به گزارش اقتصادنیوز ، ابراهیم رییسی، رئیس جمهور امروز (یکشنبه) با حضور در جلسه علنی مجلس لایحه بودجه ۱۴۰۱ را تقدیم مجلس کرد.
بررسی اسناد بودجه ۱۴۰۱ نشان می دهد در شرایط تورمزای کنونی اقتصاد ایران، دولت به دنبال ارایه یک بودجه انقباضی است. پیش تر هم البته اکوایران پیش بینی هایی درباره لایحه بودجه 1401 (اینجا) ارایه کرده بود.
متن کامل لایحه بودجه ۱۴۰۱ را اینجا بخوانید.
مروری بر لایحه بودجه ۱۴۰۱ نشان می دهد که دخل و خرج دولت در سال آینده را با رقم ۳۶۳۱ هزار میلیارد تومان بسته شده است.
در ماده واحده لایحه بودجه پیشنهادی دولت آمده است: بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور از حیث منابع و مصارف بالغ بر سی و شش میلیون و سیصد و ده هزار و هفتصد و چهار میلیارد و ششصد و بیست و هشت میلیون (۳۶.۳۱۰.۷۰۴.۶۲۸.۰۰۰.۰۰۰) ریال به شرح زیر است:
الف) منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری داراییهای سرمایهای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینهها و تملک داراییهای سرمایهای و مالی، بالغ بر پانزده میلیون و پنجاه و دو هزار و سیصد و نود و شش میلیارد و یکصد و سیزده میلیون (۱۵.۰۵۲.۳۹۶.۱۱۳.۰۰۰.۰۰۰) ریال شامل:
۱. منابع عمومی بالغ بر سیزده میلیون و هفتصد و بیست هزار میلیارد (۱۳.۷۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال.
۲. درآمد اختصاصی وزارتخانهها و مؤسسات دولتی بالغ بر یک میلیون و سیصد و سی و دو هزار و سیصد و نود و شش میلیارد و یکصد و سیزده میلیون (۱.۳۳۲.۳۹۶.۱۱۳.۰۰۰.۰۰۰) ریال.
ب) بودجه شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بالغ بر بیست و دو میلیون و سیصد و چهارده هزار و هفتاد و نه میلیارد و سیصد و هجده میلیون (۲۲.۳۱۴.۰۷۹.۳۱۸.۰۰۰.۰۰۰) ریال و از حیث هزینه ها و سایر پرداخت ها بالغ بر بیست و دو میلیون و سیصد و چهارده هزار و هفتاد و نه میلیارد و سیصد و هجده میلیون (۲۲.۳۱۴.۰۷۹.۳۱۸.۰۰۰.۰۰۰) ریال.
2 نکته در لایحه بودجه 1401 هم به نظر بر روی رفتار بازارها اثرگذار است:
چرا عدد مالیات افزایش داشته و آیا قرار است مالیات دیگری و یا عوارض دیگری از شرکت ها اخذ شود که برخی افراد مطلع و نزدیک به دولت دریافت مبالغ تحت عنوان عوارض صادرات را رد می کنند و دلیل این رشد مالیات را اخذ مالیات از خودرو و مسکن می دانند.
اما مهم ترین نکته ای که از آن به عنوان شوک بودجه به بازارها یاد می شود نرخ گاز است که به عنوان خوراک و سوخت مطرح است. نرخ سوخت صنایع برای فولادی ها 100 درصد نرخ خوراک در نظر گرفته شده است. البته طبق برخی شنیده ها این عدد به 50 درصد خواهد رسید و سقف 2500 تومان را خواهد داشت.
برخلاف خوش بینی در بازار سهام، دولت در لایحه بودجه سال آینده؛ نرخ سوخت فولادی ها؛ پتروشیمی ها و پالایشی ها را معادل نرخ خوراک مصرفی پتروشیمی ها قرار داد. این در حالی است که در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ این نرخ با تخفیف هفتاد درصد به صنایع فروخته میشد.
با احکام ذیل در بودجه حقوق افرادی که از متوسط حقوق کمتر میگیرند از حقوق افرادی که از متوسط بیشتر میگیرند، بیشتر رشد خواهد کرد و فاصله حقوق کاهش مییابد:
آنچه که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ دولت برای حقوق کارکنان پیش بینی کرده نشان میدهد که افزایش پلکانی حقوق در دستور کار قرار دارد و متوسط ۱۰ درصد است به طوری که برای طبقات پایینتر از این رقم بیشتر افزایش پیدا خواهد کرد.
از دیگر نکات مهم در لایحه آن است که بند مشخص و رقم وام ازدواج جوانان در لایحه بودجه سال 1401 حذف شده است و ظاهرا دولت اختیار کلی برای تعیین آن در هیات وزیران با هماهنگی دستگاهها درخواست کرده است.
براساس تبصره 16 ماده واحده لایحه بودجه سال آینده که مروبط به تسهیلات تکلیفی است عنوان شد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانکهای دولتی، خصوصی و موسسات اعتباری غیر بانکی مکلف به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه از محل صد در صد (۱۰۰) مانده سپرده های قرض الحسنه و پنجاه درصد (۵۰) سپرده های جاری شبکه بانکی پس از کسر سپرده قانونی به موارد مندرج در قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی از جمله قانون برنامه ششم توسعه است.
از سهم ۴۰ درصدی صندوق توسعه ملی در سال آینده، طبق پیش بینی که در لایحه بودجه انجام شده دولت فقط ۲۰ درصد را واریز خواهد کرد و ۲۰ درصد مابقی به دولت اختصاص پیدا میکند.
طبق پیش بینی صورت گرفته در لایحه بودجه سال آینده سقف معافیت مالیاتی ۶۰ میلیون تومان در سال پیش بینی شده است.
