاستگذار فاصله گرفته است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه تفکر استراتژیک باید بر سازمانها حاکم شود، اضافه کرد: آیا ما در مجلس متولد شدیم یا رئیس جمهور در نهاد ریاست جمهوری متولد شده است؟ الزاماً ممکن است افراد مربوط به بدنه یک دستگاه نباشند، همانند بسیاری از ما که پیش از نمایندگی فعالیتهایی داشتیم که از افرادی که چندین دوره وکیل مردم در خانه ملت بودند نیز موثرتر بوده ایم.
وی با بیان اینکه هرچند وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از بدنه این وزارتخانه نیست، اما مامور به خدمت در این وزارتخانه بوده است، ادامه داد: وی در بحث سیاست پژوهی فعال بوده و به دنبال اتصال حوزه و دانشگاه است.
گودرزی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید انسانهای موحد، مومن، معتقد به معاد، آشنا به مسئولیتهای مربوط به خود، خدا، دیگران، عدالت خواه و جهادگر تربیت کند، افزود: این وزارتخانه باید افرادی مانند سردار شهید محمد بروجردی، چمران، باکری و... را تربیت کند.
وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی به مشکلات مسلط است و راه حل رفع آنها را دارد، ادامه داد: وی توانسته رتبه نخست کنکور در سهمیه و ۲۲۰ کشوری را به دست آورد، بنابراین نخبه است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه شرایط کنونی عمومی کشور، منطقه و مذاکرات نیاز به وفاق، همدلی، انسجام و همبستگی با دولت انقلابی را بیش از پیش دارد، تصریح کرد: پس از شنیدن صحبتهای وزیر پیشنهادی، به این نتیجه رسیدم که باید به فیاضی رأی اعتماد دهیم.
منبع خبر "
صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد.
(ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.