چرا در ماه رمضان دهانمان تلخ می شود؟/ راهکارهای رفع تلخی دهان

جمعه 17 فروردین 1403 - 23:54

چرا در ماه رمضان دهانمان تلخ می شود؟/ راهکارهای رفع تلخی دهان



تلخ شدن دهان در ماه رمضان, تلخی دهان در روزه داری

تلخی دهان در ماه رمضان مشکلی رایج با راه حل های ساده

 

هنگامی که روزه می گیرید، به خصوص برای مدت طولانی، ممکن است طعم عجیبی را در دهان خود تجربه کنید. این طعم معمولاً به صورت فلزی، تلخ یا حتی گاهی شیرین توصیف می شود.  چند دلیل وجود دارد که چرا این طعم ممکن است در طول روزه داری ایجاد شود.

  

تلخ شدن دهان در ماه رمضان, تلخی دهان در روزه داری

تلخی دهان عارضه ای ناخوشایند با راه حل های ساده

 

علل تلخ شدن دهان در ماه رمضان:

1. کمبود بزاق: در طول روزه داری، به دلیل عدم مصرف آب و غذا، بزاق دهان کم می‌شود. بزاق نقش مهمی در تمیز کردن دهان و شستشوی ذرات غذا و باکتری ها دارد. کمبود بزاق می تواند باعث خشکی دهان و تلخی آن شود.

 

2. تغییرات هورمونی: در ماه رمضان، هورمون های مختلفی در بدن تحت تاثیر قرار می گیرند. برخی از این هورمون ها می توانند بر حس چشایی و بویایی تاثیر بگذارند و باعث تلخی دهان شوند.

 

3. ریفلاکس معده: در برخی افراد، روزه داری می تواند باعث ریفلاکس معده شود. اسید معده می تواند به مری بازگردد و باعث تلخی دهان شود.

 

4. مصرف برخی داروها: برخی از داروها می توانند عوارض جانبی مانند تلخی دهان داشته باشند.

 

5. مشکلات گوارشی: برخی مشکلات گوارشی مانند زخم معده یا التهاب روده می تواند باعث تلخی دهان شود.

 

6. کمبود ویتامین و مواد معدنی: کمبود ویتامین B12، آهن و روی می تواند باعث تلخی دهان شود.

 

7. کتوز: هنگامی که روزه می گیرید، بدن ذخایر گلیکوژن خود را که شکل ذخیره شده کربوهیدرات ها هستند، تخلیه می کند. در نتیجه، بدن شما شروع به تجزیه چربی ها برای تولید انرژی می کند که منجر به تولید کتون می شود. کتون ها می توانند در جریان خون انباشته شوند و باعث ایجاد طعم یا بوی مشخصی در نفس شما شوند.

 

8. اسیدیته یا تغییرات pH: روزه داری می تواند بر تعادل pH در دهان تأثیر بگذارد و آن را اسیدی تر کند. این سطح PH تغییر یافته می تواند بر حس چشایی شما تأثیر بگذارد.

 

تلخ شدن دهان در ماه رمضان, تلخی دهان در روزه داری

با این راهکارها طعم تلخ دهان در ماه رمضان را از بین ببرید

 

راهکارهای رفع تلخی دهان در ماه رمضان

• نوشیدن آب کافی در طول ساعات افطار تا سحر به حفظ رطوبت دهان و جلوگیری از خشکی آن کمک می کند.

• از مصرف آب و مایعات فراوان همراه غذا خودداری کنید.

• میوه ها و سبزیجات سرشار از آب و فیبر هستند که به حفظ رطوبت دهان و هضم غذا کمک می کنند.

• مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور منظم به تمیز کردن دهان و دندان ها و از بین بردن باکتری ها کمک می کند.

• غذاهای تند و اسیدی می توانند باعث تحریک معده و تشدید ریفلاکس معده شوند.

• مصرف دخانیات می تواند باعث خشکی دهان و تشدید تلخی آن شود.

• مصرف سحری کامل و مقوی به حفظ سطح قند خون و جلوگیری از افت ناگهانی آن در طول روز کمک می کند.

•  اجتناب از پرخوری در وعده افطار ، پرخوری در وعده افطار می تواند باعث سوء هاضمه و تشدید ریفلاکس معده شود.

• مصرف غذاهای سالم و کم چرب به هضم آسان تر غذا و جلوگیری از مشکلات گوارشی کمک می کند.

• خودداری از مصرف نوشیدنی های گازدار و کافئین دار، نوشیدنی های گازدار و کافئین دار می توانند باعث خشکی دهان و تشدید تلخی آن شوند.

• خواب کافی به تنظیم هورمون ها و بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک می کند اما از خوابیدن بلافاصله بعد از غذا خودداری کنید.

• مصرف عرق کاسنی دو بار در روز، هر بار نصف استکان

• هنگام سحر از  مصرف غذاهای پرچرب و شور خودداری کنید.

• از بالش بلند در صورت خوابیدن بعد از غذا استفاده کنید به نحوی که سر بالاتر از بدن قرار بگیرد تا از ورود اسید معده به دهان جلوگیری شود.

 

با انجام این نکات می توانید از تلخی دهان در ماه رمضان را رفع کنید و از این ماه مبارک لذت بیشتری ببرید.

 

خلاصه

تلخی دهان در ماه رمضان مشکلی رایج است که علل مختلفی دارد. با رعایت نکات ساده ای می توان از بروز این مشکل پیشگیری کرد و در صورت بروز آن، به راحتی آن را رفع کرد.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

منبع خبر "بیتوته" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.