همسایگان، اولویتی برای صادرات ایران

صدا و سیما دوشنبه 22 آذر 1400 - 17:45
بعد مسافت و محصولات سازگار با بازار کشور‌های همسایه، اولویت نخست و نکته‌ای که صادرکنندگان ایرانی آن را فرصتی برای افزایش سهم از بازار‌های صادراتی می‌دانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، دوام در حوزه صادرات، نیازمند شناخت بیشتر این بازار و رفع چالش‌ها و مشکلات پیش رو است که سال‌ها حل نشده باقی مانده است. در این باره غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران معتقد است در مدت ۳۰ سال اخیر، چالش‌ها و مشکلات پیش روی صادرات تغییری نکرده و ما هر سال دغدغه‌های تکراری را مطرح می‌کنیم. اگر وزارت صمت سازمان توسعه تجارت را متولی اختصاصی صادرات قرار دهد این مشکلات در مسیر ساماندهی قرار می‌گیرد.

اختلاف نرخ ارز نیما با نرخ ارز در بازار آزاد، یکی از این مشکلات است که صادرکنندگان را برای رفع تعهد ارزی، دچار مشکل کرده است.

مشکل بعدی، مشوق‌های صادراتی است که به گفته صادرکنندگان، یا در بودجه نمی‌آید و یا اینگه در جای خود هزینه نمی‌شود.

البته این‌ها بخشی از مشکلات صادرات است که به بهانه رویداد ملی صادرات به آن پرداخته شد.

محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، اما تحریم‌های داخلی را بخش دیگری از مشکلات پیش روی صادرات و اقتصاد کشور می‌داند که بیش از تحریم‌های خارجی به تولید کشور آسیب رسانده است.

توفیق در صادرات نیازمند تنوع بخشی به سبد صادراتی از جمله ورود شرکت‌های دانش بنیان به این حوزه است.

به گفته سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، حمایت‌ها و تدابیری برای کمک به حضور شرکت‌های دانش بنیان در بازار‌های صادراتی پیش بینی شده که امید می‌رود به این ترتیب سهم صادراتی این شرکت‌ها (به غیر از شرکت‌های فناوری اطلاعات) به بیش از یک و نیم میلیارد دلار در کوتاه مدت و بیش از ۴ میلیارد دلار در افق ۱۴۰۴ افزایش یابد.

آمار‌ها نشان می‌دهد حجم و ارزش صادرات کشور از ابتدای سال تا کنون بیش از کل سال گذشته بوده است که نشان می‌دهد هر چه موانع پیش روی این حوزه کمتر شود ارزآوری بیشتری نصیب کشور می‌شود و به گفته سیدرضا فاطمی‌امین با ریل‌گذاری‌های انجام شده، امسال صادرات کشور حتی از برنامه افزایش ۵ میلیارد دلاری در نیمه دوم سال نیز بسیار فراتر رود.

صادرات در صورتی به کمک اقتصاد می‌آید که از خام فروشی در آن خبری نباشد و محصول نهایی ایرانی با ارزش افزوده بالاتر سهم بیشتری در بازار‌های صادراتی داشته باشد. این هدف به کمک صادرکنندگانی محقق می‌شود که در همین شرایط سخت، بیشترین سهم ارزآوری را به خود اختصتص داده‌اند که اگر چالش‌های پیش روی صادرات رفع شود رونق تولید نیز در پی آن ایجاد می‌شود.

گزارش از؛ غلامرضا بهرامی خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.