در لایحه بودجه سال آینده پیشبینی در رابطه با پرداخت ارز ترجیحی نشده و نشان از اقدام دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ دارد.
در بودجه سال آینده منابع لازم برای افزایش تولیدات زراعی و باغی به میزان 7.3 میلیون تن دیده شده است.
همچنین با اختصاص منابع لازم حد نگاری و صدور سند مالکیت اراضی کشاورزی برای 900 هزار هکتار و آبخیزداری 1.2 میلیون هکتار انجام خواهد شد.
تکمیل و بهره برداری از 10 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی و افزایش ضریب خود اتکایی در تولید جوجه نژاد داخلی از 10 به 58 درصد از دیگر اهداف برنامه ای بودجه است.
سطح پوشش بیمه کشاورزی از 18 به 27 درصد به افزایش خواهد یافت و منابع این صندوق تقویت خواهد شد.
2 هزار میلیارد تومان برای گاز رسانی به روستاها و مناطق فاقد گاز در بودجه پیش بینی شده است.
300 میلیون دلاری برای توسعه پالایشگاه آبادان در نظر گرفته شده و ساخت پالایشگاه جدید نفت با ظرفیت 300 هزار بشکه در روز هدف گذاری شده است.
تکمیل خط اتیلن غرب برای تامین خوراک پتروشیمی های در حال احداث پیش بینی و 15 هزار میلیارد تومان برای طرح های بهینه سازی سوخت در نظر گرفته شده است.
برای حمایت از سرمایه گذاری های خطر پذیر و دانش بنیان تولیدات داخلی هم منابع خوبی دیده شده است.
در بودجه سال 1401 منابع خوبی برای طرح های حمل و نقل ریلی و جاده ای دیده شده به طوری که تا پایان سال شاهد تحقق اهداف زیر هستیم.
برای تامین اراضی طرح مسکن به استعداد 4 میلیون واحد مسکونی تا پایان سال 1401 برنامه ریزی شده است.
اعتبارات صندوق ملی مسکن تقویت و برنامه ریزی برای اجرایی شدن دو میلیون مسکن تا پایان سال آینده که 30 درصد آن به پایان خواهد رسید، انجام شده است.
5 هزار میلیارد تومان برای راه اندازی صندوق مسکن محرومین اختصاص پیدا خواهد کرد.
از ظرفیت دارایی های غیر منقول وزارت راه و شهر سازی و منابع صندوق پیشرفت و عدالت برای تقویت منابع صندوق ملی مسکن استفاده خواهد شد.
در لایحه بودجه انتشار اوراق مالی اسلامی از 132.500 میلیارد تومان به 000ر88 میلیارد تومان کاهشیافته است.
صادرات نفت روی یکمیلیون و 200 هزار بشکه و قیمت نفت 53 یورو معادل 60 دلار در نظر گرفتهشده است.
صادرات خالص گاز 3.58 میلیارد دلار منظور شده و 145 هزار بشکه در روز خوراک تحویل پتروشیمیها و پالایشگاهها خواهد شد.
افزایش اعتبارات برنامه مقابله با فقر مطلق برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی معادل دو برابر حقوق کارمندان برنامه یارانه نقدی و غیر نقدی و معیشت معادل 73.8 هزار میلیارد تومان
یارانه حوزه سلامت مطابق با ماده 46 قانون الحاق 2 به میزان 32 میلیارد تومان در نظر گرفتهشده است.
یارانه نان، گندم، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی و نهادههای کشاورزی به میزان 140 هزار میلیارد تومان منظور شده است.
24 هزار میلیارد تومان منابع حمایت از تولید در بخش انرژی و برای حمایت از اشتغال معادل 46 هزار میلیارد تومان در نظر گرفتهشده است.
پیشبینی منابع در قالب صندوق پیشرفت و عدالت ایران (ملی و استانی) به میزان 46 هزار میلیارد تومان و با احتساب منابع حمایت از انرژی در وزارت نفت معادل 70 هزار میلیارد تومان است.
در راستای تحقق رشد اقتصادی 8%، مبلغ 000 ر 150 میلیارد تومان در سقف منابع هدفمندی و منابع عمومی لایحه سال 1401 منظور گردیده است.
برای تقویت اعتبارات استانها و در جهت تمرکززدایی، با توجه به قابلیتهای استانها مبتنی بر آمایش سرزمین 422 طرح استانی ویژه (ملی استانی) به استانها انتقال پیدا میکند.
بخش قابل توجهی از 150 هزار میلیارد تومان منابع رشد اقتصادی در اختیار استانهای قرار خواهد گرفت.
در لایحه بودجه هزینه های دولت به استثنای حقوق 15 درصد کاهش پیدا کرده است.
بابت اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مبلغ 000 ر 12 میلیارد تومان منظور شده است.
بابت پاداش پایان خدمت جانبازان به میزان 000 ر 9 میلیارد تومان منظور شده است.
بابت پاداش پایان خدمت بازنشستگان مبلغ 600 ر 22 میلیارد تومان منظور شده است.
بابت رتبه بندی معلمان 25 هزار میلیارد تومان منظور گردیده است.
اعتبارات منابع آب از 9.3 هزار میلیارد تومان در قانون بودجه 1400 به 22.3 هزار میلیارد تومان در جهت رفع تنشهای آبی و تقویت آبرسانی پایدار به مناطق ضروری شهری و روستایی؛ افزایش یافته است.
اعتبارات تملک داراییهای سرمایه (بودجه عمرانی) نسبت به سال 1400 با بیش از 43 درصد رشد به 251 هزار و 815 میلیارد تومان رسیده است.